Στην τελική ευθεία εισέρχονται κρίσιμα οδικά έργα, τα οποία έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον μεγάλων εγχώριων και διεθνών κατασκευαστικών ομίλων.
Ουσιαστικά, μετά τις συμβάσεις παραχώρησης των 5 αυτοκινητοδρόμων, αποτελούν τα σημαντικότερα οδικά έργα που οδεύουν προς κατασκευή / παραχώρηση.
Πρόκειται για τον ΒΟΑΚ, την Νέα Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Λεωφόρος της Θεσσαλονίκης, γνωστή και ως Flyover, την υποθαλάσσια σήραγγα Σαλαμίνας – Περάματος και τον οδικό άξονα Kαλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη.
Προηγήθηκαν οι συμβάσεις για το Άκτιο – Αμβρακία (ανάδοχος η MYTILINEOS), του νότιου και βόρειου τμήματος του Ε-65 (τον οδικό άξονα κατασκευάζει και διαχειρίζεται η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και η ανακήρυξη του παραχωρησιούχου της Εγνατίας Οδού (κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects).
Τα τρία τμήματα του ΒΟΑΚ
Ο ΒΟΑΚ θα «σπάσει» σε τρία βασικά κομμάτια. Το πιο σημαντικό τμήμα του, το Χανιά – Ηράκλειο θα κατασκευαστεί μέσω σύμβασης παραχώρησης και το Χερσόνησος – Νεάπολη μέσω ΣΔΙΤ.
Το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, όπως έχει αναφερθεί στο παρελθόν, ίσως ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης του Χανιά – Ηράκλειο, ενώ τα υπόλοιπα δυο τμήματα, το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και το Άγιος Νικόλαος – Σητεία θα κατασκευαστούν με δημόσια χρηματοδότηση.
Το ύψος των διοδίων έχει υπολογιστεί σε έως 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όπως και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Για το μεγάλο τμήμα του ΒΟΑΚ, το Χανιά – Ηράκλειο ή καλύτερα το Κίσσαμος Χανίων – Χερσόνησος (158 χλμ. και 1,3 δις ευρώ κόστος), αναμένεται η έγκριση των περιβαλλοντικών μελετών, ώστε η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών να γίνει το πρώτο εξάμηνο του 2022.
Για το συγκεκριμένο τμήμα, στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού έχουν περάσει οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία Vinci Highways – Vinci Concessions, η κοινοπραξία Acciona Concessiones – MYTILINEOS και η ΑΒΑΞ.
Αντίστοιχα, στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, προϋπολογισμού 290 εκατ. και μήκους 22,4 χλμ. που προκηρύχτηκε ως ΣΔΙΤ, οι δεσμευτικές προσφορές αναμένονται στα τέλη του έτους.
Στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού έχουν περάσει η ΤΕΡΝΑ, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η ΑΒΑΞ και η κοινοπραξία MYTILINEOS – Intertoll.
Τέλος, το τρίτο τμήμα, το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (14,0 χλμ. και 145 εκατ. ευρώ κόστος) θα προκηρυχθεί ως δημόσιο έργο το επόμενο διάστημα.
Ο οδικός άξονας Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη
Στις αρχές του 2022 εκτιμάται ότι θα κληθούν να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές οι εταιρείες που συμμετέχουν στο διαγωνισμό για τον οδικό άξονα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη.
Το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος είναι μήκους 16,4 χλμ., το τμήμα Ριζόμυλος – Πύλος 25,7 χλμ. και το τμήμα Πύλος – Μεθώνη 7,9 χλμ.
Ο διαγωνισμός, κόστους 312 εκατ. ευρώ, που θα κατασκευαστεί με τη μορφή ΣΔΙΤ, βρίσκεται στο δεύτερο στάδιο, με πέντε υποψηφίους αναδόχους.
Συγκεκριμένα, τις ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Intrakat και την κοινοπραξία της MYTILINEOS με την ισπανική Acciona Concessiones.
To FLY OVER Θεσσαλονίκης (Νέα Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Λεωφόρος)
Έως τις αρχές του 2022 εκτιμάται η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για το flyover της Θεσσαλονίκης ή αλλιώς, για τη «Νέα Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Λεωφόρος».
Το έργο, προϋπολογισμού 370 εκατ. ευρώ, διεκδικείται από τις εταιρείες ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Intrakat και την κοινοπραξία MYTILINEOS – Intertoll.
Το συνολικό μήκος του έργου είναι 13 χλμ. και περιλαμβάνει την κατασκευή μιας υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου, μήκους περίπου 9,5 χλμ.
H υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνα – Πέραμα
Στον διαγωνισμό για την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνα – Πέραμα μετέχουν οι εταιρείες ΜΕΤΚΑ, ΤΕΡΝΑ και Ακτωρ – Vinci, οι οποίες έχουν καταθέσει τις προτάσεις τους για την κατασκευή του έργου.
Εφόσον εγκριθεί η μελέτη περιβαλλοντικών όρων από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τότε τα προεπιλεγέντα σχήματα θα προχωρήσουν στην κατάθεση δεσμευτικών προσφορών, κάτι το οποίο εκτιμάται έως το πρώτο εξάμηνο του 2022.
Το έργο έχει κατασκευαστική διάρκεια 5 έτη και αρχικό προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ.
Η περιβαλλοντική μελέτη του έργου, το οποίο θα υλοποιηθεί μέσω σύμβασης παραχώρησης, περιλαμβάνει το οδικό τμήμα σύνδεσης του ανισόπεδου κόμβου του Περάματος με τη λεωφόρο Σχιστού, συνολικού μήκους 4,5 χλμ, ώστε να παρακάμπτεται ο Δήμος Περάματος
Επίσης, την υποθαλάσσια ζεύξη, με οδική σήραγγα μήκους 1 χλμ. από το Πέραμα έως το νησί του Αγίου Γεωργίου και τo οδικό τμήμα από το νησί του Αγίου Γεωργίου μέχρι το νησί της Σαλαμίνας και τις οδικές συνδέσεις με την πόλη.