Αρκετές ιδιαιτερότητες εντοπίζονται στο σπουδαιότερο τμήμα του ΒΟΑΚ, το Ηράκλειο – Χανιά, το οποίο θα κατασκευαστεί μέσω σύμβασης παραχώρησης.
Του Φώτη Φωτεινού
Η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών έχει προγραμματιστεί για τις 8 Μαΐου και δικαίωμα κατάθεσης προσφορών έχουν 5 σχήματα.
Όπως ανέφερε χθες, κατά τη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης, ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, οι εταιρείες που θα καταθέσουν προσφορές θα κριθούν με βάση την πρότασή τους για τη συμβολή του δημοσίου στα διόδια και στο κόστος του έργου.
Για το έργο της παραχώρησης Ηράκλειο – Χανιά, το υπουργείο Υποδομών έχει εξασφαλίσει 800 εκατ. (600 εκατ. από το ΕΣΠΑ και 200 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης), με το συνολικό κόστος του έργου να ανέρχεται στα 1,75 δις.
Εάν και είναι το σημαντικότερο τμήμα του ΒΟΑΚ, ωστόσο, όπως υποστήριξε ο υφυπουργός Υποδομών, ο κυκλοφοριακός φόρτος του δεν είναι «ικανός» για να καλύψει το κόστος κατασκευής του και γι΄ αυτό, το δημόσιο θα εφαρμόσει «σκιώδη» διόδια.
Δηλαδή, θα επιδοτεί μέρος των διοδίων, τα οποία όμως δεν θα «ακουμπούν» τον χρήστη του οδικού άξονα.
Ο χρήστης του οδικού άξονα θα πληρώνει το αντίτιμο των διοδίων που αντιστοιχεί και στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους (0,063 ευρώ ανά χλμ., οπότε εκτιμάται ότι η χρέωση στο Ηράκλειο – Χανιά θα είναι περίπου 6,3 ευρώ) και στη συνέχεια, το δημόσιο θα επιδοτεί τον παραχωρησιούχο με τα «σκιώδη» διόδια, το ύψος των οποίων θα καθοριστεί στη διαγωνιστική διαδικασία.
Επίσης, χθες έγινε γνωστό ότι στο Ηράκλειο – Χανιά δεν θα τοποθετηθούν μετωπικά διόδια, αλλά πλευρικά και η χρέωση θα γίνεται βάση χιλιομέτρων.
Στα άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ, επί του παρόντος, δεν υπάρχει πρόβλεψη για διόδια.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του τμήματος Ηράκλειο – Χανιά
Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.
2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ.
26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος.
20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.
Έως σήμερα, έχουν σημειωθεί εξελίξεις σε τελικό στάδιο στα άλλα δυο τμήματα του ΒΟΑΚ. Το πρώτο τμήμα του αυτοκινητόδρομου είναι το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ, που εκτελείται ως κλασικό δημόσιο έργο από την Άκτωρ.
Το δεύτερο τμήμα, το Χερσόνησος – Νεάπολη, μήκους 22,44 χλμ. και προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ, ανατέθηκε, μέσω ΣΔΙΤ, στην κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ Τέρνα) – Άκτωρ Παραχωρήσεις (Ελλάκτωρ) – Intrakat.