Σε μια προσπάθεια μείωσης του αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων και των τραυματισμών στους δρόμους, η ΕΕ εισάγει νέο κανονισμό που θα επιβάλλει ενισχυμένα πρότυπα ασφαλείας στους κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Της Βάσως Βεγιάζη
Ειδικότερα, οι πρεσβευτές των κρατών-μελών που συνήλθαν στην Επιτροπή των Μόνιμων Αντιπροσώπων του Συμβουλίου ενέκριναν σήμερα την προσωρινή συμφωνία που επετεύχθη μεταξύ της ρουμανικής Προεδρίας και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με σχέδιο κανονισμού για τη γενική ασφάλεια των μηχανοκίνητων οχημάτων και την προστασία των επιβατών οχημάτων και των ευάλωτων χρηστών των οδών.
«Από το 2022, νέες τεχνολογίες και συστήματα θα καταστούν υποχρεωτικά για νέα οχήματα διαφορετικών τύπων.
Ο νέος κανονισμός θα παράσχει επίσης την ευκαιρία στους ευρωπαϊκούς κατασκευαστές αυτοκινήτων να εδραιώσουν την ηγετική τους θέση στα καινοτόμα συστήματα ασφαλείας των οχημάτων» σημείωσε ο Niculae Bădălău, υπουργός Οικονομίας της Ρουμανίας.
Ο κανονισμός επικαιροποιεί τους υφιστάμενους κανόνες για την ασφάλεια των αυτοκινήτων που περιέχονται στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 661/2009 για την ασφάλεια των οχημάτων, στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 78/2009 για την ασφάλεια των πεζών και στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 79/2009 για την ασφάλεια των υδρογόνων.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα (συμπεριλαμβανομένων των φορτηγών, λεωφορείων, ημιφορτηγών και οχημάτων ψυχαγωγίας/εργασίας (SUV)) θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με τα ακόλουθα χαρακτηριστικά ασφαλείας:
- ευφυές σύστημα ελέγχου ταχύτητας,
- εγκατάσταση συστήματος για την παρεμπόδιση της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος,
- προειδοποιητικά συστήματα υπνηλίας και προσοχής του οδηγού,
- προηγμένα συστήματα προειδοποίησης απόσπασης της προσοχής του οδηγού,
- σήματα πέδησης έκτακτης ανάγκης,
- συστήματα ανίχνευσης οπισθοπορίας,
- συστήματα καταγραφής δεδομένων συμβάντος,
- ακριβής παρακολούθηση πίεσης ελαστικών,
Θα απαιτηθούν συμπληρωματικά προηγμένα μέτρα ασφάλειας για τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι εξής:
- προηγμένα συστήματα πέδησης έκτακτης ανάγκης,
- συστήματα έκτακτης ανάγκης παραμονής στη λωρίδα κυκλοφορίας,
- διευρυμένες ζώνες προστασίας πρόσκρουσης κεφαλής ικανές να μετριάσουν τους τραυματισμούς σε συγκρούσεις με ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, όπως οι πεζοί και οι ποδηλάτες.
Εκτός από τις γενικές απαιτήσεις και τα υφιστάμενα συστήματα (όπως η προειδοποίηση απόκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας και η προηγμένη πέδηση έκτακτης ανάγκης), τα φορτηγά και τα λεωφορεία θα πρέπει να διαθέτουν προηγμένα συστήματα ικανά να ανιχνεύουν πεζούς και ποδηλάτες που βρίσκονται σε άμεση γειτνίαση με το όχημα και να μειώνουν σημαντικά τα τυφλά σημεία γύρω από αυτό.
Επιπλέον, ο κανονισμός δίνει τη δυνατότητα στην Επιτροπή να θεσπίζει ειδικούς κανόνες για την ασφάλεια των υδρογονοκίνητων οχημάτων και των αυτοματοποιημένων οχημάτων.
Γενικότερα, ο κανονισμός δίνει τη δυνατότητα στην Επιτροπή να επικαιροποιεί τις προαναφερθείσες τεχνικές προδιαγραφές ώστε να λαμβάνονται υπόψη μελλοντικές τεχνικές εξελίξεις.