Την «πράσινη» κινητικότητα ευελπιστεί να προωθήσει περαιτέρω το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, απόρροια και των γενικότερων οδηγιών από την ΕΕ.
Της Βάσως Βεγιάζη
Τον Δεκέμβριο του 2020, η ΕΕ παρουσίασε τη «Στρατηγική για βιώσιμη και έξυπνη κινητικότητα», η οποία περιλαμβάνει ένα Action Plan 82 πρωτοβουλιών.
Στον εξεταζόμενο τομέα και έως το 2030, εκτιμάται ότι τουλάχιστον 30 εκατ. αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών θα κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους, 100 ευρωπαϊκές πόλεις θα είναι κλιματικά ουδέτερες και η αυτοματοποιημένη κινητικότητα θα αναπτυχθεί σε ευρεία κλίμακα.
Αντίστοιχα, έως το 2050 η ΕΕ επιθυμεί σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα, τα ημιφορτηγά, τα λεωφορεία, καθώς και τα νέα βαρέα επαγγελματικά οχήματα να είναι μηδενικών εκπομπών, έχοντας στόχο την υλοποίηση ενός πανευρωπαϊκού «έξυπνου συστήματος μεταφορών», με έμφαση στη συνδεδεμένη και αυτοματοποιημένη πολυτροπική κινητικότητα και τη χρήση δεδομένων και τεχνητής νοημοσύνης.
Έως τότε, κάθε ευρωπαϊκή πόλη εκτιμάται ότι θα έχει υλοποιήσει σημαντικά βήματα στο τομέα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
Οι ενέργειες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
Από την πλευρά του, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κινείται στην κατεύθυνση υλοποίησης ή και ενίσχυσης των ακόλουθων ενεργειών:
-Παροχή περαιτέρω οικονομικών κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικού ή υβριδικού οχήματος,
-Ενίσχυση χρηματοδότησης αντικατάστασης παλαιών ρυπογόνων ΤΑΧΙ με αμιγώς ηλεκτρικά,
-Παροχή φορολογικών κινήτρων για κατόχους ηλεκτρικών οχημάτων (απαλλαγή από καταβολή τελών κυκλοφορίας, ταξινόμησης και φόρου πολυτελείας),
-Επικαιροποίηση του Εθνικού Σχεδίου Ηλεκτροκίνησης,
-Λειτουργία 11.000 δημόσια προσβάσιμων φορτιστών σε κοινόχρηστους χώρους αστικών κέντρων έως τις αρχές του 2026,
-Δρομολόγηση του νέου θεσμικού πλαισίου για την υδρογονοκίνηση,
-Εισαγωγή ηλεκτροκίνησης στις αστικές επιβατικές μεταφορές (ΚΤΕΛ, ΟΑΣΑ, ΟΑΣΘ).