Στις εργολαβίες του οδικού τμήματος Πάτρα – Πύργος, το οποίο απεντάχτηκε από την «Ολυμπία Οδό» και δημοπρατήθηκε σε 8 επιμέρους τμήματα, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στο 9ο Περιφερειακό Συνέδριο για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση της Δυτικής Ελλάδας, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.
Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών, αν δεν υπήρχαν εκπτώσεις άνω του 50%, δεν θα γινόταν το Πάτρα – Πύργος, καθώς «εάν πηγαίναμε στην παλιά διαγωνιστική διαδικασία, δε θα γινόταν αυτοκινητόδρομος, δεν θα εγκρινόταν ο φάκελος μεγάλου έργου».
Η τοποθέτηση του υπουργού Μεταφορών για το Πάτρα – Πύργος
Το τρίτο για την περιοχή, είναι η ολοκλήρωση και για όλους τους αυτοκινητόδρομους των συνδέσεων με τα μεγάλα αστικά κέντρα και με τις κρίσιμες υποδομές. Και σε αυτό το πλαίσιο, εντάσσεται η κατασκευή και του Πάτρα – Πύργος και του Αγρινίου που μαζί με τον Δήμαρχο έχουμε βρει ένα μελετητή ντόπιο, ο οποίος θα κάνει δωρεάν τη μελέτη και αυτό δείχνει το πώς μπορεί να εισφέρει και ο τεχνικός κόσμος της χώρας στο να ωριμάσουν λίγο πιο γρήγορα τα έργα. Και με την Πρέβεζα, με μια ακόμη μεγάλη αμαρτία για την Παραϊόνια και τον τρόπο που υλοποιείται, και όχι μόνο αλλά και το ξεπέρασμα του Πύργου, οδικά, προς το Καλό Νερό και την Τσακώνα, με στόχο να κλείσει το δαχτυλίδι της Πελοποννήσου.
Επειδή έχουν ακουστεί πολλά για το Πάτρα – Πύργος και έχουμε φάει και τη λάσπη με το τσουβάλι, μετά που πήγαμε όλα τα στοιχεία στον Εισαγγελέα και είπε «εντάξει για όνομα του Θεού» άλλαξε, και τώρα έχουμε πιάσει άλλο βιολί: ότι «δεν θα γίνει το Πάτρα – Πύργος».
Κατ’ αρχάς να πούμε ότι οι πολίτες της Ηλείας, έχουν απόλυτο δίκιο να ανησυχούν και να περιμένουν να γίνουν τόσο μεγάλα έργα υποδομών στην περιοχή τους με την επικινδυνότητα που έχει αυτός ο δρόμος. Απόλυτο δίκιο. Όμως οι άνθρωποι που ξέρουν, είτε είναι σε θέση ευθύνης, είτε είναι τεχνικοί, οφείλουν, να μη τι άλλο, να μην προσπαθούν να αμαυρώσουν -γιατί αυτός είναι ο στόχος- τη δουλειά που έχει γίνει.
Φίλες και φίλοι το Πάτρα – Πύργος μετά την εξαίρεση του από την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού είχε μία και μόνη τύχη με μαθηματική βεβαιότητα. Μία. Να μη γίνει. Αυτή είναι η αλήθεια. Και να μη γίνει για τον εξής απλό λόγο: Στην έγκριση μεγάλου έργου από την προηγούμενη Κυβέρνηση που έβγαλε τον διαγωνισμό είχε γραφτεί ο όρος ότι για να ξεκινήσει αυτό το έργο με τον ένα διαγωνισμό εκτός των υπολοίπων στρεβλών που θα τα πούμε στη συνέχεια, έπρεπε να γίνει ο φάκελος μεγάλου έργου. Δεν είχε γίνει ο φάκελος μεγάλου έργου.
Ποιες ήταν οι εκπτώσεις ή ποιες είναι οι εκπτώσεις σε έργα που συμμετέχουν μόνο οι εταιρείες 7ης τάξης; Περιορισμένες. Τουλάχιστον. Για να μην πω τίποτε χειρότερο. Ποιες θα ήταν όταν στη μία κοινοπραξία που έφτιαξε την «Ολυμπία Οδό» και έκανε και τις μελέτες για αυτό τον αυτοκινητόδρομο είναι όλες οι εταιρείες 7ης τάξης -πλην μίας ή μιάμισης έτσι για να τα πούμε κανονικά τα πράγματα με το όνομά τους-, επίσης πολύ χαμηλές.
Τι εξέτασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να εγκρίνει το φάκελο μεγάλου έργου και έχουμε την καθυστέρηση που είχαμε; Αν με τα χρήματα, όχι τον προϋπολογισμό, τα χρήματα τα πραγματικά που συμβασιοποιείς τον προϋπολογισμό ενός έργου, βγαίνει με τη διατομή αυτή, στη συνέχεια έβαλε τις Υπηρεσίες να δουν αν πρέπει να γίνει μικρότερη διατομή και στη συνέχεια αν πρέπει να γίνει βελτίωση του υπάρχοντος αυτοκινητόδρομου.
Και διαβάζω, ότι και κάποιοι Δήμαρχοι εδώ πήγαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ρώτησαν πότε κατέθεσε η Διαχειριστική Αρχή το φάκελο μεγάλου έργου, το τι έχει μέσα ο φάκελος μεγάλου έργου, τι το είδαν οι τεχνικοί σύμβουλοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δεν το ρώτησαν; Έτσι από περιέργεια…
Δεν ρώτησαν ότι αν δεν είχαμε πάνω από 50% εκπτώσεις δε θα γινόταν αυτοκινητόδρομος; Αν πηγαίναμε δηλαδή στην παλιά διαγωνιστική διαδικασία δε θα γινόταν αυτοκινητόδρομος, δεν θα εγκρινόταν ο φάκελος μεγάλου έργου.
Αλλά πάμε και στο προηγούμενο για να δούμε τι γινόταν. Εδώ έγιναν -μετά τις καταγγελίες της μιας διαγωνιζόμενης εταιρείας που θα τραβούσε τέσσερα – πέντε χρόνια-, ξανά μελέτες, επικαιροποιήθηκαν και τι ανακαλύψαμε; Και οι άνθρωποι της περιοχής στην Ηλεία, τα ξέρουν αυτά. Δεν δικαιούνται να τα κρύβουν. Ανακαλύψαμε καμία 30ριά εκατομμύρια υλικά λιγότερα.
Και ω του θαύματος κάποια ποτάμια στην περιοχή είχαν καθαριστεί και κάποια αδρανή υλικά είναι ακόμη αποθηκευμένα. Μου φαίνεται ότι στην Ηλεία ξέρουν και που είναι αποθηκευμένα γιατί δεν είναι κανένα κουτάκι, είναι τόνοι αδρανών υλικών.
Όπως ήταν ψευδείς οι περιβαντολλογικές μελέτες που επανεγκρίθηκαν, όπως ήταν ψευδείς οι ποσότητες, όπως ήταν ψευδή όλα. Δηλαδή στρέβλωση του ανταγωνισμού προς όφελος των λίγων που είχαν κανονίσει να πάρουν τη δουλίτσα. Αλλά αυτή ήταν και μεγάλη δουλίτσα.
Και μπορεί έτσι να μας καταγγείλετε τώρα, γιατί ο Καλογρίτσας πήρε τις τέσσερις εργολαβίες, αλλά δεν τις έχει πάρει. Λέω, για όποιον είναι συνήγορος της Νέας Δημοκρατίας εδώ πέρα, ή άλλων παλαιοκομματικών δυνάμεων. Εμείς δεν κρυβόμαστε. Όταν πάει στο Ελεγκτικό Συνέδριο θα δούμε, -γιατί στον Εισαγγελέα είπαν ότι έγιναν όλα νόμιμα, αν θα πάνε αυτές οι εταιρείες, ποιοι είναι οι κανονικοί ανάδοχοι των έργων και αν έχουν τηρηθεί όλες οι νόμιμες διαδικασίες.
Το ζητούμενο όμως είναι άλλο. Είναι ότι το έργο με ακρίβεια, μαθηματική ακρίβεια, δε θα γινόταν αν είχαμε άλλο συμβατικό τίμημα από αυτό που έχουμε. Αυτή είναι η ουσία και αυτά δεν τα λέω εγώ, τα λένε οι υπηρεσίες, τα λένε οι σύμβουλοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα λένε οι έλεγχοι που έχουν γίνει.
Επομένως, έτσι για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία γι’ αυτό στον Ε65 στον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας που εκεί δεν είχαμε καν διαγωνιστική διαδικασία, ούτε μία, ούτε οκτώ. Το ίδιο περιμένουμε: την έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα λοιπά.
Για να έχουμε, κ. Αντιπεριφερειάρχη επειδή με ρωτήσατε, συγκεκριμένο πλάνο, ο φάκελος από τη Διαχειριστική Αρχή του Υπουργείου Ανάπτυξης μετά από όλο αυτό το Γολγοθά που περάσαμε για να γίνει το έργο, κατατέθηκε από ό,τι ξέρω 12 Δεκεμβρίου, 40-45 μέρες μετά η άλλη Υπηρεσία η ΚεΜΚΕ από το Υπουργείο Οικονομικών έδωσε την έγκρισή της ότι δεν έχουμε κρατικές ενισχύσεις, γιατί μπορεί να είμαστε Υποδομών αλλά έχουμε μια πολύ στενή συνεργασία τα Υπουργεία μεταξύ μας όπως και οι Υπηρεσίες των Υπουργείων, δεν έχουμε ο καθένας το βιλαέτι του.
Η ημερομηνία που έχει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να απαντήσει ή να μην απαντήσει, είναι τρεις μήνες μετά την κατάθεση από τη Διαχειριστική Αρχή του Υπουργείου Οικονομίας. Άρα ή θα απαντήσει θετικά τις επόμενες μέρες ή δε θα απαντήσει καθόλου μέχρι τις 12 Μαρτίου που θεωρείται θετική απάντηση για να στείλουμε και τις 8 συμβάσεις στο Ελεγκτικό Συνέδριο μετά τον έλεγχο που θα κάνει η Υπηρεσία.
Υπολογίζουμε να κάνει ένα μήνα περίπου το Ελεγκτικό Συνέδριο, γιατί είναι πανομοιότυπη σύμβαση και ο έλεγχος, και μετά ορίζεται από το νόμο των δημοσίων συμβάσεων και των δημοσίων έργων ένα μήνα για να ζητήσεις από τους αναδόχους τις εγγυητικές και τα υπόλοιπα που ορίζει η νομοθεσία.
Στη συνέχεια ξεκινάει το έργο, με απαλλοτριώσεις και χωρίς κίνδυνο, και με πραγματικά νούμερα. Πείτε σε αυτούς που έχουν από τα ποτάμια μαζέψει αδρανή υλικά να τα πουλήσουν στους ανθρώπους που θα κάνουν το έργο στην πραγματικότητα.
Γιατί αυτοί έδωσαν πολύ κάτω στην προσφορά τους, συμμετείχαν σε αυτούς τους διαγωνισμούς από αυτό που τελικά θα υλοποιηθεί το έργο και υπάρχει κι ένα θέμα. Αφού το Πάτρα – Πύργος ήταν στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού γιατί όταν κατέβηκαν αυτές οι μεγάλες εταιρείες έδωσαν 25%, 30% έκπτωση και στην Ολυμπία Οδό δεν έδωσαν την ίδια έκπτωση, μετά από τόσα χρόνια; Ερώτημα.