Δεν υπάρχουν πλέον προβληματικά έργα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ανέφερε ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Δέδες, στο πλαίσιο του 2ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών, που διεξάγεται σήμερα και αύριο στο αμφιθέατρο του Πολεμικού Μουσείου της Αθήνας.
Ο γενικός γραμματέας Υποδομών περιέγραψε την κατάσταση που κληρονόμησε η υπάρχουσα κυβέρνηση στα δημόσια έργα και στις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων, υποστηρίζοντας ότι το υπουργείο κατάφερε να «ξεμπλοκάρει» τα έργα, τα οποία παρουσίαζαν σημαντικές καθυστερήσεις, εξαιτίας απαλλοτριώσεων και αρχαιολογίας.
Παρόλα ταύτα, οι μεγάλοι οδικοί άξονες ολοκληρώθηκαν στα επικαιροποιημένα χρονοδιαγράμματα και μάλιστα, το υπουργείο Υποδομών κατάφερε να εξοικονομήσει 1 δισ. ευρώ έναντι των αρχικών διεκδικήσεων των παραχωρησιούχων.
«Κλειστά υπολειτουργούντα εργοτάξια, προβλήματα χρηματοδότησης, εκτροπή από τα υπάρχοντα χρονοδιαγράμματα, εξωπραγματικές εργασίες, τεχνικές δυσκολίες και ελλείψεις στις μελέτες συνέθεταν το πάζλ των υποδομών και κατασκευών στις αρχές του 2015», υπογράμμισε ο κ. Δέδες, συμπληρώνοντας ότι τα ανωτέρω αδιέξοδα, κατόπιν συντονισμένων ενεργειών, ξεπεράστηκαν.
«Για πρώτη φορά δεν υπάρχουν προβληματικά έργα, με αβέβαιη ολοκλήρωση για το μέλλον και την βιωσιμότητά τους στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Αναθεωρήσαμε πλήρως το θεσμικό πλαίσιο για τα δημόσια και ιδιωτικά έργα σε ολόκληρη τη χώρα. Εκσυγχρονίστηκε η υπάρχουσα νομοθεσία, ενσωματώνοντας το πλήθος των ευρωπαϊκών οδηγιών», ανέφερε ο γενικός γραμματέας Υποδομών, ο οποίος προανήγγειλε την κατάθεση σχεδίου νόμου, το οποίο θα αντιμετωπίζει το φαινόμενο των υψηλών εκπτώσεων.
Ο κατάλογος των εν εξελίξει και νέων έργων του υπουργείου Υποδομών – Μεταφορών
Στη συνέχεια, ο γενικός γραμματέας Υποδομών παρέθεσε τα εν εξελίξει και μελλοντικά έργα του υπουργείου.
Συγκεκριμένα, υπογράμμισε τα ακόλουθα:
-Τελεσφόρησε η διαγωνιστική διαδικασία για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, ενώ εκκρεμούσε σχεδόν 10 χρόνια. Θα εκκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες, καθώς επιλέγει ο ανεξάρτητος μηχανικός.
-Σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις με την ΕΕ για το νότιο τμήμα (Λαμία – Ξυνιάδα) και το βόρειο τμήμα (Τρίκαλα – Εγνατία) του Ε65. Γι΄ αυτό το λόγο βρίσκεται στις Βρυξέλλες ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης και σύντομα αναμένονται αποφάσεις για το νότιο τμήμα.
-Για τη ζεύξη «Πέραμα – Σαλαμίνα», ολοκληρώνεται η φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, ακολουθεί η διαδικασία των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων και η κατάθεση των τελικών προσφορών.
-Άμεσα θα γνωστοποιηθούν, στην ΕΕ, τα νέα έργα παραχώρησης. Αυτό σημαίνει στοχευμένη χρηματοδότηση έργων, όπου εξετάζεται η δυνατότητα επέκτασης των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης, με σκοπό την κατασκευή νέων τμημάτων. Κάτι αντίστοιχο συνέβη πρόσφατα σε Ιταλία και Γαλλία.
-Δημοπράτηση του ΒΟΑΚ, ο οποίος έχει κόστος 1,6 δισ. και μήκος 200 χλμ. Αποτελεί το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης στην Ελλάδα, τόσο στο φυσικό αντικείμενο, όσο και στο κατασκευαστικό κόστος. Για το έργο, υπάρχει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον, ενώ ο ανάδοχος εκτιμάται στις αρχές του 2019.
-Για το οδικό τμήμα «Πάτρα –Πύργος» εγκρίθηκε ο φάκελος μεγάλου έργου και άμεσα αποστέλλονται στο Ελεγκτικό Συνέδριο οι σχετικές συμβάσεις.
-Για το δορυφορικό σύστημα διοδίων το επόμενο δίμηνο θα ολοκληρωθεί η προεπιλογή των επιλεγέντων σχημάτων για την κατασκευή του.
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του κ. Δέδε στο 2ο Συνέδριο Υποδομών και Mεταφορών:
Α. ΣΥΝΤΟΜΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΥΠΟΔΟΜΗΣ ΣΤΗΝ ΧΩΡΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 2015-2017.
Τα βαλτωμένα έργα, η επανεκκίνηση και η ολοκλήρωσή τους.
Τη σκληρή και επώδυνη πραγματικότητα για τις δημόσιες υποδομές της χώρας τον Γενάρη του 2015, τη στιγμή δηλαδή της πολιτικής αφετηρίας της νέας ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών, θα μπορούσε κανείς να την περιγράψει αναλυτικά και λεπτομερώς παραθέτοντας στοιχεία για κάθε έργο ξεχωριστά σε σχέση με τις υπερβάσεις των χρονοδιαγραμμάτων του, τα ποσοστά προόδου των εργασιών του, τα τεράστια ελλείμματα στη μελετητική προετοιμασία, τις βαρύτατες τεχνικές δυσκολίες στην εξέλιξη εργασιών τους παραθέτοντας πολλές σελίδες τεκμηριωμένων και αδιαμφισβήτητων στοιχείων.
Σήμερα, απευθυνόμενος σ’ ένα ειδικό ακροατήριο αρκούν λίγα λόγια.
Αν ανατρέξει κανείς στον μακρύ κατάλογο εθνικών, μεγάλων και σημαντικών έργων, είτε δημοσίων, είτε ιδιωτικών, δε θα βρει ούτε ένα από αυτά τα έργα που δεν αντιμετώπιζε δραματικά προβλήματα για τη εξέλιξη των εργασιών και την υλοποίησή του.
Κλειστά ή υπολειτουργούντα εργοτάξια, τεράστια προβλήματα χρηματοδότησης από πλευράς του Δημοσίου αλλά και από ιδιωτικούς φορείς, εκτροπή από τα προκαθορισμένα χρονοδιαγράμματα, τεράστιες εκκρεμότητες σε αδειοδοτήσεις και εγκρίσεις, εξωπραγματικές καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, τις αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες, άλυτες τεχνικές δυσκολίες, ελλείψεις κρισίμων μελετών, είναι τα κομμάτια του πάζλ που συνέθεταν τη γκρίζα εικόνα των δημόσιων και ιδιωτικών έργων στη χώρα στις αρχές του 2015. Ταυτόχρονα, απέναντι σε αυτή την κατάσταση, η αντιμετώπιση των κατεστημένων πολιτικών φορέων έμοιαζε με την εικόνα στα σαλόνια του Τιτανικού λίγο πριν τη σύγκρουση με το παγόβουνο.
Παρά το γεγονός ότι οι κρίσιμες και αναπότρεπτες χρονικές προθεσμίες που είχε έγκαιρα θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για την παράδοση των Έργων επικρέμονταν σαν δαμόκλειος σπάθη πάνω από το κεφάλι της χώρας, δεν υπήρξε καμία προσπάθεια αντιμετώπισης των δραματικών προβλημάτων, αλλά αντίθετα υπήρξε μια μακρά χαμένη περίοδος, σαν να αναμένεται ο από μηχανής Θεός για να δώσει μαγική λύση στο τοπίο τελμάτωσης των δημοσίων υποδομών της χώρας. Η κατάσταση των πέντε αυτοκινητοδρόμων παραχώρησηςκαι του μετρό της Θεσσαλονίκης στις αρχές του 2015, αποτελούν τα κορυφαία παραδείγματα της περιγραφής που έκανα παραπάνω.
Η νέα αντίληψη και πρακτική της ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
α. Αναμέτρηση με τα προβλήματα και αντιμετώπιση των εκκρεμών ζητημάτων σε κάθε έργο, όχι υπεκφυγή και στρουθοκαμηλισμός.
Στα πλαίσια αυτής της προσπάθειας επίμονων και σκληρών διαπραγματεύσεων και διαβουλεύσεων ενεργοποιήθηκε και ενεργοποιείται το σύνολο των δυνάμεων του Υπουργείου από την κατώτερη μέχρι την ανώτερη βαθμίδα. Η κορύφωση της συλλογικής και ενιαίας αντιμετώπισης όλων των ζητημάτων που σχετίζονται με τις δημόσιες υποδομές είναι η εντατική και η αποτελεσματική λειτουργία της διυπουργικής επιτροπής μεγάλων έργων υπό τον συντονισμό του Υπουργού Επικρατείας Αλέκου Φλαμπουράρη.
Στα πλαίσια της διυπουργικής ενεργοποιήθηκαν ενδεικτικά:
-το Υπουργείο Πολιτισμού για την επίλυση χρονιζόντων θεμάτων αρχαιολογικών ανασκαφών,
-το Υπουργείο Δικαιοσύνης για τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας για τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις ιδιαίτερα ως προς την εφαρμογή του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων που είχαν σαν αποτέλεσμα την ψήφιση του νόμου 4364/20016,
-άλλοι εμπλεκόμενοι στην κατασκευή των έργων φορείς (ΕΡΓΟΣΕ, ΟΣΕ κλπ.) τα εκτελούμενα ή υπό λειτουργία έργα των οποίων εμπλέκονταν με την κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων προκειμένου να επιτευχθεί ο βέλτιστος συντονισμός των χρονοδιαγραμμάτων κατασκευής.
Οι παρεμβάσεις αυτές είχαν αποτέλεσμα γιατί έγιναν συντονισμένα και υπήρχε παρακολούθηση με τακτές αναφορές σε εβδομαδιαία βάση με την αναγκαία αναπροσαρμογή των κινήσεων από πλευράς Υπουργείου.
Τα αποτελέσματα αυτής της συντονισμένης και συλλογικής προσπάθειας είναι σήμερα άμεσα και ορατά.
Ολοκληρώθηκαν μέσα στις προβλεπόμενες καταληκτικές προθεσμίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι πέντε αυτοκινητόδρομοι παραχώρησης και αφού μέσα από επίπονες διαπραγματεύσεις εξοικονομήθηκε για το Ελληνικό Δημόσιο ποσό που αγγίζει το 1 δις ευρώ σε σχέση με τις αρχικές απαιτήσεις παραχωρησιούχων και κατασκευαστών.
Παραλάβαμε την εργολαβία του μετρό Θεσσαλονίκης διαλυμένη, με εκατοντάδες απολυμένους εργαζόμενους και απαιτήσεις του αναδόχου βάσει των δικογράφων των διαιτητικών δικαστηρίων ύψους περίπου 1.150.000.000 ευρώ. Ταυτόχρονα, τεράστια αβεβαιότητα για την επανεκκίνηση του έργου δημιουργούσε η εμπλοκή εξαιτίας των αρχαιολογικών ερευνών στους χώρους των εργοταξίων του μετρό. Σήμερα, το έργο εξελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς και θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2020. Επιλύθηκαν τα ζητήματα που αφορούσαν τις αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες με επαναπρόσληψη σχεδόν του συνόλου των εργαζομένων και ανοίγοντας νέες θέσεις εργασίας (πάνω από 1.000 εργαζόμενοι) και μειώνοντας τις απαιτήσεις του αναδόχου σε ποσό που κατά τις εκτιμήσεις τελικά θα κυμανθεί στην τάξη των 180 εκατ. ευρώ.
Ολοκληρώσαμε ήδη την βαλτωμένη εργολαβία της αναβάθμισης του Αεροδρομίου «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» και μάλιστα τρείς εβδομάδες πριν το συμφωνημένο με την FRAPORT χρονοδιάγραμμα, ενώ με γρήγορους ρυθμούς προωθούμε την ολοκλήρωση και της εργολαβίας της επέκτασης του Αεροδρομίου, μέσα στο καθορισμένο από τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς χρονοδιάγραμμα.
Ολοκληρώσαμε από πέρυσι την εργολαβία της αναβάθμισης και της επέκτασης του αεροδρομίου των Χανίων, αντιμετωπίζοντας άμεσα το σύνολο των εκκρεμών τεχνικών προβλημάτων του έργου.
Επανεκκινήσαμε τις εργασίες στη γραμμή του Μετρό Χαϊδάρι-Πειραιάς αντιμετωπίζοντας το σύνολο των τεχνικών προβλημάτων του έργου και λύνοντας προβλήματα που αφορούσαν στη μη καταβολή της επιστροφής Φ.Π.Α στον ανάδοχο και την υποχρηματοδότηση του έργου.
Ολοκληρώσαμε το σύνολο των αναγκαίων, αλλά ανύπαρκτων μελετών και προωθήσαμε το σύνολο των απαλλοτριώσεων για τη συνέχιση και την ολοκλήρωση του έργου της Παραϊόνιας Οδού (οδικός άξονας Άκτιο – Αμβρακία) και δώσαμε λύση στις διοικητικές διαδικασίες των τεσσάρων εργολαβιών του έργου χωρίς να επιβαρυνθεί το Δημόσιο με σημαντικές αποζημιώσεις.
Ολοκληρώσαμε και κάποια από αυτά μάλιστα, μέσα σε συνθήκες capital controls και απεμπλέξαμε από τις τεχνικές τους δυσκολίες κρίσιμα έργα στον τομέα της διαχείρισης των υδάτων, όπως το Φράγμα Τριανταφυλλιάς στη Φλώρινα, η αντιπλημμυρική προστασία του ρέματος «Ξηριά» στην Κορινθία και η ταχύτατη προώθηση των εργασιών για την ολοκλήρωση του Φράγματος Αποσελέμη στην Κρήτη.
Θα μπορούσα να αναφέρω δεκάδες σημαντικά για τη χώρα έργα που βγήκαν από το τέλμα, επανεκκίνησαν κι έχουν μπει σε τροχιά ολοκλήρωσης, ή ολοκληρώθηκαν.
Θα «κλείσω» το κεφάλαιο αυτό, λέγοντας με ικανοποίηση ότι για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια προβληματικά έργα στο υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών δεν υπάρχουν.
β. Το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις Δημόσιες Συμβάσεις (Νόμοι 4412 και 4413)
Μέσα σε ένα νέο πλέγμα θεσμικών, νομοθετικών παρεμβάσεων της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, οι Νόμοι 4412 και 4413 του 2016, που έτυχαν μάλιστα ευρύτατης αποδοχής στην Ελληνική Βουλή, αποκωδικοποιούν τη νέα αντίληψη για τα έργα υποδομών στη χώρα.
Το νέο θεσμικό πλαίσιο:
-εκσυγχρονίζει το πλαίσιο παραγωγής και κατασκευής δημοσίων υποδομών,
-ενσωματώνει το σύνολο των σχετικών Ευρωπαϊκών οδηγιών,
-ευνοεί τον υγιή ανταγωνισμό και την προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων,
-διασφαλίζει τα συμφέροντα του ελληνικού Δημοσίου και των πολιτών,
-προωθεί τη διαφάνεια σε όλες τις διαδικασίες του συστήματος παραγωγής, εκτέλεσης και ολοκλήρωσης των έργων,
-αντιμετωπίζει με τρόπο ριζικό τις παθογένειες του παρελθόντος.
Οι θεσμικές παρεμβάσεις αυτές αποτελούν πλέον ένα πολύτιμο εργαλείο για το σύστημα παραγωγής έργων υποδομής στη χώρα μας, είτε αυτές στηρίζονται αποκλειστικά στη δημόσια χρηματοδότηση, είτε στις συμπράξεις για τη συνεργασία του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα.
Β. Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ
Επαναξιολόγηση των προτεραιοτήτων, ιεράρχηση των παρεμβάσεων, στρατηγικός σχεδιασμός και στοχευμένες παρεμβάσεις
Από τη λογική του πελατειακού συστήματος και των προσωπικών στρατηγικών στην αντίληψη των στοχευμένων έργων με γνώμονα την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και τις διασυνδεδεμένες υποδομές\
Αξιοποίηση στο έπακρο των υπαρχόντων πόρων με γνώμονα τη βιωσιμότητα των έργων, την αναπτυξιακή τους αποτελεσματικότητα και την άμεση κοινωνική αποδοχή και ανταποδοτικότητά τους.
Αξιοποίηση του υπάρχοντος ΕΣΠΑ και ταυτόχρονη αναζήτηση επιπρόσθετων πόρων
Γ. Η ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ ΕΡΓΩΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΣΔΙΤ
Σε ότι αφορά στο διεθνή διαγωνισμό για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης για το Νέο Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι Πεδιάδος.
Οι αλλαγές που περιλήφθηκαν στα Τεύχη Δημοπράτησης του Έργου συνίστανται στην:
- Αύξηση του ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής του Δημοσίου στην Εταιρεία Κατασκευής και Λειτουργίας του Νέου Αερολιμένα το οποίο διαμορφώθηκε σε 46% με βάση την Προσφορά του Παραχωρησιούχου.
- Ριζική τροποποίηση του τρόπου επιλογής με ανοικτή διαδικασία και διεθνή διαγωνισμό του Ανεξάρτητου Μηχανικού και με ουσιαστική συμμετοχή του Δημοσίου σε αυτόν, με παράλληλη θέσπιση διαδικασίας για την άμεση αντικατάστασή του, εφόσον αυτό ζητηθεί από το Δημόσιο. Ο σχετικός διεθνής διαγωνισμός ολοκληρώθηκε πρόσφατα.
- Παρεμβάσεις στα ελάχιστα τεχνικά στοιχεία του διαγωνισμού (καθορισμός συγκεκριμένων υψηλών προδιαγραφών για βιοκλιματικό κτίριο του Αεροσταθμού κατά ΚΕΝΑΚ, θέσπιση ελάχιστου περιβαλλοντικού αποτυπώματος του Αερολιμένα, ειδικοί όροι για την αρχιτεκτονική του κτιρίου κλπ).
- Παρεμβάσεις σε θέματα που αυξάνουν την κοινωνική αποδοχή του Έργου, με αύξηση του ανταποδοτικού τέλους προς την Αυτοδιοίκηση στο ύψος του 2% επί των ακαθαρίστων εσόδων του Αερολιμένα.
- Ευελιξία μεταβίβασης μετοχών του Παραχωρησιούχου σε διάφορα επενδυτικά κεφάλαια (privateequity), κεφάλαια επενδύσεων σε υποδομές (infrastructurefunds), συνταξιοδοτικά κεφάλαια (pensionfunds), ή/και ασφαλιστικές εταιρείες.
- Αποφασιστική προώθηση των απαλλοτριώσεων με τη νέα διαδικασία του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης διαθεσιμότητα του χώρου για την εκτέλεση του έργου πριν από την έναρξη της Περιόδου Παραχώρησης και πρόδρομες αρχαιολογικές εργασίες.
Εντός του προσεχούς διαστήματος προβλέπεται η ανακήρυξη του Οριστικού Αναδόχου του Έργου και η αποστολή των στοιχείων στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τη διενέργεια του προσυμβατικού ελέγχου. Στόχος είναι η εγκατάσταση του Παραχωρησιούχου για την εκτέλεση των εργασιών πριν από το τέλος του 2018.
Σε ότι αφορά την ολοκλήρωση του νότιου και βόρειου τμήματος του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65)
Για πρώτη φορά υπάρχει πλήρης και ολοκληρωμένη πρόταση για την υλοποίηση συνολικά του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος (νότιο τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα και βόρειο τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία) με χρηματοδότηση από το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (ΕΣΠΑ) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Για το νότιο τμήμα (Λαμία – Ξυνιάδα) αναμένουμε σύντομα αποφάσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα ακολουθήσει η αποστολή του φακέλου για το βόρειο τμήμα (Τρίκαλα – Εγνατία).
Διεθνής διαγωνισμός για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης για την Οδική Ζεύξη Περάματος – Σαλαμίνας.
Μετά την ολοκλήρωση του Α’ Σταδίου του διαγωνισμού με την προεπιλογή τριών (3) ομίλων βρίσκεται σε εξέλιξη και ολοκληρώνεται η Β’ Φάση δηλαδή η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου. Με το πέρας της διαδικασίας αυτής το Υπουργείο θα προχωρήσει στην περιβαλλοντική αδειοδότηση της βέλτιστης από τις υποβληθείσες προτάσεις (ή του βέλτιστου συνδυασμού αυτών) προκειμένου να ξεκινήσει η Γ’ Φάση του διαγωνισμού με την υποβολή Τεχνικών και Οικονομικών Προσφορών από τους Προεπιλεγέντες επί της αδειοδοτημένης περιβαλλοντικά τεχνικής λύσης.
Νέα Έργα Παραχώρησης και Επεκτάσεις Έργων Παραχώρησης.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα γνωστοποιήσει άμεσα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το στρατηγικό σχεδιασμό για τα έργα παραχώρησης. Αυτός με δεδομένη την έλλειψη πόρων του Δημοσίου θα περιλαμβάνει δύο σκέλη :
-Τη στοχευμένη δημοπράτηση χρηματοδοτήσιμων (bankable) έργων που παρουσιάζουν αναπτυξιακή αποδοτικότητα, συνεισφέρουν στην περιβαλλοντική αναβάθμιση και προσδίδουν συγκεκριμένα ωφελήματα για το κοινωνικό σύνολο.
– Την εξέταση της δυνατότητας επέκτασης υφιστάμενων συμβάσεων Παραχώρησης με σκοπό την κατασκευή συγκεκριμένων τμημάτων. Για αυτό το σκοπό συγκροτήθηκε πρόσφατα Ομάδα Εργασίας η οποία θα εξετάσει τις προτάσεις που θα υποβληθούν εκ μέρους των Παραχωρησιούχων.
Σε ότι αφορά την δημοπράτηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).
Ο ΒΟΑΚ αποτελεί το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης στην Ελλάδα με συνολικό κατασκευαστικό προϋπολογισμό που αγγίζει περίπου το 1,6 δις €. Αναμένεται να προσελκύσει διεθνή επενδυτικά κεφάλαια αλλά και ισχυρούς ομίλους που ειδικεύονται στην κατασκευή και λειτουργία παρόμοιων έργων.
Είναι το πρώτο έργο παραχώρησης που θα δημοπρατηθεί με βάση τον καινούριο Νόμο για τις παραχωρήσεις, τον Νόμο 4413/2016.
Οι υπηρεσίες μας και οι τεχνικοί τους σύμβουλοι βρίσκονται στην τελική φάση της σύνταξης των τευχών δημοπράτησης. Ο Υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, την ερχόμενη εβδομάδα με δημόσιες δηλώσεις του, θα παρουσιάσει το περιεχόμενο και τις λεπτομέρειες της διαγωνιστικής διαδικασίας που φιλοδοξούμε να αναδείξει ανάδοχο το πρώτο εξάμηνο του 2019.
ΣΔΙΤ για την κατασκευή σχολικών μονάδων σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα
Δ. ΝΕΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ
- Έργα πρόληψης, διαχείρισης και αποκατάστασης φυσικών καταστροφών
α. Έργα αντιπλημμυρικής προστασίας
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρά σε σειρά έργων αντιπλημμυρικής προστασίας, με βάση τα Σχέδια Διαχείρισης Πλημμυρικών Κινδύνων για τις αντίστοιχες περιοχές της χώρας.
Για να έχουμε υπόψη τι κληθήκαμε να διαχειριστούμε αναφέρω ότι από το 2010 μέχρι και το 2014 οι πιστώσεις που προωθήθηκαν για αντιπλημμυρικά έργα αρμοδιότητας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην περιφέρεια της Αττικής ανέρχονται στα 3.629.560,38 €.
Αντιστοίχως για τα έτη 2015 -2017 το αντίστοιχο ποσό ανέρχεται στα 342.056.018,74 € !!! Μέσα στα έργα αυτά περιλαμβάνονται:
-Η διευθέτηση του ρέματος Ερασίνου ανατολικής Αττικής με προϋπολογισμό 56.100.000 €.
-Η διευθέτηση του ρέματος Αγίου Γεωργίου Ανατολικής Αττικής με προϋπολογισμό 15.500.000 €.
-Η διευθέτηση του ρέματος Αχαρνών (Καναπίτσας) με προϋπολογισμό 23.600.000 €.
-Η διευθέτηση του ρέματος Εσχατιάς από ρέμα Ευπυρίδων μέχρι τη Λεωφόρο Πάρνηθος με προϋπολογισμό 88.000.000 €.
Επίσης προχωρά η εκπόνηση των μελετών για τα παρακάτω άμεσης προτεραιότητας αντιπλημμυρικά έργα:
-ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗΣ Ρ. ΑΓ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΝΑΤ. ΑΤΤΙΚΗΣ ΑΠΟ Χ.Θ. 0+824 (ΑΝΑΝΤΗ ΣΥΜΒΟΛΗΣ Π. ΕΡΑΣΙΝΟΥ) ΕΩΣ Χ.Θ. 8+161 (ΣΥΜΒΟΛΗ Ρ. ΚΑΛΥΒΙΩΝ ΚΑΙ ΚΟΥΒΑΡΑ)
-ΜΕΛΕΤΗ ΕΡΓΩΝ ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΣΕ ΛΕΚΑΝΕΣ ΑΠΟΡΡΟΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΑΡΑΘΩΝΑ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΛΕΤΩΝ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗΣ ΕΡΑΣΙΝΟΥ
-ΕΡΓΑ ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ, ΕΡΓΑ ΟΜΒΡΙΩΝ ΠΕΡΙΟΧΗΣ Ν. ΜΑΚΡΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΛΕΤΩΝ ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΛΟΥΤΡΑΚΙΟΥ
-ΜΕΛΕΤΗ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗΣ – ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗΣ ΡΕΜΑΤΟΣ ΡΑΦΗΝΑΣ
-ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ MASTER PLAN ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΩΝ ΈΡΓΩΝ ΓΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ (συμπεριλαμβανόμενης της Ανατολικής Αττικής).
Αλλά και για την υπόλοιπη χώρα, καταδεικνύεται πάλι πολλαπλάσια διαφορά στη διάθεση κονδυλίων στις δύο περιόδους και η αντιστοιχία διαμορφώνεται ως εξής:
Περίοδος 2010-2015: 21.061.062,64 €
Περίοδος 2015-2017: 90.053.074,88 €
Στις αρχές του καλοκαιριού προωθούμε μια τεράστιας εθνικής σημασίας παρέμβαση με την προώθηση αντιπλημμυρικών έργων συνολικού προϋπολογισμού άνω των 300εκατ. ευρώ στις περιοχές της ελληνικής περιφέρειας, από όπου διέρχονται οι αυτοκινητόδρομοι παραχώρησης, με βάση τις προωθημένες προκαταρκτικές μελέτες και προμελέτες που εκπόνησαν και εκπονούν οι παραχωρησιούχοι αδαπάνως για το Ελληνικό Δημόσιο. Πρόκειται για έργα ολιστικής προσέγγισης αντιμετώπισης του φαινομένου των φυσικών καταστροφών εξαιτίας των πλημμυρών, κάτι που για πρώτη φορά πραγματοποιείται από την ελληνική πολιτεία.
β. Μελέτες και Έργα προστασίας από τη διάβρωση των ακτών
γ. Πρόληψη και αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών
Έργα διαχείρισης και αποκατάστασης φυσικών καταστροφών
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δημοπράτησε τη μελέτη για την αντιμετώπιση των φαινομένων διάβρωσης στην ακτογραμμή του Μαραθώνα με στόχο τον εντοπισμό των αιτιών της διάβρωσης των ακτών Νέας Μάκρης και Μάτι του Δήμου Μαραθώνα και η αντιμετώπιση τους και η πρόταση έργων ανάπλασης που θα αποκαταστήσουν περιβαλλοντικά την περιοχή.
Ανάλογη μελέτη δημοπρατήθηκε για την αντιμετώπιση των αιτιών της διάβρωσης στον Κορινθιακό Κόλπο.
Επίσης δεσμεύτηκαν μετά από πρόταση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δεσμεύτηκαν οι πόροι για την αποκατάσταση των βλαβών σε λιμάνια της χώρας (Μυτιλήνη, Κως κλπ.) που επλήγησαν από σεισμούς.
Ολοκλήρωση του οδικού άξονα «Άκτιο – Αμβρακία»
Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών δεσμεύθηκε πίστωση ποσού 150.000.000 € και ξεκίνησε η δημοπράτηση της εργολαβίας ολοκλήρωσης του πολύπαθου αυτού έργου.
Παράκαμψη Χαλκίδας
Με την ολοκλήρωση της συμφωνίας με την ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση του έργου και πρόσθετους πόρους από το ΕΣΠΑ ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίησή του. Το έργο συνολικού μήκους 20χλμ περίπου, που παρακάμπτει πλήρως την πόλη της Χαλκίδας συνδέοντάς την με την Βόρεια Εύβοια έχει συνολικό κόστος (με απαλλοτριώσεις) της τάξης των 200.000.000 €.
Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος
Μετά την πρόσφατη έγκριση της Αίτησης Μεγάλου Έργου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθείται άμεσα εντός των επόμενων ημερών η αποστολή προς το Ελεγκτικό Συνέδριο των στοιχείων για την διενέργεια του προσυμβατικού ελέγχου των συμβάσεων για την υλοποίηση του εξαιρετικής σημασίας αναπτυξιακού αυτού έργου.
Μετρό Αθήνας: Γραμμή 4
Αναμένεται η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την ολοκλήρωση της Προεπιλογής. Θα ακολουθήσει η διενέργεια της Β’ Φάσης του Διαγωνισμού.
Μετρό Θεσσαλονίκης
Με αποφασιστικές ενέργειες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, το έργο πλέον έχει σαφές και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης για το έτος 2020. Ήδη προγραμματίζονται και ωριμάζουν οι μελέτες για την επέκτασή του προς το Αεροδρόμιο και τις δυτικές συνοικίες της πόλης.
Νέο ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων
Μετά την επιτυχή δημοπράτηση του Α’ Σταδίου του διαγωνισμού ολοκληρώνεται εντός του προσεχούς διμήνου η προεπιλογή των ομίλων που θα μετάσχουν στο Β΄ Στάδιο του διαγωνισμού. Στα σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον περιλαμβάνονται διεθνείς εταιρείες υψηλού κύρους και εξειδίκευσης στην εγκατάσταση παρόμοιων συστημάτων.
Έργα οδικής ασφάλειας
Εντός του 2018 θα αρχίσουν τμηματικά να υλοποιούνται οι παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας με βάση τις επικαιροποιημένες μελέτες της Εγνατίας για τα «μαύρα σημεία» στους 52 νομούς της χώρας. Ο εκτιμώμενος συνολικός προϋπολογισμός του έργου θα ανέλθει στα 450-500 εκατ. ευρώ.
Ε. ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Προωθούμε ένα ρεαλιστικό και εφαρμόσιμο σχέδιο με υπαρκτές και διαθέσιμες χρηματοδοτήσεις, που μέσα από ένα μείγμα κλασικών δημόσιων έργων και έργων προσέλκυσης ιδιωτικών επενδύσεων, συμβάλλει αποφασιστικά στον κεντρικό εθνικό στόχο, την έξοδο από τις συνθήκες της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, μέσα από την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και την ένταξή της στην τροχιά της βιώσιμης και δίκαιης ανάπτυξης.
Πέρυσι, αποτιμώντας την επιτυχημένη προσπάθεια για την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων, είχα πει ότι διανύσαμε ένα μαραθώνιο. Τώρα, στη σημερινή συγκυρία, πραγματοποιούμε έναν αγώνα ταχύτητας για την προετοιμασία, την προώθηση και την ολοκλήρωση μιας νέας γενιάς κρίσιμων και μεγάλων έργων.
Από την έκβαση αυτού του εγχειρήματος θα κριθεί όχι μόνο η βιωσιμότητα και η προοπτική του κατασκευαστικού τομέα της χώρας, αλλά σε μεγάλο βαθμό και η πορεία προόδου της πατρίδας μας.
Αποτιμώντας και την πρόσφατη θετική εμπειρία μας, είμαστε αισιόδοξοι ότι και αυτό το στοίχημα θα κερδηθεί.