Την ανακούφισή της εξέφρασε η IRU, καθώς στην χτεσινή ψηφοφορία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου απερρίφθη η επέκταση του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (ETS II) στις οδικές μεταφορές.
Της Βάσως Βεγιάζη
Όπως είχε επισημάνει η IRU, η περιβαλλοντική επιτροπή του Κοινοβουλίου (ENVI) είχε καταθέσει ένα «μη πρακτικό ETS II, το οποίο δεν ήταν κατάλληλο» για τον σκοπό που κλήθηκε να εξυπηρετήσει.
Όπως προέκυψε από την χτεσινή ψηφοφορία, η ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου συμφώνησε και ασπάστηκε τη λογική της IRU, και τώρα η αρχική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επέστρεψε ξανά στην ENVI.
Όπως επισημαίνεται, σε σχετική ανακοίνωση, «η IRU θεωρεί ότι ένα καλά δομημένο ETS για τις μεταφορές θα μπορούσε να υποστηρίξει την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, ωστόσο η πρόταση της Κομισιόν απαιτεί κρίσιμες αλλαγές για την επίτευξη των στόχων του σχεδίου».
Συγκεκριμένα, αυτές περιλαμβάνουν την ανάγκη για σταδιακή εισαγωγή του ETS, ευθυγραμμισμένο με τις εξελίξεις της τεχνολογίας και της υποδομής χρέωσης, την αποφυγή πολλαπλής φορολόγησης/επιβολής τελών για τις εκπομπές CO2 και την επανεπένδυση των εσόδων από το ETS στον τομέα των οδικών μεταφορών.
Παρά την εποικοδομητική προσέγγιση του κλάδου, οι συζητήσεις στην ENVI «πήραν εχθρική κατεύθυνση κατά του κλάδου των εμπορικών οδικών μεταφορών», επισημαίνει η IRU.
Ο κλάδος των οδικών μεταφορών ανησυχεί για τον πραγματικό κίνδυνο μιας αυξημένης βάσης κόστους χωρίς καμία επιστροφή και χωρίς καμία ρεαλιστική πιθανότητα να στραφούν σύντομα σε οχήματα μηδενικών εκπομπών.
Η EU Advocacy Director της IRU, Raluca Marian, σχολίασε: «Είμαστε ενθουσιασμένοι που η ολομέλεια του Κοινοβουλίου πείστηκε τελικά από τη λογική και τον απώτερο στόχο της πραγματικής απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα. Απέρριψε μια πρόταση που δεν ήταν κατάλληλη για τον σκοπό αυτό.
Είμαστε ευγνώμονες σε ορισμένα μέλη της Επιτροπής μεταφορών του Κοινοβουλίου για τον αδυσώπητο αγώνα τους να πείσουν τους συναδέλφους τους ότι η προσέγγιση της ENVI είναι θεμελιωδώς εσφαλμένη και ότι ο φάκελος πρέπει να αξιολογηθεί εκ νέου από την αρχή.
Την περασμένη εβδομάδα το Συμβούλιο υποβάθμισε σημαντικά τις φιλοδοξίες της ΕΕ για την ανάπτυξη υποδομής εναλλακτικών καυσίμων για οχήματα μηδενικών εκπομπών. Αυτό ήταν ένα σαφές μήνυμα ότι η στροφή προς τα οχήματα μηδενικών εκπομπών δεν αποτελεί προτεραιότητα για τις εμπορικές οδικές μεταφορές.
Εάν η βασική προϋπόθεση για τη στροφή σε τέτοια οχήματα –η διαθεσιμότητα υποδομής φόρτισης/ανεφοδιασμού- δεν υπάρχει, πώς μπορεί η ΕΕ να δικαιολογήσει την άμεση αύξηση της φορολογίας και των τελών για τις εκπομπές CO2 του κλάδου μας;
Χρειαζόμαστε έξυπνη φορολογία που να δίνει κίνητρα στους μεταφορείς οδικών μεταφορών για απαλλαγή από τις εκπομπές, όχι ένα σύστημα που τους τιμωρεί».