Τους κανόνες περί σήμανσης των ελαστικών, ως προς την ενεργειακή απόδοση, αναπροσαρμόζει η ΕΕ και επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής τους στα ελαστικά για βαρέα επαγγελματικά οχήματα.
Πλέον, οι ετικέτες θα είναι πιο ευδιάκριτες για τους καταναλωτές και θα περιλαμβάνουν πληροφορίες για την πρόσφυση στο χιόνι και τον πάγο.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καθόρισε, χτες, τη διαπραγματευτική του θέση σχετικά με τους προτεινόμενους νέους κανόνες.
Σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας της Ρουμανίας και προεδρεύοντα του Συμβουλίου, Anton Anton, «οι νέοι κανόνες θα ωφελήσουν τους καταναλωτές, οι οποίοι μπορούν να κάνουν τις επιλογές τους όντας πλήρως ενημερωμένοι σχετικά με την ασφάλεια και την εξοικονόμηση καυσίμου των ελαστικών τους.
Θα συμβάλουν επίσης στη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που προέρχονται από τις οδικές μεταφορές βοηθώντας έτσι την ΕΕ να τηρήσει τις δεσμεύσεις που ανέλαβε στα πλαίσια της Συμφωνίας των Παρισίων».
Στη διαπραγματευτική θέση του Συμβουλίου αποσαφηνίζεται και επεκτείνεται το πεδίο εφαρμογής του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου. Το σύστημα σήμανσης προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα και προβλέπεται η προσθήκη πληροφοριών για την πρόσφυση στο χιόνι και τον πάγο.
Νέες απαιτήσεις για την απεικόνιση του σήματος, μεταξύ άλλων για πωλήσεις εξ αποστάσεως και πωλήσεις μέσω διαδικτύου, θα βελτιώσουν την ορατότητά του για τους καταναλωτές και θα εξασφαλίσουν την πλήρη ενημέρωσή τους ενόψει των αγορών τους.
Επιπλέον, ο κανονισμός θα συμβάλλει στην καλύτερη εφαρμογή της νομοθεσίας προβλέποντας την υποχρέωση καταχώρισης των ελαστικών σε βάση δεδομένων των προϊόντων.
Το πεδίο εφαρμογής του κανονισμού επεκτείνεται για πρώτη φορά στα ελαστικά φορτηγών και λεωφορείων (ελαστικά κατηγορίας C3).
Ως τώρα, οι κανόνες ίσχυαν μόνο για τα ελαστικά αυτοκινήτων και ημιφορτηγών.
Η θέση του Συμβουλίου προβλέπει επίσης τη δυνατότητα ένταξης των αναγομωμένων ελαστικών, μόλις αναπτυχθεί μια αξιόπιστη μέθοδος δοκιμής για τη μέτρηση των επιδόσεων των ελαστικών αυτών.
Μια ρήτρα επανεξέτασης προβλέπει τη δυνατότητα να προστεθούν ως παράμετροι στην ετικέτα το χιλιομετρικό προσδόκιμο και η αντοχή στη φθορά όταν θα υπάρχουν οι κατάλληλες μέθοδοι δοκιμής.
Ιστορικό
Στόχος του συστήματος σήμανσης των ελαστικών είναι να μειωθούν οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και η ρύπανση από τις οδικές μεταφορές, να βελτιωθεί δε η οδική ασφάλεια με καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών όσον αφορά τις παραμέτρους απόδοσης καυσίμου, θορύβου και ασφάλειας των ελαστικών που αγοράζουν.
Οι οδικές μεταφορές ευθύνονται περίπου για το 22% των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της ΕΕ και τα ελαστικά, ιδίως λόγω της αντίστασής τους στην κύλιση, ευθύνονται για το 5-10% της κατανάλωσης ενέργειας ενός οχήματος.
Γι’ αυτό, η ελάττωση της αντίστασης κύλισης των ελαστικών θα συμβάλει στη μείωση των εκπομπών, καθώς και στον περιορισμό του κόστους για τους καταναλωτές λόγω χαμηλότερης κατανάλωσης καυσίμων.
Η αναθεώρηση των κανόνων ήταν πλέον αναγκαία καθώς η επανεξέταση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου έδειξε ότι το σύστημα σήμανσης των ελαστικών δεν επιτυγχάνει πλήρως το στόχο μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στον τομέα των μεταφορών λόγω της χαμηλής ορατότητας των ετικετών και της ανεπαρκούς εφαρμογής των κανόνων.