Αρνητικές πρωτιές της Ελλάδας στις οδικές μεταφορές της Ευρώπης.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της ACEA «Vehicles on European Roads» που δημοσιεύτηκε τον Φεβρουάριο (με στοιχεία του 2022), η χώρας μας διαθέτει τον πιο γερασμένο στόλο επιβατικών αυτοκινήτων, λεωφορείων, βαν και φορτηγών στην Ευρώπη!
Του Φώτη Φωτεινού
Ειδικότερα, στα επιβατικά οχήματα, ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων στην Ελλάδα ανέρχεται πλέον στα 17,3 έτη, όταν ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι στα 12,3 έτη.
Στην Ελλάδα κυκλοφορούν περί τα 5,5 εκατ. οχήματα και μόλις τα 105.000 το 2022 και 135.000 το 2023 αφορούσαν νέα αυτοκίνητα (ταξινομήσεις).
Πριν από την Ελλάδα, συναντάς χώρες, όπως η Εσθονία με 16,6 έτη μέσο όρο και τη Λετονία με 15,2 έτη μέσο όρο.
Αντίστοιχα, στα λεωφορεία, ο μέσος όρος στην Ελλάδα είναι στα 18,8 έτη, όταν στην ΕΕ είναι στα 12,5 έτη. Προτελευταία είναι η Ρουμανία με 17,1 έτη.
Στη χώρα μας κυκλοφορούν περί τα 27.000 λεωφορεία, με τις ταξινομήσεις λεωφορείων να ανέρχονται στις 261 το 2022 και στις 252 το 2023.
Στην κατηγορία των βαν, ο μέσος όρος στην Ελλάδα είναι στα 21,4 έτη, όταν στην ΕΕ είναι στα 12,5 έτη.
Στην κατηγορία αυτή, η Ελλάδα, με τα 956.000 βαν, είναι στην τελευταία θέση, με… μεγάλη διαφορά. Προτελευταία χώρα είναι η Ρουμανία με 15,8 έτη.
Τέλος, στα φορτηγά, ο μέσος όρος στην Ελλάδα των 225.000 φορτηγών είναι στα 23 έτη, όταν στην ΕΕ είναι στα 13,9 έτη. Προτελευταία είναι η Εσθονία με 20,9 έτη.
Τα ανωτέρω στοιχεία αποτελούν στοιχεία – σοκ για την κατάσταση των οδικών μεταφορών της Ελλάδας, με αρνητικές συνέπειες (και) στο περιβάλλον.
Καθίσταται προφανές ότι η χώρα «πληρώνει» την κρίση των Μνημονίων.
Από την άλλη πλευρά, η Πολιτεία οφείλει να ενισχύσει περαιτέρω πολιτικές για την ανανέωση του στόλου οχημάτων όλων των κατηγοριών, προχωρώντας σε ολιστικές παρεμβάσεις.