Τις παρατηρήσεις του στο σχέδιο νόμου «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών» κατέθεσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων (ΣΤΕΕΑ,) Δημήτρης Μαγγιώρος.
Επιμέλεια: Μαρίνα Δημητρίου
Μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο κ. Μαγγιώρος τόνισε ότι «ο σκοπός του νομοσχεδίου, σε μεγάλο βαθμό, όσον αφορά στην ενοικίαση με οδηγό είναι προφανώς η ρύθμιση και όχι ο περιορισμός του έργου μεταφορών. Η ρύθμιση, το regulation που λέμε», υπογραμμίζοντας ότι «για εμάς η ύπαρξη ελάχιστης διάρκειας, τρίωρης, δεν αποτελεί ρύθμιση θετική.
Ίσα ίσα που αποτελεί ένα θέμα, το οποίο θα προκαλέσει τριβές, προστριβές και ένα κυνηγητό κλεφτών και αστυνομικών στους δρόμους της Αθήνας».
Ο ίδιος πρότεινε να ακυρωθεί η ελάχιστη χρέωση, καθώς, όπως υποστήριξε, «όταν έχεις μίσθωση με οδηγό και υπάρχει υποχρέωση της προκράτησης και η έναρξη της μίσθωσης στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης στο μισθωτήριο συμβόλαιο, όπως γράφει το άρθρο 21, αυτές είναι ικανές συνθήκες για να διαφοροποιηθεί αυτό το προϊόν, από αυτό που κάνουν τα ταξί που είναι χωρίς προκράτηση με κόμιστρο και με έναρξη της μίσθωσης, της υπηρεσίας από το σημείο επιβίβασης του πελάτη».
Σύμφωνα με τον ΣΤΕΕΑ, στο Άρθρο 20, παρ.2 «σκοπός της διάταξης είναι η ρύθμιση και όχι ο περιορισμός του έργου μεταφοράς επιβατών. Η ύπαρξη 3ωρης ελάχιστης διάρκειας είναι περιοριστική διάταξη», για το λόγο αυτό ο Σύνδεσμος θεωρεί ότι η υποχρέωση προκράτησης και η έναρξη της μίσθωσης από τις εγκαταστάσεις της Επιχείρησης Ενοικίασης Αυτοκινήτων με την έκδοση του σχετικού Μισθωτηρίου Συμβολαίου, είναι αναγκαίες και ικανές συνθήκες ώστε να μην δημιουργείται σύγκρουση με άλλους φορείς που εκτελούν μεταφορικό έργο (όπως τα Ταξί) και λειτουργούν:
-Χωρίς προκράτηση,
-Με κόμιστρο,
-Με έναρξη της μίσθωσης από το σημείο επιβίβασης του πελάτη.
Οπότε, ο ΣΤΕΕΑ προτείνει την κατάργηση της ελάχιστης 3ωρης διάρκειας της Σύμβασης Ενοικίασης ΙΧΕ αυτοκινήτων με Οδηγό.
Αναφορικά με το άρθρο 21, όπου αναφέρεται ότι ως σημείο έναρξης το υποκατάστημα, η έδρα της επιχείρησης που μισθώνει αυτοκίνητο, ο κ. Μαγγιώρος τόνισε στη Βουλή ότι «όλοι ξέρουμε ότι αυτοκίνητα με ή χωρίς οδηγό παραδίδονται και σε μέρη που δεν είναι υποχρεωτικά το υποκατάστημα της εταιρείας ενοικίασης, μα θα είναι σε λιμάνι, μα θα είναι σε ξενοδοχεία.
Υπάρχουν 20.000 ξενοδοχεία, δεν μπορούμε να έχουμε 20.000 υποκαταστήματα. Άρα, δεν μπορεί να είναι η έναρξη το σημείο της έδρας ή το υποκατάστημα της εταιρείας ενοικίασης.
Αυτό το άρθρο είναι ένας δούρειος ίππος καθαρά για να καταστρατηγήσει το νόμο λειτουργίας των rent a car και το ν. 4093/2012.
Εμείς προτείνουμε να ορίζεται ως χρόνος έναρξης της μίσθωσης ΕΙΧ οχήματος με οδηγό, ο χρόνος που αναφέρεται στο μισθωτήριο συμβόλαιο, το οποίο θα πρέπει να εκδοθεί στην έδρα ή το υποκατάστημα ή το νόμιμο δηλωμένο χώρο στάθμευσης της επιχείρησης που εκμισθώνει το όχημα».
Στο άρθρο 31, παρ. 2, ο κ. Μαγγιώρος κατέθεσε την πρόταση του Συνδέσμου λέγοντας «έχουμε την αίσθηση ότι ο νομοθέτης θέλει να βάλει, ότι κάποιος πρέπει να οδηγεί το όχημα με το σωστό, ανάλογο δίπλωμα.
Δηλαδή, αν οδηγεί φορτηγό να είναι με δίπλωμα φορτηγού, αν οδηγεί μηχανή να είναι με δίπλωμα μηχανής κ.ο.κ.. Έτσι όπως γράφεται, είναι ασαφές και μπορεί να μπερδευτεί με το αν υπάρχει ανάγκη για κατοχή διεθνούς διπλώματος.
Εμείς θα προτείναμε να διευκρινιστεί η διάταξη και να αναφέρεται στο δίπλωμα οδήγησης, που θα πρέπει να έχει ο μισθωτής ανάλογα με το όχημα που μισθώνει.
Δηλαδή, κατηγορία Α΄ για ενοικίαση μοτοσυκλέτας, κατηγορία Β΄ για ενοικίαση Ε.Ι.Χ. κ.λπ., να είναι δηλαδή σαφής στην κατηγορία που υπάρχει».
Τέλος, για το άρθρο 13, παρ. 6 ο πρόεδρος του ΣΤΕΕΑ τόνισε ότι το εν λόγω άρθρο ο οδηγός ΕΙΧ αυτοκινήτου πρέπει να διαθέτει ειδική άδεια οδήγησης. Σύμφωνα με το άρθρο 95 του ν.4070/2012 (Α’ 82), η ειδική άδεια οδήγησης αφορά στο δικαίωμα οδήγησης ΕΔΧ αυτοκινήτου. Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι στις περιπτώσεις παροχής Υπηρεσίας με Οδηγό από Επιχειρήσεις Ενοικίασης Αυτοκινήτων, αρκεί η Άδεια Οδήγησης τύπου Β’ όπως σαφώς καθορίζεται στον ν. 4093/2012 (περ.2β, υποπαράγραφος Η.2).
Ειδικότερα, ο κ. Μαγγιώρος τόνισε στη Βουλή, «στο ν.4093/2012/η΄2 η περίπτωση 5 αφορά την δυνατότητα των καταλυμάτων να έχουν αυτοκίνητο είτε δικό τους είτε μισθωμένο με χρηματοδοτική μίσθωση – λάθος αυτό – για να κάνουν κάλυψη των πελατών τους από και προς τα σημεία εισόδου και εξόδου της χώρας, προφανώς λιμάνια και αεροδρόμια.
Σε αυτό θα ήθελα να μπει μια τροπολογία, ότι η υπηρεσία αυτή μπορεί να παρέχεται και για λογαριασμό των τουριστικών καταλυμάτων από γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων με την προϋπόθεση ότι έχει συναφθεί με αυτά τα γραφεία τουλάχιστον 3μηνη σύμβαση παροχής υπηρεσίας και εδώ εννοείται πως ισχύει η προκράτηση και εδώ εννοείται πως ο πελάτης που μεταφέρεται δεν έχει κόμιστρο».
Τέλος, ο Σύνδεσμος κάνει ειδική αναφορά στην υπηρεσία μεταφοράς επιβατών τουριστικών καταλυμάτων (shuttle service).
Ζητείται να προστεθεί στο σχ.ν. τροπολογία της περιπ. 5 της παρ. Η2 του ν.4093/2012 ως εξής: «Επιτρέπεται η μεταφορά άνευ κομίστρου πελατών τουριστικών καταλυμάτων με επιβατηγά ιδιωτικής χρήσεως οχήματα, είτε ιδιοκτησίας των καταλυμάτων, είτε μισθωμένων κατά τις κείμενες διατάξεις, από τα σημεία αφίξεως ή αναχωρήσεως μέχρι τις εγκαταστάσεις αυτών και αντίστροφα.
Η υπηρεσία αυτή μπορεί να παρέχεται και για λογαριασμό των τουριστικών καταλυμάτων από Γραφεία Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων με την προϋπόθεση ότι έχουν συνάψει σχετική σύμβαση με τα σχετικά τουριστικά καταλύματα διαρκείας τουλάχιστον 3 μηνών».