Εγκρίθηκαν οι δύο τελευταίοι πυλώνες της νομοθετικής δέσμης «Fit for 55» για την επίτευξη των στόχων της ΕΕ για το κλίμα με ορίζοντα το 2030.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Με την παρούσα έγκριση της αναθεωρημένης οδηγίας για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) και του κανονισμού ReFuelEU Aviation, η ΕΕ έχει πλέον νομικά δεσμευτικούς στόχους για το κλίμα που καλύπτουν όλους τους βασικούς τομείς της οικονομίας.
Η συνολική δέσμη μέτρων περιλαμβάνει στόχους για μείωση των εκπομπών σε ευρύ φάσμα τομέων, έναν στόχο για την ενίσχυση των φυσικών καταβοθρών άνθρακα και ένα επικαιροποιημένο σύστημα εμπορίας εκπομπών για τον περιορισμό των εκπομπών, τον ορισμό αντιτίμου για τη ρύπανση και τη δημιουργία επενδύσεων στην πράσινη μετάβαση, καθώς και την κοινωνική στήριξη των πολιτών και των μικρών επιχειρήσεων. Για να εξασφαλιστούν ισότιμοι όροι ανταγωνισμού για τις ευρωπαϊκές εταιρείες, ο μηχανισμός συνοριακής προσαρμογής άνθρακα διασφαλίζει ότι καταβάλλεται ισοδύναμη τιμή ανθρακούχων εκπομπών για τα εισαγόμενα εμπορεύματα σε στοχευμένους τομείς.
Η ΕΕ έχει πλέον επικαιροποιήσει τους στόχους για τις ΑΠΕ και την ενεργειακή απόδοση και θα καταργήσει σταδιακά τα νέα ρυπογόνα οχήματα έως το 2035, ενισχύοντας τις υποδομές φόρτισης και τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων στις οδικές, θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές.
Υπενθυμίζεται ότι, η δέσμη «Fit for 55» υποβλήθηκε τον Ιούλιο του 2021 προκειμένου να εκπληρωθούν οι απαιτήσεις του νομοθετήματος της ΕΕ για το κλίμα όσον αφορά τη μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της Ευρώπης κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030.
Η δέσμη επικαιροποιήθηκε όταν η Κομισιόν πρότεινε αυξημένο επίπεδο φιλοδοξίας για τις ΑΠΕ και την ενεργειακή απόδοση στο σχέδιο REPowerEU, για την αντιμετώπιση της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία και την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης.
Η τελική νομοθετική δέσμη αναμένεται να μειώσει τις καθαρές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ κατά 57% έως το 2030.
Αυτή η δέσμη νομοθετικών μέτρων αποτελεί κεντρικό στοιχείο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, παράλληλα, όμως, συνεχίζονται οι εργασίες σε σχέση με άλλους εκκρεμείς νομοθετικούς φακέλους και προτάσεις, καθώς και για την εφαρμογή της νομοθεσίας στα κράτη-μέλη.
Η οδηγία για τη φορολόγηση της ενέργειας, αναπόσπαστο μέρος της δέσμης «Fit for 55», δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, και η Επιτροπή καλεί τα κράτη-μέλη να ολοκληρώσουν τις διαπραγματεύσεις το συντομότερο δυνατόν.
Επενδύσεις σε “καθαρές” μεταφορές
Ο αναθεωρημένος κανονισμός για τα πρότυπα CO2 θα διασφαλίσει ότι όλα τα καινούργια αυτοκίνητα και ημιφορτηγά που ταξινομούνται στην Ευρώπη θα έχουν μηδενικές εκπομπές έως το 2035.
Ως ενδιάμεσο βήμα προς την επίτευξη μηδενικών εκπομπών, οι μέσες εκπομπές των καινούργιων αυτοκινήτων θα πρέπει να μειωθούν κατά 55% έως το 2030 και των καινούργιων ημιφορτηγών κατά 50% έως το 2030.
Ο νέος κανονισμός για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων (AFIR) θέτει υποχρεωτικούς στόχους για την ανάπτυξη υποδομών ηλεκτρικής επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο κατά μήκος των ευρωπαϊκών δρόμων. Με τον τρόπο αυτό, οι προσβάσιμες στο κοινό υποδομές επαναφόρτισης για αυτοκίνητα και ημιφορτηγά αυξάνονται με την ίδια ταχύτητα με τον στόλο ηλεκτρικών οχημάτων.
Ο κανονισμός ReFuelEU Aviation θεσπίζει εναρμονισμένους κανόνες σε επίπεδο ΕΕ για την προώθηση βιώσιμων καυσίμων αεροσκαφών, και ένα αυξανόμενο ελάχιστο μερίδιο των βιώσιμων καυσίμων αεροσκαφών που απαιτείται να αναμειγνύονται με κηροζίνη από τους προμηθευτές αεροπορικών καυσίμων και να παρέχονται σε αερολιμένες της ΕΕ.
Ο κανονισμός FuelEU Maritime θα προωθήσει την υιοθέτηση ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών μέσω της θέσπισης στόχου για σταδιακές μειώσεις της ετήσιας μέσης έντασης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της ενέργειας που χρησιμοποιείται από πλοία επί του σκάφους.