Το ευρωπαϊκό επιστημονικό επίτευγμα «SAFE STRIP» (SAFE and green Sensor Technologies for self-explaining and forgiving Road Interactive Applications) παρουσίασε, στην 84η ΔΕΘ, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ).
Το SAFE STRIP (SAFE and green Sensor Technologies for self-explaining and forgiving Road Interactive Applications) έχει σκοπό τη συνεισφορά στα Συνεργατικά Ευφυή Συστήματα Μεταφορών, μέσω μίας «επαναστατικής» ιδέας:
τη μετάδοση σε πραγματικό χρόνο – στατικών και δυναμικών – πληροφοριών που αφορούν στο δρόμο, τις περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές συνθήκες στα κινούμενα οχήματα.
Αυτό, επιτυγχάνεται μέσω μίας χαμηλού κόστους διάταξης με μίκρο/νάνο αισθητήρες που είναι ενσωματωμένοι στην υποδομή, χωρίς παρεμβατικές, χρονοβόρες και δαπανηρές διαδικασίες και αποτελούν το λεγόμενο “strip”.
To metaforespress.gr συνομίλησε με το Διευθυντή του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, Δρ. Ευάγγελο Μπεκιάρη, ο οποίος ανέδειξε τα χαρακτηριστικά και τα πλεονεκτήματα του ανωτέρω επιτεύγματος.
«Αντί λοιπόν να έχουμε μια σειρά από πανάκριβα συστήματα, όπως αυτά που προειδοποιούν τον οδηγό (VMS)- ή διόδια, υπάρχει ένα σύστημα που μεταδίδει στα κινούμενα οχήματα και σε πραγματικό χρόνο, αλλά και στατικές ή δυναμικές πληροφορίες που αφορούν στο δρόμο, τις περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές συνθήκες», επισημαίνει ο κ. Μπεκιάρης.
Το σύστημα είναι υδατοπερατό και μπορεί να καταλάβει, εάν και πόσο έβρεξε, καθώς και ποιός είναι ο συντελεστής πρόσφυσης.
Τοποθετείται στο δρόμο, είτε μέσω μπογιάς, είτε μέσω διαγραμμίσεων και μόλις με 8 χιλιοστά μπορεί να προειδοποιήσει και να πληροφορήσει τον οδηγό (π.χ. ύπαρξη διοδίων).
«Το κόστος του ανέρχεται στα 1.500 ευρώ για 4 λωρίδες κυκλοφορίας, όταν ένα απλό VMS κοστίζει 150.000 ευρώ και ένας σταθμός διοδίων μερικά εκατομμύρια ευρώ.
Συν ότι κανένα από αυτά, δεν μπορεί να πληροφορήσει για την πραγματική κατάσταση του οδοστρώματος», υποστηρίζει ο κ. Μπεκιάρης.
Επίσης, στο SAFE STRIP υπάρχουν ειδικά συστήματα και αισθητήρες πάνω στο οδόστρωμα, τα οποία προειδοποιούν έγκαιρα σε περίπτωση που δημιουργηθεί λακκούβα στο οδόστρωμα. Οπότε, άμεσα ενημερώνεται και η αρχή διαχείρισης του αυτοκινητοδρόμου.
«Πιστεύουμε ότι την προσεχή διετία το προϊόν θα μπορέσει να εισαχθεί στην αγορά, ανταγωνιζόμενο τις πολύ μεγάλες εταιρείες του κλάδου, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι έχει αναπτυχθεί από Έλληνες επιστήμονες», υπογραμμίζει ο Διευθυντής του ΙΜΕΤ / ΕΚΕΤΑ.
Το SAFE STRIP τοποθετείται σε ειδικούς κόμβους ή ανά 15-20 χλμ. αυτοκινητοδρόμου, ενώ έχει δύο τρόπους μετάδοσης της πληροφορίας με το αυτοκίνητο, καθώς επικοινωνεί, είτε μέσω συστημάτων τηλεματικής (για τα νέα οχήματα), είτε μέσω του κινητού του οδηγού (για τα παλαιά οχήματα).
Σύμφωνα με το ΙΜΕΤ, το SAFE STRIP ξεκινά τον πρώτο γύρο πιλοτικών δοκιμών στην Αττική Οδό εντός του Νοεμβρίου, ενώ οι δοκιμές θα συνεχιστούν στην Ισπανία και την Ιταλία.
Καταλήγοντας, ο Διευθυντής του ΙΜΕΤ τόνισε ότι «η ανάπτυξη του SAFE STRIP αναμένεται να αυξήσει σημαντικά την οδική ασφάλεια μέσω έγκυρων και άμεσων πληροφοριών για το δρόμο, το περιβάλλον και την κυκλοφορία, ενώ ταυτόχρονα το σύστημα στοχεύει να αντικαταστήσει τους σταθμούς διοδίων, τις τρέχουσες «έξυπνες» εφαρμογές στάθμευσης καθώς και τα VMS (Variable Message Signs–Πινακίδες Μεταβλητών Μηνυμάτων Αυτοκινητοδρόμων)»