Αποτελεί έναν «κουτσό» αυτοκινητόδρομο, τουλάχιστον σε πρώτη φάση. Ο «Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος» ή αλλιώς, Ε – 65 είχε την «ατυχία» στις διαπραγματεύσεις ελληνικού δημοσίου – κατασκευαστών, το 2013, να περικοπεί… η αρχή και το τέλος του.
Του Φώτη Φωτεινού
Έτσι, η συμφωνία επανεκκίνησης προβλέπει την κατασκευή του τμήματος Ξυνιάδα – Τρίκαλα, μήκους 79 χλμ., ο οποίος θα ολοκληρωθεί «λειτουργικά» το Μάρτιο του 2017 και πλήρως τον Αύγουστο του 2017, με δυο σταθμούς διοδίων. Σήμερα, η πρόοδος κατασκευής βρίσκεται στο 85,34%.
Αντίστοιχα, το νότιο τμήμα (Λαμία – Ξυνιάδα) και το βόρειο τμήμα (Τρίκαλα – Εγνατία Οδός) χαρακτηρίστηκαν «αναβαλλόμενα». Για το νότιο τμήμα, το υπουργείο Υποδομών εμφανίζεται διατεθειμένο να επεκτείνει την υπάρχουσα σύμβαση παραχώρησης με την «Κεντρική Οδό», ενώ για το βόρειο εξετάζονται εναλλακτικές.
Αρχικά, το έργο παραχώρησης του «Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος» – Ε65 αφορούσε την κατασκευή του ομώνυμου αυτοκινητόδρομου, από ημικόμβο με ΠΑΘΕ, στο ύψος των Θερμοπυλών, έως τον ανισόπεδο κόμβο με την Εγνατία οδό (συνολικό μήκος περίπου 190,05 χλμ., με βάση την πρόσφατα κατατεθειμένη μελέτη που κατέθεσε η «Κεντρική Οδός»), καθώς και στη συντήρηση, λειτουργία και διαχείριση του τμήματος της ΑΘΕ από την Σκάρφεια μέχρι τις Ράχες. Αυτό, το 2ο κομμάτι έχει συνολικό μήκος 57,02 χλμ. και είναι ήδη σε λειτουργία.
Τμήμα 32χλμ. έως 111χλμ. (Ξυνιάδα – Τρίκαλα)
Το τμήμα αυτό βρίσκεται υπό κατασκευή και στα τέλη Σεπτεμβρίου η πρόοδός του ανέρχονταν στο 85,34%. Το συνολικό κόστος κατασκευής αγγίζει τα 420 εκατ. ευρώ. Σε αυτή τη φάση, οι υπολειπόμενες απαλλοτριώσεις αγγίζουν το 12,2%.
Ο κατασκευαστής, με στόχο τη λειτουργική ολοκλήρωση τον Μάρτιο του 2017, έχει προχωρήσει στην ενοικίαση 800 στρεμμάτων από τις εκκρεμείς εκτάσεις, οι οποίες αντιστοιχούν στην κατασκευή περίπου 16 χλμ. αυτοκινητοδρόμου.
Το ζήτημα με τις απαλλοτριώσεις εντοπίζεται στα αρχικά χιλιόμετρα και ειδικότερα, στα πρώτα 5 χλμ. Στόχος αποτελεί η λειτουργική ολοκλήρωση τον Μάρτιο 2017, αλλά ως εναλλακτική λύση, αν δεν έχουν ολοκληρωθεί έως τότε τα προβλήματα με τις απαλλοτριώσεις, θα δωθούν, σε αυτά τα 5 χλμ., μόνο ο ένας κλάδος σε διπλή κυκλοφορία.
Τμήμα 0χλμ. έως 32 χλμ.: Νότιο αναβαλλόμενο
Το κόστος κατασκευής του υπολειπόμενου αντικειμένου φτάνει τα 310 εκατ. ευρώ περίπου.
Πρόκειται για έργο ενταγμένο στο ΕΣΠΑ. Ο φάκελος του, ως «φάκελος μεγάλου έργου», έχει κατατεθεί από το υπουργείο Υποδομών στην Ε.Ε. και αναμένεται η σχετική έγκριση.
Από 0 χλμ. έως και 14 χλμ. η πρόοδος κατασκευής ανέρχεται στο 55%. Από 14χλμ. έως 26χλμ. έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις σε κάποια τμήματα και αναμένονται οι εξελίξεις για τα υπολειπόμενα. Σε αυτό το τμήμα, υπάρχει η σήραγγα Τ2, μήκους 3 χλμ. ανά κλάδο, στην οποία έχει ολοκληρωθεί διάνοιξη 500.μ εκατέρωθεν.
Συνολικά, υπάρχουν ζητήματα απαλλοτριώσεων σε σημεία που δυσχεραίνουν την κατασκευή 14 χλμ. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα κατασκευής, το σύνολο του τμήματος θα ολοκληρωθεί σε δυο χρόνια.
Τμήμα 111χλμ. έως 190 χλμ.: Βόρειο αναβαλλόμενο
Το κόστος κατασκευής του υπολειπόμενου αντικείμενου είναι κοντά στα 400 εκατ. ευρώ περίπου (το σημείο συνάντησης με την Εγνατία Οδό βρίσκεται 10 χλμ. δυτικά των Γρεβενών), σύμφωνα με την σχετική πρόταση που κατέθεσε η «Κεντρική Οδός». Η χρηματοδότησή του είναι θέμα διαχείρισης του υπουργείου Υποδομών και θα πραγματοποιηθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Από το 111χλμ. έως το 136χλμ., η πρόοδος κατασκευής είναι στο 40%. Σε αυτό το υποτμήμα, οι απαλλοτριώσεις είναι σχεδόν ολοκληρωμένες. Από το 136χλμ. έως το τέλος του έργου, λόγω νέας προτεινόμενης χάραξης, δεν έχουν γίνει σχετικές ενέργειες.
«Εμείς έχουμε παραδώσει μελέτη, προτεινόμενη νέα χάραξη, περιβαλλοντική αδειοδότηση και αναμένουμε τις ενέργειες του αρμόδιου υπουργείου. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα κατασκευής που έχουμε καταθέσει, το σύνολο του τμήματος θα ολοκληρωθεί μέσα σε τρία χρόνια», αναφέρουν στελέχη της «Κεντρικής Οδού».