Παραδόθηκε το τελευταίο τμήμα της Ιόνιας Οδού, ήτοι το τμήμα Πέρδικα – Α/Κ Εγνατία. Πρόκειται για τμήμα 14 περίπου χιλιομέτρων, με την παράδοση του οποίου η Ιόνια Οδός γίνεται ένας ενιαίος, ολοκληρωμένος, σύγχρονος και ασφαλής αυτοκινητόδρομος 196 χλμ, που ενώνει την Αθήνα με τα Ιωάννινα σε 3,5 ώρες, με τη διαδρομή Αντίρριο – Ιωάννινα να καλύπτεται πλέον σε μιάμιση ώρα.
«Σήμερα είναι ιδιαίτερη μέρα, γιατί παραδίδεται σε κυκλοφορία το τελευταίο τμήμα της Ιόνιας Οδού, που ολοκληρώνει το έργο.
Είναι κάτι που το χρωστάμε και στην Ήπειρο και στην ολοκλήρωση των οδικών αξόνων που επιτέλους μπορούμε να λέμε, σαν χώρα, ότι έχουμε ένα στοιχειώδες, ικανό σε εύρος δίκτυο, για να κινούμαστε με ασφάλεια και για να αναβαθμίσουμε και τις αστικές μεταφορές και τις εμπορευματικές μεταφορές», υπογράμμισε ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, προσθέτοντας παράλληλα ότι η εποχή της απομόνωσης που είχε καταδικαστεί η Ήπειρος και η Δυτική Ελλάδα περνά οριστικά στο παρελθόν.
Το συγκεκριμένο τμήμα της Ιόνιας Οδού παραδόθηκε στην κυκλοφορία νωρίτερα από τις συμβατικές υποχρεώσεις, καθώς η περίοδος κατασκευής του έργου προβλέπονταν να ολοκληρωθεί στο τέλος Αυγούστου.
Όπως τόνισε ο κ. Σπίρτζης, η περίοδος λειτουργίας θα ξεκινήσει τις πρώτες ημέρες του Σεπτέμβρη και «εκείνες τις ημέρες θα εγκαινιάσει το σύνολο του έργου, ο Ηπειρώτης Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας».
Το τμήμα Πέρδικα – Ιωάννινα έχει δυο λωρίδες κυκλοφορίας και Λ.Ε.Α., όπως το σύνολο του αυτοκινητοδρόμου, τη δίδυμη σήραγγα της Αμπελιάς μήκους 900 μ, τη Γέφυρα του Κρυβοφού μήκους 280 μ., 2 Ανισόπεδους Κόμβους, τον Α/Κ Αβγού στο 192,7ο χλμ. για να συνδέει την Ιόνια Οδό με τους κύριους οικισμούς στην ευρύτερη περιοχή και τον Α/Κ Εγνατίας στο 201ο χλμ. μεταξύ των χωριών Κοσμιρά και Πεδινά, ανατολικά της σήραγγας Δωδώνης της Εγνατίας Οδού. Επίσης περιλαμβάνονται 11 άνω & κάτω διαβάσεις, καθώς και 51 οχετοί.
Με την παράδοση του τελευταίου τμήματος στην κυκλοφορία, η διάρκεια της διαδρομής από Πέρδικα Ιωαννίνων στον κόμβο της πόλης, με την Εγνατία Οδό, μειώνεται στο μισό και δεν θα υπερβαίνει τα 10΄.
Η ομιλία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Καλησπέρα σας, Αγαπητοί φίλες και φίλοι, κύριε Περιφερειάρχα, αγαπητοί συνάδελφοι.
Σήμερα είναι ιδιαίτερη μέρα γιατί παραδίδεται σε κυκλοφορία το τελευταίο τμήμα της Ιόνιας Οδού, που ολοκληρώνει το έργο. Σύμφωνα με τις συμβατικές υποχρεώσεις, η περίοδος κατασκευής τελειώνει στις 30 Αυγούστου.
Τις πρώτες μέρες του Σεπτέμβρη περνάμε στην περίοδο λειτουργίας και εκείνες τις ημέρες θα εγκαινιάσει το σύνολο του έργου ο Ηπειρώτης Πρωθυπουργός, κ. Αλέξης Τσίπρας στην πόλη σας.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω ιδιαίτερα όλους τους συντελεστές των έργων, ιδιαίτερα τους εργαζόμενους στην κατασκευή του έργου και να πούμε ότι δεν είναι υπόσχεση, τις επόμενες μέρες και τους επόμενους μήνες η ολοκλήρωση αυτού του έργου δεν σημαίνει κάτι για τις θέσεις εργασίας, σημαίνει ότι ανοίγουμε νέα έργα, νέα μέτωπα, τόσο στον Ε65, όσο και στα συνοδά έργα τις Εγνατίας, στις συνδέσεις με τα αστικά κέντρα που δεν έχουν ολοκληρωθεί στην Παρα-Ιόνια και βέβαια στην ωρίμανση και στην έναρξη του έργου της σύνδεσης της Ιόνιας Οδού και της Εγνατίας με την Αλβανία.
Είναι κάτι που το χρωστάμε και στην Ήπειρο και στην ολοκλήρωση των οδικών αξόνων που επιτέλους μπορούμε να λέμε σαν χώρα ότι έχουμε ένα στοιχειώδες ικανό σε εύρος δίκτυο, για να κινούμαστε με ασφάλεια και για να αναβαθμίσουμε και τις αστικές μεταφορές και τις εμπορευματικές μεταφορές.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους δημόσιους λειτουργούς, τους νομικούς συμβούλους, την υπηρεσία, τους τεχνικούς συμβούλους, που συνέβαλαν στην ολοκλήρωση του έργου. Θα ήθελα να ευχαριστήσω διαχρονικά και τους φορείς της πόλης. Είναι πολλά στελέχη και της εταιρείας και του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ηπείρου, που από άλλες θέσεις που υπηρετήσανε έχουν συμβάλλει με τις προτάσεις τους στον σχεδιασμό και στο να κρατηθούν τα έργα ζωντανά, όταν είχανε προβλήματα.
Πιστεύω ότι είναι κοινός τόπος, κοινός στόχος όλων να περάσουμε την κρίση, σε έναν χρόνο να βγούμε από τα μνημόνια και για να το πετύχουμε αυτό να είμαστε συνεπείς στις δεσμεύσεις μας, αλλά για να το περάσουμε και πιο ανώδυνα δεν φτάνει η έξοδος στις αγορές. Πρέπει να φτιάξουμε την δική μας αγορά, να κάνουμε την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Το οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο έχει τη δική του αξία για να το πετύχουμε αυτό. Κινούμαστε στο στρατηγικό σχεδιασμό των υποδομών για να υπηρετήσουμε την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και η Δυτική Ελλάδα και η Ήπειρος έχει όλα τα πλεονεκτήματα για να έχει ένα πολύ μεγάλο ποσοστό σε αυτό το παραγωγικό κομμάτι της χώρας και το πρώτο που έχει είναι το ανθρώπινο δυναμικό.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τον κ. Σταύρο Καλογιάννη, που είναι σήμερα εδώ και έχει συμβάλλει στο έργο. Μπορεί να διαφωνούμε στο σύστημα των έργων και σε πολλά πολιτικά, αλλά θα ήθελα να τονίσω με την ευκαιρία ότι τα έργα δεν ανήκουν, σε καμία κυβέρνηση, σε κανένα υπουργό, σε κανένα περιφερειάρχη ή δήμαρχο, ανήκουν στον ελληνικό λαό που τα πληρώνει και όλοι όσοι έχουμε περάσει από αυτές τις θέσεις κρινόμαστε και συμβάλλουμε με την ολοκλήρωση των έργων.
Σήμερα είναι μια μεγάλη μέρα χαράς, για όσους έχουνε συμβάλλει και στην έναρξη και στην ολοκλήρωση και στο ενδιάμεσο των έργων. Σας ευχαριστώ πολύ.
Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της παράδοσης του τελευταίου τμήματος της Ιόνιας Οδού, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης δήλωσε στους δημοσιογράφους:
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό που φάνηκε είναι ότι όλοι επιζητούν την συνέχεια πέρα από το έργο που παραδόθηκε, η συνέχεια και προς την Κακαβιά και προς την Πρέβεζα και την ολοκλήρωση και άλλων έργων όπως ο Ε65. Ως προς αυτά τι πρέπει να περιμένουμε ακριβώς;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το επόμενο διάστημα θα γίνουν τα συνοδά έργα, που δεν είχαν προβλεφθεί στον σχεδιασμό, δηλαδή θα ωριμάσει το έργο της σύνδεσης με τα μεγάλα αστικά κέντρα της Ιονίας Οδού που δεν είχαν καν προβλεφθεί, η σύνδεση με την Παρά – Ιόνια, το ξεκόλλημα της Παρά-Ιόνιας που ήταν το ίδιο μπερδεμένη και κολλημένη όπως τα έργα παραχωρήσεων και βέβαια η δημοπράτηση και η σύνδεση της Ιονίας και της Εγνατίας Οδού με την Αλβανία.
Ο Ε65. Ολοκληρώνεται όλη η διαδικασία με τις διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το νότιο τμήμα. Ολοκληρώνεται επίσης η διαπραγμάτευση που κάνουμε με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα για το Βόρειο Τμήμα. Όσοι βγάλανε αυτά τα τμήματα έξω από τις παραχωρήσεις να πάρουν τις ευθύνες τους και να απολογηθούν και βέβαια έχουμε να ολοκληρώσουμε και άλλα έργα, μικρότερα έργα στην περιοχή, στην Δυτική Ελλάδα που βοηθούν στην παραγωγική ανασυγκρότηση, στην δίκαιη ανάπτυξη.
Τα έργα υποδομών δεν είναι μόνο οι αυτοκινητόδρομοι. Για εμάς οι αυτοκινητόδρομοι θα ολοκληρωθούν όταν μπει σε λειτουργία το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων το 2018 και όταν θα υπάρχουν κοστολογήσεις στις τιμές των διοδίων πολύ πιο προσιτές για τους πολίτες και για τις εμπορευματικές μεταφορές και αυτό είναι αρκετά κοντά.
Τα έργα υποδομών στην ευρύτερη περιοχή πρέπει να βοηθούν στο να έχουμε παραγωγική δομή, στην πρωτογενή παραγωγή και στην μεταποίηση της και βέβαια να ιεραρχήσουμε, να δώσουμε βαρύτητα στις σιδηροδρομικές μεταφορές και στα εμπορευματικά κέντρα, στα λιμάνια της χώρας, στα οποία δεν βρήκαν ούτε ωριμότητες, ούτε προβλέψεις στην Προγραμματική Περίοδο 2014 – 2020, για να μπορέσουμε να τα εντάξουμε.
Άρα πρόσθετα με τα έργα που έχουμε ωριμάσει, έχουμε τρέξει για να ωριμάσουν, πρέπει να φροντίσουμε να βρούμε πρόσθετη χρηματοδότηση για τα υπόλοιπα έργα υποδομής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ σε σχέση με τα διόδια υπάρχουν μια σειρά από αιτήματα από τοπικούς φορείς, από δημάρχους. Γενικότερα πότε θα είστε σε θέση να κάνετε κάτι στον τομέα αυτό.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καταρχάς ισχύουν οι συμφωνίες που έχουμε κάνει με τους παραχωρησιούχους σε όλη την Ελλάδα για τις ειδικές κατηγορίες των συμπολιτών μας που χρήζουν βοήθειας, που κάποιες ομάδες από αυτούς έχει συμφωνηθεί να περνούν ελεύθερα.
Έχει συμφωνηθεί σε περιοχές που δεν υπάρχει εναλλακτική διαδρομή με εναλλακτική ασφαλής όδευση να υπάρχουν δωρεάν προσβάσεις και να υπάρχει και ειδικό τιμολόγιο για τους καθημερινούς συχνούς χρήστες με πολύ μεγάλες εκπτώσεις.
Η λύση όμως κατά την γνώμη μας δεν είναι αυτή. Πρέπει να μπει το αναλογικό ηλεκτρονικό σύστημα, να είναι και δίκαιη η χρέωση, αλλά να βοηθήσει και σε μια διαπραγμάτευση που θα ξεκινήσουμε για την επέκταση των έργων παραχώρησης και σε χρονικό επίπεδο, αλλά και σε επίπεδο φυσικού αντικειμένου, για να γλιτώσουμε χρονοβόρες διαδικασίες. Να το εκμεταλλευτούμε αυτό και να έχουμε πραγματική – ουσιαστική μείωση της χρέωσης ανά χιλιόμετρο.