Στις αρχές του 2022, όπως όλα δείχνουν, εκκινεί η διαγωνιστική διαδικασία για τον πιο «χρυσοφόρο» οδικό άξονα, την Αττική Οδό, όπως ανέφερε χθες ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, σε ενημερωτική συνάντηση με εκπροσώπους του Τύπου, στην οποία παραβρέθηκε το metaforespress.gr.
Ωστόσο, επί του παρόντος, λείπουν κρίσιμα δεδομένα: Θα προκηρυχθεί αυτοτελής διεθνής διαγωνισμός για την παραχώρηση του υφιστάμενου οδικού άξονα; Θα ενταχθούν σε αυτόν και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, με το «βαρύ» κατασκευαστικό αντικείμενο, τις οποίες προετοιμάζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών; Για πόσα χρόνια, θα γίνει η παραχώρηση;
Όποια λύση κι εάν δοθεί, το «πράσινο φως» θα δοθεί από το Μέγαρο Μαξίμου, καθώς ο εν λόγω διαγωνισμός αναμένεται να «σπάσει κάθε ρεκόρ» σε έσοδα.
Επί του παρόντος, μια βασική αλλαγή θα είναι ότι η αποζημίωση του παραχωρησιούχου θα υπολογίζεται βάσει των ακαθάριστων εσόδων, όπως γίνεται σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους που έχουν παραχωρηθεί και όχι με βάση την εσωτερική απόδοση (IRR).
Σημειώνεται ότι η υφιστάμενη Αττική Οδός, της οποίας η παραχώρηση λήγει το 2024, έχει μήκος 70 χλμ. και αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τη «σπονδυλική στήλη» του οδικού δικτύου του νομού Αττικής και είναι ο αυτοκινητόδρομος που παρουσιάζει τη μεγαλύτερη κίνηση και κερδοφορία.
Η υφιστάμενη και, έως τα τέλη του έτους, το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμάται ότι θα ολοκληρώσει την περίμετρο του διαγωνισμού, ώστε ο διεθνής διαγωνισμός για την νέα παραχώρηση του οδικού άξονα να προκηρυχθεί το πρώτο τρίμηνο του 2022.
Οι 3 επεκτάσεις της Αττικής Οδού
Εκτός από τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για τον υφιστάμενο οδικό άξονα, προετοιμάζονται – από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών – κι άλλοι 3 διαγωνισμοί για την Αττική Οδό, οι οποίοι αφορούν τις επεκτάσεις σε Λ. Κύμης, Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης, αρχικού προϋπολογισμού 1 δις ευρώ,
Η πρώτη επέκταση αφορά την σύνδεση της λεωφόρου Κύμης με την εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας, ύψους 300 εκατ. ευρώ.
Όταν υλοποιηθεί, θα δώσει τέλος στο μποτιλιάρισμα που παρατηρείται τις πρωινές ώρες στην έξοδο προς την εθνική οδό.
Ακολουθεί η επέκταση της Αττικής Οδού έως τη Ραφήνα, η οποία θα ενισχύσει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα του λιμένα της Ραφήνας.
Το τρίτο έργο, αφορά τη σύνδεση της περιφερειακής Υμηττού (με υπόγεια σήραγγα) με την λεωφόρο Βουλιαγμένης και η αναμόρφωση της τελευταίας σε ελεύθερη λεωφόρο με ανισόπεδους κόμβους, δίχως φανάρια. Η επέκταση αυτή της Αττικής Οδού θεωρείται κρίσιμη για την επένδυση στο Ελληνικό.