Τη συζήτηση για την αστική ανάπλαση της οδού Εγνατίας, παράλληλα με την κατασκευή και ολοκλήρωση του Μετρό στην πόλη, ανοίγει ο δήμος Θεσσαλονίκης, με ένα τριήμερο διεθνές εργαστήριο, που θα πραγματοποιηθεί από τις 11 έως τις 13 Ιουνίου στο δημαρχείο, με θέμα “Μετρό και Αστική Ανάπτυξη: Ο άξονας της οδού Εγνατίας”, όπως μετέδωσε το ΑΜΠΕ.
Το εργαστήριο υλοποιείται στο πλαίσιο της συμμετοχής του δήμου Θεσσαλονίκης στο δίκτυο των 100 ανθεκτικών πόλεων και έχει ως στόχο να δώσει συνέχεια στην ωρίμανση του σχεδίου αναβάθμισης της κεντρικής οδού, που διατρέχει το ιστορικό κέντρο, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει υποβαθμιστεί, λόγω και των έργων του Μετρό.
Στο εργαστήριο έχουν κληθεί να συμμετέχουν εκπρόσωποι από ιδιωτικούς, δημόσιους, ακαδημαϊκούς φορείς της Θεσσαλονίκης και του εξωτερικού, όπως η Αττικό Μετρό, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του ΕΚΕΤΑ, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο (ΕΕΘ), το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο (ΕΒΕΘ), η Εφορεία Αρχαιοτήτων, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, η ΓΑΙΟΣΕ, ο ΟΣΕ, υπηρεσίες του δήμου, καθώς επίσης η Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Από το εξωτερικό θα συμμετέχουν επίσης, μεταξύ άλλων, κατασκευαστικές εταιρείες και επενδυτικά funds για την αξιοποίηση ακινήτων, όπως οι Arup, AT Osborne, Cisco, Siemens, CBR Ellis κ.α.
Φορείς και εταιρίες θα συζητήσουν τις περισσότερο επωφελείς λύσεις για το κομμάτι της οδού από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι και το ΑΠΘ, που θα αφορούν το κυκλοφοριακό (τους σταθμούς μετεπιβίβασης, τις ανάγκες που θα προκύψουν), την αξιοποίηση του πολιτιστικού αποθέματος εκατέρωθεν της Εγνατίας και κυρίως την ανάδειξη και την πρόσβαση σε μνημεία και χώρους, την αποκατάσταση διατηρητέων κτιρίων (ώστε να διαμορφωθεί ένας αρχαιολογικός περίπατος που θα περιλαμβάνει την Βενιζέλου, την Αχειροποίητο, τον Άγιο Δημήτριο, την Καμάρα, Αριστοτέλους και Καπάνι), τις χρήσεις γης, την αξιοποίηση ενός μεγάλου κτιριακού αποθέματος και τη σύνδεσή του με νέες οικονομικές δραστηριότητες και την κλιματική αλλαγή, με σκοπό η Εγνατία αποτελέσει την οριζόντια “ασπίδα” του κέντρου της πόλης, που θα την προφυλάσσει από έντονα καιρικά φαινόμενα, όπως πλημμύρες, και τέλος τις νέες τεχνολογίες και πώς θα μπορέσουν να ενσωματωθούν στο πλαίσιο των “έξυπνων” πόλεων.
Σύμφωνα με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη, “η Εγνατία έχει δεινοπαθήσει τα τελευταία χρόνια, γιατί έχει εγκαταλειφθεί και σαν εμπορικός άξονας, αλλά και αρχιτεκτονικά. Αποφασίσαμε να βάλουμε ως θέμα τη μελέτη αναβάθμισης της οδού, καθώς σύντομα θα τελειώσει και το μετρό.
Αυτός είναι ο κεντρικός δρόμος της Θεσσαλονίκης, και πρέπει οπωσδήποτε να αναπλαστεί, να αναβαθμιστεί, να γίνει νέα αντιμετώπιση των παραδοσιακών κτιρίων, να προλάβουμε φθορές που θα επέλθουν.
Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό είναι ένα όραμα που πρέπει να μελετηθεί, να δούμε τι δυνατότητες θα προσφέρει για ανάπτυξη και εμπορικές δραστηριότητες, αλλά και τι θα γίνει με το κυκλοφοριακό”.
Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας, Θανάσης Παππάς, δήλωσε ότι η χάραξη της γραμμής του Μετρό από την Εγνατία καθιστά τον δήμο υπόχρεο να δει τους όρους και τις προϋποθέσεις για την αναβάθμιση της οδού και την επίλυση του γενικότερου προβλήματος, που αφορά το κυκλοφοριακό.
“Στα τέλη του μήνα θα έχουμε τις πρώτες βασικές διαπιστώσεις από τη μελέτη γενικών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων για το ιστορικό εμπορικό κέντρο και θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε τις βασικές γραμμές πάνω στις οποίες θα κινηθεί όλη αυτή η ιστορία που σχετίζεται με την ανάπτυξη μίας άλλης λογικής για το κέντρο της πόλης”.
Ο κ. Παππάς τόνισε ότι βασικά σημεία της Εγνατίας αποτελούν ο Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, όπου θα πρέπει να συγκεντρώνονται όλες οι μετακινήσεις και να αποτελεί κομβικό κέντρο μεταφορών, η Πλατεία Δημοκρατίας, με ανασχεδιασμό κυκλοφορίας του κόμβου, και η περιοχή της Αχειροποίητου.
“Δίνεται η ευκαιρία με το εργαστήριο να διαμορφώσουμε άποψη για το πώς θα αναπτυχθεί η Εγνατία Οδός και να την εντάξουμε στο τεχνικό πρόγραμμα του 2019, με σκοπό να αρχίσουμε και τις υλοποιήσεις”, κατέληξε.
Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Αστικής Ανθεκτικότητας και Αναπτυξιακών Προγραμμάτων, Γιώργος Δημαρέλος, δήλωσε ότι η παράλληλη λειτουργία της Εγνατίας μαζί με το Μετρό από το 2020 και μετά, αλλάζει πλέον τις κυκλοφοριακές ανάγκες της οδού και τις χρήσεις της.
“Χρειάζεται να γίνει συνολική και ολιστική εξέταση του τρόπου με τον οποίο μια αναδιάταξη της Εγνατίας θα εξυπηρετήσει τα συμφέροντα της πόλης συνολικά” είπε.
Κατά την πρώτη ημέρα του εργαστηρίου θα γίνουν τέσσερις παρουσιάσεις: από την Εφορεία Αρχαιοτήτων για το πολιτιστικό απόθεμα, από την Αττικό Μετρό ΑΕ για τα σχέδια της απόδοσης των σταθμών μετεπιβίβασης, από την CBR Ellis για τις χρήσεις γης και τις προοπτικές για την αγορά ακινήτων στην Εγνατία και από την ΓΑΙΑΟΣΕ για το σχέδιο του εμπορικού κέντρου που θα ήθελε να αναπτύξει στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Τη δεύτερη μέρα οι φορείς θα καταλήξουν σε κάποια σχέδια για το πώς η πόλη θα πρέπει να χειριστεί από εδώ και πέρα το κομμάτι τις αναδιάταξης της Εγνατίας για ολιστική προσέγγιση των θεμάτων, ενώ την τελευταία μέρα θα γίνει παρουσίαση στο κοινό των αποτελεσμάτων του εργαστηρίου.