Έντονη διαφωνία ξέσπασε μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και παραχωρησιούχων για τις αυξήσεις στα διόδια.
Του Φώτη Φωτεινού
Σύμφωνα με τα όσα ισχυρίζεται το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, οι παραχωρησιούχοι των οδικών αξόνων προσανατολίζονται σε αυξήσεις διοδίων (αρχικά ήταν να εφαρμοστούν από την 1η Αυγούστου, αλλά μετατίθενται, επί του παρόντος, για την 1η Σεπτεμβρίου), δίχως την έγκριση του υπουργείου, το οποίο επιζητά «μια ρεαλιστική λύση, χωρίς την επιβάρυνση του πολίτη για το 2023».
Το χρονικό των νέων εξελίξεων
Όπως αναφέρει το υπουργείο, οι παραχωρησιούχοι των αυτοκινητοδρόμων ζήτησαν, στις 3 Ιουλίου, με επιστολή τους προς την Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών, με κοινοποίηση στο Γραφείο Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, τη Γενική Γραμματεία Υποδομών και τη Διεύθυνση Δ17 του Υπουργείου, συνάντηση εργασίας με τον Γενικό Διευθυντή, με αντικείμενο την αναπροσαρμογή διοδίων τελών για το έτος 2023, στη βάση του υφιστάμενου πλαισίου των συμβάσεων παραχώρησης (σ.σ. αυξήσεις με βάση τον πληθωρισμό).
Εξαιτίας της σημασίας του ζητήματος, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και ειδικότερα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, συναντήθηκαν, στις 18 Ιουλίου και στις 24 Ιουλίου, με τους κ.κ. Δημήτριο Γκατσώνη, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εταιρείας «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.», Παναγιώτη Παπανικόλα, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εταιρείας «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.», Γεώργιο Συριανό, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εταιρείας «ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε.» και Ροδιανό Αντωνακόπουλο, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εταιρείας «ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» / «ΟΔΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Α.Ε.».
Η βούληση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, όπως αναφέρει το υπουργείο, ήταν η εξεύρεση μιας ρεαλιστικής λύσης, χωρίς την επιβάρυνση του πολίτη για το 2023. Προς αυτή την κατεύθυνση συζητήθηκαν εναλλακτικά σενάρια.
Με έκπληξη, όπως υπογραμμίσει το υπουργείο, διαπίστωσε ότι οι παραχωρησιούχοι, με επιστολή τους στις 28 Ιουλίου, απευθυνόμενοι και πάλι στον Γενικό Διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών, επικαλούμενοι τις συναντήσεις που τους «παραχώρησε» ο Γενικός Διευθυντής, που όμως δεν συμμετείχε σε αυτές, και χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε ενημέρωση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αποφάσισαν, “επιδεικνύοντας αναξιοπιστία, να προβούν σε σημαντική αύξηση των διοδίων από τον επόμενο μήνα”.
Προχώρησαν δε, μεταγενέστερα, σε δημοσιοποίηση της σχετικής πρόθεσης.
Το Δημόσιο, όπως αναφέρει το υπουργείο, «θα εξαντλήσει κάθε δυνατότητα που έχει για να επιτύχει την αναστολή των μονομερών ενεργειών των εταιρειών».
Το ακανθώδες ζήτημα των διοδίων
Με βάση τις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητόδρομων, οι τιμές των διοδίων επανακαθορίζονται κάθε έτος, σύμφωνα με τον πληθωρισμό.
Επειδή τα τελευταία χρόνια και πριν την ενεργειακή κρίση και τον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας, ο πληθωρισμός ήταν οριακά θετικός ή και αρνητικός, οπότε οι όποιες αυξήσεις ήταν μερικών λεπτών του ευρώ.
Την παρούσα περίοδο, όμως, με την εκτίναξη του πληθωρισμού (κυρίως την περυσινή περίοδο), οι αυξήσεις θα κυμαίνονται σχεδόν στο 12%.
Οι αυξήσεις εφαρμόζονται στην αρχή κάθε έτους, ωστόσο φέτος, παρόλο που “ανακοινώθηκαν” – σε ορισμένες περιπτώσεις – από τις εταιρείες παραχώρησης των οδικών αξόνων, δεν εφαρμόστηκαν, λόγω των εθνικών εκλογών και της δημόσιας άρνησης του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Οι παραχωρησιούχοι, όπως ήταν αναμενόμενο, επανέφεραν το αίτημά τους στο υπουργείο, το οποίο εξέδωσε σήμερα την ανωτέρω ανακοίνωση, επικρίνοντας τους χειρισμούς τους.
Από την πλευρά τους, εκπρόσωποι των εταιρειών δηλώνουν ότι “από το 2015 έχουν γίνει πέντε μειώσεις λόγων τιμαριθμικών αναπροσαρμογών και τρεις αυξήσεις” και ότι ακολουθούν τα όσα προβλέπονται στις συμβάσεις παραχώρησης.
Πλέον, το ζήτημα είναι η επανέναρξη των διαπραγματεύσεων και η εξεύρεση μιας συμβιβαστικής λύσης, με αυξήσεις διοδίων μεν, αλλά με “επιμερισμό κόστους και κινδύνου”.