Τους χειρισμούς της κυβέρνησης για την Εγνατία Οδό επικρίνει, με δήλωσή του, ο αναπληρωτής τομεάρχης Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Γιαννούλης, υποστηρίζοντας ότι «η κυβέρνηση κρύβει τα ψιλά γράμματα για τα διόδια στη Σύμβαση για την Πώληση της Εγνατίας Οδού και επιχειρεί να καταργήσει κάθε μέτρο προστασίας των πολιτών από υπερβολικές χρεώσεις διοδίων αλλά και πρόνοιες για ιδιαίτερες κοινωνικές ομάδες».
Η ανακοίνωση του Χρ. Γιαννούλη για την Εγνατία Οδό
Ούτε στα καλύτερα της όνειρα η σκληρή διαπραγματευτική ομάδα των Θεσμών που εγκαταστάθηκε στην χώρα μας, λόγω της χρεοκοπίας που οδηγήθηκε η χώρα, δεν θα μπορούσε να σκεφτεί, ότι θα επέβαλε τους όρους και τις προϋποθέσεις που δεν έχουν ακόμη διαψευστεί από την διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ και του Υπουργείου Οικονομικών, στην σύμβαση παραχώρησης της Εγνατία οδού σε ιδιώτες «επενδυτές».
Κατά την διάρκεια της διακυβέρνησης της χώρας από τον ΣΥΡΙΖΑ, είχε δοθεί σκληρή μάχη, παρά την δογματική εμμονή να προχωρήσει η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες.
Υπερασπιστήκαμε την αναλογικότητα του αντιτίμου διοδίων, την διαλειτουργικότητα, την προστασία των παράπλευρων οδών και του οδικού δικτύου εντός αστικών περιοχών και οικισμών από τα βαρέα οχήματα, την απαλλαγή πληρωμής διοδίων από τους συμπολίτες μας με αναπηρία, από τους ανέργους, από όσους δεν είχαν εναλλακτική όδευση για τις καθημερινές μετακινήσεις τους.
Θεσπίσαμε την ελεύθερη διέλευση των συμπολιτών μας σε νομαρχιακό επίπεδο σε 6 ακριτικές και φτωχές περιφερειακές ενότητες. Αγωνιστήκαμε και ολοκληρώσαμε τον διαγωνισμό για την εγκατάσταση ενός δίκαιου και σύγχρονου συστήματος ηλεκτρονικής αναλογικής χρέωσης ελευθέρας ροής, με πρώτη εφαρμογή στην Εγνατία οδό καθώς και για την εγκατάσταση οπτικών ινών καθ’ όλο το μήκος της Εγνατίας οδού.
Κατήργησαν τον διαγωνισμό ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων και δεν δημοσιοποιούν σημαντικότατες παραμέτρους του διαγωνισμού, όπως το κόστος που θα αναλάβει το Ελληνικό Δημόσιο για τη συντήρηση και τις τεχνικές εργασίες, την τιμολογιακή πολιτική και το ύψος των διοδίων σε έναν ολοκληρωμένο αυτοκινητόδρομο, τις απαλλαγές των κοινωνικών ομάδων και μια σειρά ζητήματα που οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ενώ ο παραχωρησιούχος θα ευνοείται από την είσπραξη εσόδων ταυτόχρονα θα απαλλάσσεται από τις επενδύσεις για την συντήρηση του δικτύου.
Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη και οι υπουργοί της Νέας Δημοκρατίας, δίνουν ένα ακόμη δείγμα των πολιτικών τους επιλογών, απέναντι στην υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος. Αποδεικνύουν την κοινωνική αναλγησία τους, με την μη στήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και την αναισθησία τους στις ιδιαίτερα ευαίσθητες ακριτικές περιοχές, υπονομεύοντας τις αναπτυξιακές δυνατότητες της Ελληνικής Περιφέρειας.
Θέτουμε στην κρίση της Ελληνικής Κοινωνίας τα κρίσιμα ερωτήματα, που θα έπρεπε ήδη να έχουν απαντηθεί στο πλαίσιο της διαφάνειας και της λογοδοσίας της Ελληνικής Κυβέρνησης:
Γιατί καταργήσατε τον ολοκληρωμένο διαγωνισμό του ηλεκτρονικού συστήματος αναλογικής χρέωσης διοδίων ελευθέρας ροής, που προβλεπόταν να εγκατασταθεί πρώτα στην Εγνατία;
Θα προβλέψετε στους όρους της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες, την υποχρέωση βάσει της αρχής της αναλογικότητας, να εγκαταστήσουν ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα, ώστε οι μετακινούμενοι να χρεώνονται ακριβώς την απόσταση που έχουν διανύσει και όχι την απόσταση από τον ένα σταθμό διοδίων στον επόμενο; Θα προβλέπεται το σύστημα να είναι ελευθέρας ροής και να μην αναγκάζονται βαριά οχήματα και ιδιώτες να σταματούν ή να κόβουν ταχύτητα σε κάθε σταθμό μετωπικών ή και πλευρικών διοδίων;
Γιατί δεν περιλήφθηκε ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων στον διαγωνισμό της Εγνατίας οδού;
Ποιο το προβλεπόμενο από τον διαγωνισμό ύψος των διοδίων για τους κατοίκους της Βόρειας Ελλάδας, μετά την ελάφρυνση του παραχωρησιούχου από κόστη τεχνικών έργων και συντήρησης;
Θα παραμείνουν και θα διευρυνθούν οι πρόνοιες και η απαλλαγή καταβολής τελών διέλευσης σε ευπαθείς και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες; Όπως επίσης για την διευκόλυνση των τοπικών κοινωνιών οι πολίτες των οποίων είναι αναγκασμένοι να χρησιμοποιούν την Εγνατία Οδό για τις διαδημοτικές και διαπεριφερειακές μετακινήσεις τους;
Ποιος δημόσιος φορέας θα έχει ως αρμοδιότητα την τεχνική επίβλεψη των εργασιών, την έγκριση των μελετών τεχνικών έργων και της επίβλεψης της σύμβασης παραχώρησης;
Θα αναλάβει το κόστος συντήρησης και λειτουργίας, ο παραχωρησιούχος που θα προκύψει με την πιθανή ολοκλήρωση της διαδικασίας;
Ποια τα έργα και το κόστος των τεχνικών έργων που χρεώνεται το ελληνικό δημόσιο πριν ή μετά τη σύμβαση παραχώρησης;
Ελπίζουμε και ευχόμαστε ότι η Κυβέρνηση και οι αρμόδιοι Υπουργοί, αντιλαμβανόμενοι και τις ιδιαίτερες συνθήκες, που έχει δημιουργήσει η πανδημία, θα επιλέξουν με γενναιότητα και εντιμότητα την οδό της Αλήθειας, αποφεύγοντας την εύκολη μανιέρα των τελευταίων δύο ετών:
Δραπετεύουμε από τις ευθύνες μας και τις κυνικές πολιτικές επιλογές μας, φορτώνοντας τα πάντα στην Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.