Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί βασικό ακρογωνιαίο λίθο της ευρωπαϊκής οικονομίας, καθώς η παραγωγή και οι δραστηριότητές της συνδέονται στενά με άλλους βασικούς κλάδους.
Επιμέλεια: Μ. Δημητρίου
Σύμφωνα με έρευνα της McKinsey, που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της ACEA, η συνάφεια της αυτοκινητοβιομηχανίας με άλλους τομείς δεν μπορεί να υποτιμηθεί, με τους ευρωπαίους κατασκευαστές οχημάτων να αντιπροσωπεύουν το 40% της ευρωπαϊκής ζήτησης ημιαγωγών, το 75% των ευρωπαϊκών πωλήσεων μπαταριών και τον ευρύτερο τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας προσθέτοντας πάνω από 1,7 τρισ. ευρώ σε ακαθάριστη αξία (ΑΠΑ) στην ευρωπαϊκή οικονομία.
Μάλιστα, υπογραμμίζεται ότι για κάθε ευρώ που επενδύει η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έχει 2,6 φορές την προστιθέμενη αξία για την ευρύτερη ευρωπαϊκή οικονομία.
Ο κλάδος συνεισφέρει πάνω από 10 εκατομμύρια θέσεις εργασίας έμμεσα σε δευτερογενείς και παρακείμενες βιομηχανίες.
Τα έργα για την αυτοκινητοβιομηχανία αποτελούν το 10% της ΑΠΑ τόσο για τους κατασκευαστές βασικών μετάλλων, καουτσούκ και πλαστικών προϊόντων όσο και για τους κατασκευαστές μεταλλικών προϊόντων.
Οι ευρωπαϊκοί κατασκευαστές αυτοκινήτων αντιπροσωπεύουν επίσης το 40% της ευρωπαϊκής ζήτησης ημιαγωγών σε ολόκληρη την περιοχή EMEA και η αυτοκινητοβιομηχανία αντιπροσωπεύει το 75% των ευρωπαϊκών πωλήσεων μπαταριών.
Μέχρι το 2030, το 30% της ζήτησης για πράσινο χάλυβα στην Ευρώπη προβλέπεται να κατευθυνθεί στον κλάδο αυτοκινήτου.
Σε σύγκριση με τα ιστορικά υψηλά παλαιότερων ετών, η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας έχει μειωθεί, σύμφωνα με τη μελέτη. Από το 2017, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν χάσει περισσότερες από 13 ποσοστιαίες μονάδες σε μερίδιο αγοράς, ενώ η μέση κερδοφορία των ευρωπαίων προμηθευτών αυτοκινήτων μειώθηκε από 7,4% το 2017 σε 5,1% το 2023.
Σε μια πρόσφατη έρευνα με 119 προμηθευτές αυτοκινήτων, το 66% αναμένει ότι η πορεία χαμηλής κερδοφορίας θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι το 2025.
Αυτή η μειωμένη κερδοφορία τροφοδοτεί επίσης μια περαιτέρω πρόκληση: οι εταιρείες μπορεί να δυσκολεύονται να συγκεντρώσουν τα κεφάλαια που απαιτούνται για να προωθήσουν τον μετασχηματισμό της αυτοκινητοβιομηχανίας – ειδικά οι μικρότερες με περιορισμένη πρόσβαση σε «εργαλεία» όπως η χρηματοδότηση χρέους.
Επιπλέον, εκτιμάται ότι περίπου 370 δισ. ευρώ σε Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία (σχεδόν το 21% της συνολικής προστιθέμενης αξίας των αυτοκινήτων στην Ευρώπη) κινδυνεύουν λόγω της στροφής στην ηλεκτροκίνηση.
Όπως διαπιστώνεται, για να ανακτήσει η Ευρώπη την χαμένη ανταγωνιστικότητά της, τα ενδιαφερόμενα μέρη σε όλη την αλυσίδα αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας πρέπει να αντιμετωπίσουν τις επικρατούσες διαταραχές και να αναπτύξουν στρατηγικές που τους επιτρέπουν να εργαστούν συλλογικά για την επίτευξη του ίδιου στόχου.