Ως ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της τελευταίας 20ετίας χαρακτήρισε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Αυτοκινητοδρόμων (Hellastron), Βασίλης Χαλκιάς, την ολοκλήρωση των έργων παραχώρησης, κατά την ομιλία του στο 2ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών.
«Το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων έχει πλέον μήκος 2.133 χλμ., έχει δημιουργήσει ένα σύγχρονο πλαίσιο για τις οδικές μετακινήσεις, αλλά είναι επικεντρωμένο στην ενδοχώρα και όχι στην νησιωτική Ελλάδα», σχολίασε ο κ. Χαλκιάς.
Και πρόσθεσε «με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ στην Κρήτη και των καθέτων αξόνων της Εγνατίας Οδού, θα φτάσουμε την 5η θέση στην Ευρώπη σε γεωγραφική κάλυψη, λίγο πιο χαμηλά από την Πορτογαλία».
Ο κ. Χαλκιάς αναφέρθηκε στις μεγάλες αλλαγές που έφεραν οι νέοι αυτοκινητόδρομοι σε επίπεδο οδικής ασφάλειας κάνοντας ειδική αναφορά στην Ολυμπία Οδό, πριν την ολοκλήρωσή της, την οποία χαρακτήρισε «σκοτώστρα της Ευρώπης», αλλά και στη συνήθεια των οδηγών να οδηγούν στη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης, προκειμένου να φτάσουν ασφαλείς στους προορισμούς τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε ο πρόεδρος της Hellastron, σήμερα το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων διαθέτει 161 σημεία ξεκούρασης και 44 ΣΕΑ, με τον μέσο ημερήσιο φόρτο του δικτύου να κυμαίνεται στα 13.000 οχήματα.
Ανέφερε ότι οι συνδρομητές των πομποδεκτών έχουν φτάσει τους 774 χιλ., οι ηλεκτρονικές συναλλαγές στην Αττική Οδό έχουν υπερβεί το 50% ενώ ο εθνικός μέσος όρος βρίσκεται στο 30%.
Όπως είπε, ο κεντρικός της ρόλος της Hellastron είναι να βελτιώνει τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους χρήστες των αυτοκινητοδρόμων, να αναπτύσσει και να ανταλλάσσει τεχνογνωσία με αντίστοιχους φορείς του εξωτερικού, έχοντας ως στόχο την καλύτερη διασύνδεση των εθνικών αξόνων με τα διευρωπαϊκά δίκτυα.
Υπογράμμισε επίσης πως το σύνολο του δικτύου βρίσκεται υπό 24ωρη παρακολούθηση από περισσότερα από 20 κέντρα λειτουργίας, γεγονός που αποτελεί μία πανευρωπαϊκή πρωτοτυπία.
«Τα κέντρα λειτουργίας των αυτοκινητοδρόμων διαχειρίζονται πάνω από 90.000 συμβάντα το χρόνο», ενώ όπως είπε χαρακτηριστικά «έχει μετρηθεί ότι τα περίπολα σε όλο το δίκτυο έχουν κάνει το γύρο της γης περίπου 100 φορές».
Όπως εξήγησε κατά την παρουσίασή του, η Hellastron έχει θέσει ως βασική προτεραιότητα την προαγωγή της οδικής ασφάλειας, με τα επόμενα βήματα να είναι η εισαγωγή ενός ενιαίου αριθμού έκτακτης ανάγκης, μιας ενιαίας ραδιοφωνικής συχνότητας, ενός ενιαίου κέντρου διαχείρισης κυκλοφορίας και ενός εθνικού συστήματος πληροφόρησης συμβάντων για τους χρήστες.
Τέλος, έδωσε ένα περίγραμμα για την μετάβαση των αυτοκινητοδρόμων στην εποχή των ηλεκτρονικών διοδίων. Σύμφωνα με τον κ. Χαλκιά, πρόταση της Hellastron είναι η αναλογική χρέωση των χρηστών (pay per use) και η μετάβαση στο νέο σύστημα να γίνει όσο το δυνατόν πιο ομαλά.
«Μένει να διαμορφωθεί το θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία του νέου συστήματος», σχολίασε και εξήγησε ότι η μετάβαση θα γίνει σε τρεις διακριτές φάσεις, η διάρκεια των οποίων θα εξαρτηθεί από την εξοικείωση των χρηστών σε αυτό.
Σύμφωνα με τον κ. Χαλκιά, η πρώτη φάση θα περιλαμβάνει ανοιχτές μπάρες σε κάποιες λωρίδες των διοδίων με παράλληλη λειτουργία πομποδεκτών και εγκατεστημένων καμερών. Κατά τη δεύτερη φάση θα ακολουθήσει η μερική καθαίρεση των διοδίων και η διαμόρφωση λωρίδων ελεύθερης ροής για τους χρήστες του νέου συστήματος.
Η τρίτη φάση θα σημάνει την ολοκλήρωση της μετάβασης στη νέα εποχή με πλήρη καθαίρεση των διοδίων και τη διαμόρφωση ειδικών λωρίδων ελεύθερης ροής για το σύνολο των χρηστών.