Τις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές μελέτης και εξοπλισμού ασφαλείας διαθέτουν οι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι, όπως ανέφερε στη χθεσινή εκδήλωση της ASECAP και της Hellastron για την οδική ασφάλεια, o γενικός διευθυντής Συγκοινωνιακών Υποδομών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Καρνέσης.
Αυτό οφείλεται, παρότι φαντάζει οξύμωρο, στην… καθυστέρηση ολοκλήρωσης των οδικών αξόνων, καθώς στις νεότερες διαπραγματεύσεις για την επανεκκίνηση των αυτοκινητοδρόμων δημιουργήθηκαν νέα δεδομένα στην οδική ασφάλεια, τα οποία υλοποιήθηκαν.
Όπως ανέφερε το ανώτατο στέλεχος του υπουργείου, με τη δημοπράτηση και κατασκευή των υπόλοιπων οδικών αξόνων, όπως του ΒΟΑΚ, του Αμβρακία – Άκτιο, κτλ., η Ελλάδα θα διαθέτει δίκτυο αυτοκινητοδρόμων που θα αγγίζει τα 3.000 χλμ. «ένα μέγεθος πολύ μεγάλο, αν αναλογιστεί κανείς την έκταση της χώρας μας χωρίς τις νησιωτικές περιοχές της».
Η τοποθέτηση του Γ. Καρνέση
Την περίοδο 2008-2017 το Ελληνικό Δημόσιο υλοποίησε ένα εξαιρετικά μεγάλο, για τα δεδομένα της χώρας, πρόγραμμα κατασκευής αυτοκινητοδρόμων με συμβάσεις παραχώρησης και συγκεκριμένα:
Την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ με την κατασκευή των νέων οδικών παρακάμψεων της κοιλάδας των Τεμπών και της περιοχής Πλαταμώνα συνολικού μήκους 25 χλμ. καθώς και την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος – Πάτρα μήκους 120 χλμ. σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των παλαιότερα κατασκευασμένων τμημάτων.
Το νέο αυτοκινητόδρομο Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο – Σπάρτη μήκους 110 χλμ σε συνδυασμό με την αναβάθμιση του τμήματος Κόρινθος – Τρίπολη.
Το νέο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) στο τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα μήκους 80 χλμ.
Το νέο αυτοκινητόδρομο της Ιόνιας Οδού από Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα μήκους 196 χλμ.
Το πρόγραμμα αυτό είχε σχεδιαστεί να υλοποιηθεί νωρίτερα (η διαγωνιστική διαδικασία ξεκίνησε το 2001) αλλά λόγω της ανάληψης εκ μέρους της χώρας της ευθύνης της διενέργειας των ολυμπιακών αγώνων του 2004 μετατέθηκε για αργότερα.
Αποτέλεσμα αυτής της μετάθεσης ήταν η κατασκευαστική περίοδος για την υλοποίηση των αυτοκινητοδρόμων με συμβάσεις παραχώρησης να συμπέσει χρονικά με την οικονομική κρίση στη χώρα.
Παρόλες της αντιξοότητες, χάρις και στην αμέριστη συμπαράσταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το πρόγραμμα υλοποιήθηκε στο μεγαλύτερο μέρος του, με εξαίρεση το τμήμα Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα καθώς και το νότιο τμήμα (Λαμία – Ξυνιάδα) και το βόρειο τμήμα (Τρίκαλα – Εγνατία) του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65).
Η χώρα λοιπόν διαθέτει σήμερα ένα σχεδόν πλήρες δίκτυο αυτοκινητοδρόμων μήκους πάνω από 2.500 χλμ. που περιλαμβάνει εκτός από τα παραπάνω, την Εγνατία Οδό, την Αττική Οδό, την Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, τον αυτοκινητόδρομο Σχηματάρι – Χαλκίδα κ.α.
Τα τμήματα Πάτρα – Πύργος μήκους 80 χλμ. καθώς και τα τμήματα Λαμία – Ξυνιάδα και Τρίκαλα – Εγνατία του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) θα υλοποιηθούν με χρηματοδότηση από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, μέσω του Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης.
Η υλοποίηση των τμημάτων αυτών μαζί με το Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης που ήδη δημοπρατήθηκε με Σύμβαση Παραχώρησης, την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Αμβρακία – Άκτιο καθώς και την οδική παράκαμψη της Χαλκίδας θα ολοκληρώσουν το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων που έχει ανάγκη η χώρα μας, σε μήκος που θα εγγίζει τα 3.000 χλμ. Ένα μέγεθος πολύ μεγάλο αν αναλογιστεί κανείς την έκταση της χώρας μας χωρίς τις νησιωτικές περιοχές της.
Δυστυχώς το μεγαλύτερο μέρος του δικτύου αυτού υλοποιήθηκε μέσα στην τελευταία εικοσαετία, με ό,τι αυτό συνεπάγονταν για την οδική ασφάλεια.
Το μόνο θετικό αυτού του γεγονότος ήταν ότι το μεγαλύτερο μέρος του δικτύου των αυτοκινητοδρόμων, λόγω της καθυστερημένης υλοποίησής του, διαθέτει τις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές ιδιαίτερα σε θέματα μελέτης αλλά και εξοπλισμού ασφαλείας (ηλεκτρομηχανολογικός εξοπλισμός σηράγγων πλήρως εναρμονισμένος με την οδηγία 54/2004 της ΕΕ, στηθαία ασφαλείας κατά ΕΝ 1317 κλπ.).
Στο θέμα αυτό ειδικά, η χώρα μας υπερέχει έναντι των ευρωπαίων εταίρων της.
Πέραν αυτού οι σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι έχουν σχεδιαστεί και λειτουργούν παρέχοντας στους χρήστες αναβαθμισμένες υπηρεσίες και σε θέματα οδικής ασφάλειας, όπως η ταχεία και έγκαιρη αντιμετώπιση των πάσης φύσεως έκτακτων περιστατικών (φυσικές καταστροφές, δυσμενείς καιρικές συνθήκες κλπ.), ατυχημάτων αλλά και η συντήρηση (συνήθης, βαρειά και χειμερινή) του συνόλου της υποδομής τους.
Όλα αυτά εμπεριέχονται στα εγκεκριμένα εγχειρίδια λειτουργίας και συντήρησης που κάθε Παραχωρησιούχος οφείλει να εφαρμόζει.
Είναι βέβαιο ότι με την ολοκλήρωση των υποδομών αυτών η χώρα μας άλλαξε σελίδα και σε ότι αφορά στην οδική ασφάλεια.