Σήμερα, εννέα μήνες μετά την έναρξη αυτεπάγγελτης έρευνας κατά των επιδοτήσεων, η Κομισιόν επέβαλε προσωρινούς αντισταθμιστικούς δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) από την Κίνα.
Με βάση την έρευνα, η Κομισιόν κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η αλυσίδα αξίας BEV στην Κίνα επωφελείται από αθέμιτες επιδοτήσεις, οι οποίες προκαλούν κίνδυνο οικονομικής ζημίας στους παραγωγούς BEV της ΕΕ.
Η έρευνα εξέτασε επίσης τις πιθανές συνέπειες και τον αντίκτυπο αυτών των μέτρων στους εισαγωγείς, τους χρήστες και τους καταναλωτές BEV στην ΕΕ.
Όπως επισημαίνεται, οι διαβουλεύσεις με την κινεζική κυβέρνηση έχουν ενταθεί τις τελευταίες εβδομάδες, μετά από ανταλλαγή απόψεων μεταξύ του εκτελεστικού αντιπροέδρου Valdis Dombrovskis και του κινέζου υπουργού Εμπορίου Wang Wentao.
Οι επαφές συνεχίζονται σε τεχνικό επίπεδο με σκοπό την επίτευξη λύσης συμβατής με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, ο οποίος αντιμετωπίζει επαρκώς τις ανησυχίες που εγείρει η ΕΕ.
Οποιοδήποτε αποτέλεσμα της έρευνας από τις διαπραγματεύσεις πρέπει να είναι αποτελεσματικό για την αντιμετώπιση των ζημιογόνων μορφών επιδότησης που έχουν εντοπιστεί.
Αυτή τη στιγμή, οι δασμοί που ισχύουν για τρεις Κινέζους παραγωγούς είναι οι εξής:
- BYD: 17,4%;
- Geely: 19,9%;
- SAIC: 37,6%.
Άλλοι παραγωγοί BEV στην Κίνα, οι οποίοι συνεργάστηκαν στην έρευνα αλλά δεν συμπεριλήφθηκαν στο δείγμα, υπόκεινται στον μέσο σταθμισμένο δασμό 20,8%, ενώ ο δασμός για τις λοιπές μη συνεργαζόμενες εταιρείες είναι στο 37,6%.
Αυτοί οι προσωρινοί δασμοί θα ισχύουν από τις 5 Ιουλίου 2024, για μέγιστη διάρκεια 4 μηνών. Εντός αυτού του χρονικού πλαισίου, πρέπει να ληφθεί τελική απόφαση για τα οριστικά καθήκοντα, μέσω ψηφοφορίας από τα κράτη μέλη της ΕΕ. Όταν εγκριθεί, η απόφαση αυτή θα καθιστούσε οριστικούς τους δασμούς για περίοδο 5 ετών.