Η Κομισιόν υπέβαλε πρόταση για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα νέα μηχανοκίνητα οχήματα που πωλούνται στην Ευρώπη, ώστε να ανταποκριθεί στη φιλοδοξία της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας για μηδενική ρύπανση, διατηρώντας παράλληλα τα οχήματα προσιτά για τους καταναλωτές και προωθώντας την ανταγωνιστικότητα.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, οι οδικές μεταφορές προκαλούν τη μεγαλύτερη πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις πόλεις. Τα νέα πρότυπα Euro 7 θα εξασφαλίσουν καθαρότερα οχήματα στους δρόμους και βελτιωμένη ποιότητα αέρα, προστατεύοντας την υγεία των πολιτών και το περιβάλλον.
Τα πρότυπα Euro 7 και τα πρότυπα εκπομπών CO2 στα οχήματα θα συμβαδίσουν για να προσφέρουν καλύτερη ποιότητα αέρα στους πολίτες, καθώς ιδίως η αυξημένη πρόσληψη ηλεκτρικών οχημάτων δημιουργεί επίσης ορισμένα οφέλη στην ποιότητα του αέρα.
Οι δύο κανονισμοί θα δώσουν στην εφοδιαστική αλυσίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας μια σαφή κατεύθυνση για τη μείωση των εκπομπών ρύπων, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών.
“Καθαρότερα” οχήματα στους δρόμους
Τα νέα πρότυπα εκπομπών Euro 7 θα εξασφαλίσουν ότι τα αυτοκίνητα, τα φορτηγά, τα ημιφορτηγά και τα λεωφορεία θα είναι πολύ πιο “καθαρά” σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης.
Επίσης, η πρόταση αντιμετωπίζει τις εκπομπές από τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων, καθώς και από τα φρένα και τα ελαστικά.
Συμβάλλει παράλληλα, στην επίτευξη των νέων αυστηρότερων προτύπων ποιότητας του αέρα που πρότεινε η Κομισιόν στις 26 Οκτωβρίου 2022.
Ενώ οι κανόνες εκπομπών CO2 θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη οχημάτων μηδενικών εκπομπών, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι όλα τα οχήματα στους δρόμους είναι πολύ πιο “καθαρά”.
Το 2035, όλα τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά που πωλούνται στην ΕΕ θα έχουν μηδενικές εκπομπές CO2. Ωστόσο, το 2050, περισσότερο από το 20% των αυτοκινήτων και των φορτηγών και περισσότερα από τα μισά βαρύτερα οχήματα στους δρόμους αναμένεται να συνεχίσουν να εκπέμπουν ρύπους από την εξάτμιση. Τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία εξακολουθούν επίσης να προκαλούν ρύπανση από τα φρένα και τα μικροπλαστικά από τα ελαστικά.
Οπότε, οι κανόνες για τους κινητήρες Euro 7 θα μειώσουν όλες αυτές τις εκπομπές και θα διατηρήσουν τα οχήματα προσιτά στους καταναλωτές.
Οι νέες απαιτήσεις με βάση το πρότυπο Euro 7
Η πρόταση αντικαθιστά και απλοποιεί τους προηγούμενους χωριστούς κανόνες εκπομπών για αυτοκίνητα και φορτηγά (Euro 6) και φορτηγά και λεωφορεία (Euro VI).
Οι κανόνες Euro 7 θέτουν όρια εκπομπών για όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα, δηλ. αυτοκίνητα, ημιφορτηγά, λεωφορεία και φορτηγά υπό ένα ενιαίο σύνολο κανόνων.
Οι νέοι κανόνες είναι ουδέτεροι ως προς τα καύσιμα και την τεχνολογία, θέτοντας τα ίδια όρια ανεξάρτητα από το αν το όχημα χρησιμοποιεί βενζίνη, ντίζελ, ηλεκτρικά συστήματα μετάδοσης κίνησης ή εναλλακτικά καύσιμα.
Θα βοηθήσουν σε:
-Καλύτερο έλεγχο των εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων από όλα τα νέα οχήματα: διευρύνοντας το φάσμα των συνθηκών οδήγησης που καλύπτονται από τις δοκιμές εκπομπών στο δρόμο. Αυτά θα αντικατοπτρίζουν πλέον καλύτερα το εύρος των συνθηκών που μπορούν να αντιμετωπίσουν τα οχήματα σε ολόκληρη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων θερμοκρασιών έως 45°C ή σύντομων ταξιδιών τυπικών καθημερινών μετακινήσεων.
-Ενημέρωση και αυστηροποίηση των ορίων για τις εκπομπές ρύπων: τα όρια θα γίνουν αυστηρότερα για φορτηγά και λεωφορεία, ενώ τα κατώτατα υφιστάμενα όρια για αυτοκίνητα και ημιφορτηγά θα ισχύουν πλέον ανεξάρτητα από το καύσιμο που χρησιμοποιεί το όχημα. Οι νέοι κανόνες θέτουν επίσης όρια εκπομπών για ρύπους που δεν είχαν ρυθμιστεί στο παρελθόν, όπως οι εκπομπές υποξειδίου του αζώτου από βαρέα οχήματα.
-Ρύθμιση εκπομπών από φρένα και ελαστικά: οι κανόνες προτύπων Euro 7 θα είναι τα πρώτα παγκόσμια πρότυπα εκπομπών που θα υπερβούν τη ρύθμιση των εκπομπών της εξάτμισης και θα θέτουν πρόσθετα όρια για τις εκπομπές σωματιδίων από τα φρένα και κανόνες για τις εκπομπές μικροπλαστικών από ελαστικά. Αυτοί οι κανόνες θα ισχύουν για όλα τα οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών.
-Βεβαίωση ότι τα νέα αυτοκίνητα παραμένουν “καθαρά” για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα: όλα τα οχήματα θα πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανόνες για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ό,τι μέχρι τώρα. Η συμμόρφωση για αυτοκίνητα και φορτηγά θα ελέγχεται έως ότου τα οχήματα αυτά φτάσουν τα 200.000 χλμ. και την ηλικία των 10 ετών. Αυτό διπλασιάζει τις απαιτήσεις ανθεκτικότητας που ισχύουν σύμφωνα με τους κανόνες Euro 6/VI (100.000 χλμ. και ηλικία 5 ετών). Ανάλογες αυξήσεις θα υπάρξουν και για λεωφορεία και φορτηγά.
-Υποστήριξη της ανάπτυξης ηλεκτρικών οχημάτων: οι νέοι κανόνες θα ρυθμίζουν την ανθεκτικότητα των μπαταριών σε αυτοκίνητα και φορτηγά, προκειμένου να αυξηθεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στα ηλεκτρικά οχήματα. Αυτό θα μειώσει επίσης την ανάγκη για αντικατάσταση μπαταριών νωρίς στη ζωή ενός οχήματος, μειώνοντας έτσι την ανάγκη για νέες κρίσιμες πρώτες ύλες που απαιτούνται για την παραγωγή μπαταριών.
-Αξιοποίηση πλήρως των ψηφιακών δυνατοτήτων: Οι κανόνες Euro 7 θα διασφαλίσουν ότι τα οχήματα δεν παραβιάζονται και οι εκπομπές μπορούν να ελεγχθούν από τις αρχές με εύκολο τρόπο, χρησιμοποιώντας αισθητήρες μέσα στο όχημα για τη μέτρηση των εκπομπών καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής ενός οχήματος.
Β. Βεγιάζη