Ο πιο «πολύπαθος» αυτοκινητόδρομος της Ελλάδας ολοκληρώνεται. Το Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα ή αλλιώς, η «Ολυμπία Οδός» των 201,5 χλμ. έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 88%.
Κεντρική επιδίωξη αποτελεί, την άνοιξη του 2017, να λειτουργεί ο αυτοκινητόδρομος σε όλο το μήκος, εκτός συγκεκριμένων σημείων, τα οποία θα ολοκληρωθούν το φθινόπωρο του ίδιου χρόνου.
Στα μικρά αυτά τμήματα η κυκλοφορία θα εξυπηρετείται μέσω κυκλοφοριακών ρυθμίσεων (τοπικών παρακάμψεων ή στενώσεων).
Πρόκειται για συνολικά 9 χλμ. σε τέσσερα σημεία από την Κόρινθο μέχρι την Πάτρα:Δερβένι, Καμάρες, Αραχωβίτικα και ο Α/Κ Ρίου.
Στο μεσοδιάστημα, η Ολυμπία Οδός θα παραδίδει σε λειτουργία κάθε τμήμα του έργου, που είναι δυνατό να λειτουργεί αυτόνομα, προκειμένου να ανακουφίζονται οι οδηγοί από την κουραστική οδήγηση σε μία λωρίδα.
Έτσι, στις αρχές Σεπτεμβρίου δόθηκαν σε κυκλοφορία :
-τα πρώτα 20χλμ. ολοκληρωμένου νέου σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, από τον Κόμβο Αρχαίας Κορίνθου έως τον Κόμβο Κιάτου.
-δύο νέες σήραγγες στην περιοχή του Δερβενίου Κορινθίας. Οι δύο αλλεπάλληλες σήραγγες έχουν συνολικό μήκος 1.210μ., ενώνονται μεταξύ τους με γέφυρα 120μ. και εντάσσονται σε νέο-κατασκευασμένο οδικό τμήμα μήκους 2χλμ. της Ολυμπίας Οδού.
Νωρίτερα, τον Μάιο 2016, είχαν δοθεί σε κυκλοφορία οι δύο αλλεπάλληλες σήραγγες στην περιοχή Ακράτας- Αιγείρας, μήκους περίπου 1.150μ. Ο επόμενος άμεσος στόχος είναι η παράδοση σε κυκλοφορία ενός ακόμα τμήματος ολοκληρωμένου αυτοκινητόδρομου, από τοΚιάτο – Ξυλόκαστρο, μήκους 14χλμ.
Οι δυσκολίες κατασκευής
Η Ολυμπία Οδός αποτελεί έργο που κατασκευάζεται σε παράλληλες συνθήκες κυκλοφορίας στο 85% του δρόμου, καθιστώντας το ένα από τα δυσκολότερα έργα που γίνονται, σήμερα, στη χώρα.
Τα μεγάλα και δύσκολα, από τεχνικής απόψεως έργα, όπως σήραγγες, γέφυρες και lane cover είναι πολύ προχωρημένα. Σήμερα, στην Κορίνθου –Πατρών είναι εγκατεστημένα έξι εργοτάξια, που ενεργούν σε συνολικά 20 εργοταξιακές ζώνες, και σ’αυτά απασχολούνται πάνω από 3.000 εργαζόμενοι.
Το σημαντικότερο θέμα απαλλοτρίωσης εντοπίζεται στις Καμάρες, το οποίο είναι και σημείο διεπαφής με τον σιδηρόδρομο. Στο σημείο αυτό ένα μικρό τμήμα 500μ. δεν θα είναι έτοιμο τον Μάρτιο και θα χρειαστεί να συνεχίσει να λειτουργεί για κάποιο διάστημα με τη σημερινή κυκλοφοριακή ρύθμιση.
Επίσης, άξιο αναφοράς είναι ότι το τμήμα της Ολυμπίας Οδού από την Κόρινθο – Πάτρα κατασκευάζεται σε ένα ιδιαίτερα ασταθές γεωλογικό περιβάλλον.
Ο αυτοκινητόδρομος «αγκαλιάζει» τη βόρεια ακτογραμμή της Πελοποννήσου, καθιστώντας το έργο μια «βιβλιοθήκη» έργων αντιστήριξης, αφού χρησιμοποιούνται όλες οι γνωστές μέθοδοι και οι συνδυασμοί τους. Μόνο σ΄αυτό το τμήμα κατασκευάζονται πάνω από 400 τεχνικά έργα αντιστηρίξεων.
Πέντε οι μετωπικοί σταθμοί διοδίων, στο 1,5 δις. το κατασκευαστικό κόστος
Σήμερα λειτουργούν 4 μετωπικοί: Ελευσίνα, Ισθμός, Ζευγολατιό, Ρίο και 3 πλευρικοί: Ν. Πέραμος, Αγ. Θεόδωροι, Πάχη.
Με την ολοκλήρωση: 1 ακόμα μετωπικός στον Ελαιώνα Αιγιάλειας και 6 πλευρικοί: Ζευγολατιό, Κιάτο, Δερβένι, Ακράτα, Καλάβρυτα, Αραχοβίτικα. Με την ολοκλήρωση του άξονα, το κόστος των διοδίων θα φτάσει τα 11,5 ευρώ από 6,4 ευρώ σήμερα.
Το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου ανέρχεται σε 1,487 εκατομμύρια ευρώ και χρηματοδοτείται από ένα συνδυασμό ιδιωτικών κεφαλαίων (τραπεζικά δάνεια και ίδια κεφάλαια), ευρωπαϊκών κονδυλίων, τη συμβολή των χρηστών και το Ελληνικό Δημόσιο.
Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο κατασκευής, το έργο χρηματοδοτείται κατά 38% από ιδιωτικά κεφάλαια (29% τραπεζικά δάνεια – 9% ίδια κεφάλαια), 33% από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 23% από τη συμβολή των χρηστών και 6% από το Ελληνικό Δημόσιο.
Η σημασία του έργου, ξεχωρίζει η αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας
«Η Ολυμπία Οδός είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη της Πελοποννήσου, της Δυτικής Ελλάδας, αλλά και της Ηπείρου. Συνδέει τις τρεις Περιφέρειες και την Πρωτεύουσα της χώρας με τη σημαντικότερη πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη, το λιμάνι της Πάτρας.
Ο νέος, σύγχρονος και άνετος αυτοκινητόδρομος θα προσφέρει μια αναβαθμισμένη και ασφαλέστερη σύνδεση προς το νοτιοδυτικό τμήμα της Ελλάδας και συγκεκριμένα προς και από το λιμάνι της Πάτρας, τους αρχαιολογικούς χώρους και τις τουριστικές περιοχές και θα ενισχύσει τις εξαγωγές και την αγροτική παραγωγή», αναφέρουν στελέχη του αυτοκινητοδρόμου.
Από την ημέρα έναρξης παραχώρησης, τον Αύγουστο του 2008, μέχρι και σήμερα οι προσπάθειες για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας έχουν αποφέρει σημαντικά αποτελέσματα. Σύμφωνα με την Ολυμπία Οδό, ο συνολικός αριθμός θανατηφόρων ατυχημάτωνπαρουσιάζει σημαντική μείωση της τάξης του 60% (13 θανατηφόρα ατυχήματα το 2016 έναντι 33 το 2008).