Την πρόοδο των εργασιών στο «Οδικό Τμήμα Μπράλος – Άμφισσα του διαγώνιου άξονα Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο» διαπίστωσε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές Νίκος Ταχιάος, στο πλαίσιο περιοδείας του στην Περιφερειακή Ενότητα Φωκίδας.
Τα έργα βελτίωσης της οδικής σύνδεσης του τμήματος Μπράλος – Άμφισσα βρίσκονται σε εξέλιξη από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μέσω δύο συμβάσεων συνολικού προϋπολογισμού περίπου 300 εκατομμυρίων ευρώ πλήρως εξασφαλισμένων από Ευρωπαϊκά κονδύλια.
Η ολοκλήρωσή των έργων θα προσφέρει εναλλακτική διαδρομή, κυρίως στις μετακινήσεις μεταξύ Δυτικής και Κεντρικής Ελλάδας, και θα ενισχύσει το επίπεδο οδικής ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή.
Το τμήμα με συνολικό μήκος 30,7 χλμ, ανήκει στον διαγώνιο άξονα Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο, που υπάγεται στον διευρωπαϊκό οδικό άξονα Κεντρικής Ελλάδος Ε65. Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνεται η κατασκευή δύο σηράγγων, επτά γεφυρών και έξι ισόπεδων κόμβων.
Το οδικό τμήμα έχει σχεδιαστεί ως συνδετικός άξονας της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας, με τις Περιφερειακές Ενότητες Φωκίδας και Αιτωλοακαρνανίας, με αρχή και πέρας τον ΠΑΘΕ και την ΙΟΝΙΑ ΟΔΟ αντίστοιχα, παρακάμπτοντας τους οικισμούς από την περιοχή των οποίων διέρχεται.
Ο κ. Ταχιάος μετέβη στη θέση που θα κατασκευαστεί η πρώτη γέφυρα, μήκους 330 μ., όπου ήδη έχουν ξεκινήσει οι εκσκαφές για τη θεμελίωσή της.
Ακολούθως, ο Υφυπουργός επισκέφθηκε την περιοχή του ρέματος «Στενό», που βρίσκεται πλησίον της Γραβιάς. Κατά την αυτοψία που διενήργησε συνοδευόμενος από κλιμάκιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, διαπίστωσε ότι πρόκειται για ένα απαιτητικό έργο, λόγω των ιδιαίτερων γεωμορφολογικών χαρακτηριστικών του εδάφους.
Εν συνεχεία, ο Νίκος Ταχιάος επισκέφθηκε το φράγμα του Τολοφώνα, το οποίο βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή του ομώνυμου Δήμου της Φωκίδας. Πρόκειται για ένα αρδευτικό έργο, προϋπολογισμού 20,8 εκατ. ευρώ, το οποίο θα εξυπηρετήσει τις περιοχές Ερατεινής, Τολοφώνα, Αγίου Νικολάου και Πανόρμου. Το έργο προκηρύχθηκε από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και τον Ιούνιο του 2023, περιήλθε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Οι εργασίες σήμερα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.
Κατά τη διάρκεια της περιοδείας του, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, συναντήθηκε στην Άμφισσα με τον Αντιπεριφερειάρχη Φωκίδας Γεώργιο Δελμούζο και εκπροσώπους από τους Δήμους της περιοχής, οι οποίοι του μετέφεραν ζητήματα, που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η κατασκευή της γέφυρας στο Τσακόρεμα. Ο Νίκος Ταχιάος δεσμεύτηκε ότι η Γενική Γραμματεία Υποδομών, θα ξεκινήσει, σε συνεργασία με τις υπηρεσίες της Περιφέρειας, τις απαιτούμενες ενέργειες για την προώθηση κατασκευής της γέφυρας.
Ο σχεδιασμός του διαγώνιου άξονα Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο δεν είναι αληθές ότι παρακάμπτει όλους τους οικισμούς από όπου διέρχεται. Συγκεκριμένα, στην περιοχή βορειοανατολικά του Γαλαξειδίου και πριν το κυρίως χωριό, υπάρχει μεγάλη αναπτυσσόμενη περιοχή με πολλές εξοχικές κατοικίες και ξενοδοχεία. Η περιοχή αυτή αναπτύσσεται ευρύτερα και κατά μήκος μιας μεγάλης παραλιακής ζώνης που κατά τους καλοκαιρινούς μήνες φιλοξενεί πολλούς παραθεριστές. Ο σχεδιαζόμενος άξονας, που ακολουθεί ουσιαστικά την υπάρχουσα χάραξη που κατασκευάστηκε με πολύ διαφορετικά κριτήρια το 1970, όταν η περιοχή ήταν ακατοίκητη, δημιουργεί ξεκάθαρα ένα φράγμα για την όποια πρόσβαση στην παραλία, οπτική όχληση, ηχορύπανση, υποβάθμιση τουριστικής περιοχής και βεβαίως πάνω από όλα, κινδύνους και σοβαρά προβλήματα ασφάλειας, δεδομένου ότι υπάρχουν πολλές κινήσεις πεζών από και προς την παραλία.
Στην σημερινή εποχή και με την εμπειρία που υπάρχει, θα ήταν σίγουρα αναμενόμενο να σχεδιαζόταν παράκαμψη του οικισμού, που θα εξασφάλιζε ασφάλεια και θα άφηνε την περιοχή να αξιοποιηθεί περισσότερο τουριστικά, κάτι που άλλωστε είναι αναγκαίο για περιοχές όπως η Φωκίδα που χρήζουν επεμβάσεων ανάπτυξης και όχι οπισθοδρόμησης. Ένας δρόμος ταχείας κυκλοφορίας που θα εξυπηρετεί μεγάλο όγκο βαρέων οχημάτων (αυτός είναι άλλωστε ο ρόλος του) δεν προσδίδει αξία σε ένα παραλιακό μέτωπο αφού χωροθετείται πάνω στην παραλία. Αλλά και περιβαλλοντικά, δεν φαίνεται να καλύπτει βασικές περιβαλλοντικές απαιτήσεις, λόγω γειτνίασης με περιοχή Natura, προστασίας Κορινθιακού κόλπου κ.λπ.
Η ιδανική λύση σχεδιασμού του άξονα αυτού, θα ήταν να ακολουθήσει χάραξη από Άμφισσα προς Βουνιχώρα και Αγ. Ευθυμία και να καταλήξει νότια προς την Ερατεινή που βεβαίως διαθέτει παράκαμψη. Ο σχεδιασμός αυτός θα εξυπηρετούσε και την ανάπτυξη των ορεινών και ξεχασμένων περιοχών και το κυριότερο θα μείωνε κατά πολύ την συνολική απόσταση από το Αντίρριο. Άλλωστε, αναφορικά με το κόστος κατασκευής, δεν θα υπάρχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις αφού το ανάγλυφο της Φωκίδας είναι ουσιαστικά ορεινό μέχρι τις ακτές και βλέπουμε ότι και στις μελέτες που έχουν γίνει, παρόλο που είναι πλησίον της παράκτιας ζώνης, προβλέπονται πολλά και ακριβά έργα γεφυρών και σηράγγων.