Πάτησε «φρένο» η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου τον περασμένο Μάρτιο, καταγράφοντας για πρώτη φορά μέσα στο 2024 πτώση 5,2% στις 1 εκατομμύριο μονάδες.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Όπως σχολιάζει η ACEA, οι γιορτές του Πάσχα επηρέασαν αρνητικά τις πωλήσεις του περασμένου μήνα στις περισσότερες αγορές της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας (-6,2%), της Ισπανίας (-4,7%), της Ιταλίας (-3,7%) και της Γαλλίας (-1,5%).
Σε επίπεδο τριμήνου, το διάστημα Ιανουάριος – Μάρτιος 2024, οι πωλήσεις αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 4,4%, φτάνοντας σχεδόν τα 2,8 εκατομμύρια οχήματα. Οι μεγάλες αγορές της ΕΕ σημείωσαν σταθερή ανάπτυξη με την Ιταλία και τη Γαλλία να καταγράφουν άνοδο 5,7% έκαστη, ακολουθούμενη από τη Γερμανία (+4,2%) και την Ισπανία (+3,1%).
Οι πωλήσεις ανά πηγή ενέργειας
Τον περασμένο Μάρτιο σημειώθηκε μια αλλαγή στην «εικόνα» της αγοράς αυτοκινήτων, με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να υποχωρούν στο 13% έναντι 13,9% τον Μάρτιο του 2023.
Στον αντίποδα, τα υβριδικά αύξησαν το μερίδιο αγοράς τους στο 29% έναντι 24,4%.
Η βενζίνη και το ντίζελ από κοινού κατέλαβαν το 47,8% έναντι 51,8% τον Μάρτιο του 2023.
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Τον περασμένο Μάρτιο, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 11,3% στις 134.397 οχήματα, αντανακλώντας την ευρύτερη ύφεση της αγοράς.
Κατά συνέπεια, το μερίδιο αγοράς τους μειώθηκε από 13,9% τον Μάρτιο του 2023 σε 13% τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους. Μεταξύ των τριών μεγαλύτερων αγορών BEV, το Βέλγιο (+23,8%) και η Γαλλία (+10,9%) παρουσίασαν διψήφια ποσοστά ανόδου, ενώ η Γερμανία κατέγραψε σημαντική μείωση 28,9%.
Το α’ τρίμηνο του 2024 «έκλεισε» με συνολικά 332.999 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σημειώνοντας αύξηση 3,8% από το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.
Τα υβριδικά αυτοκίνητα ξεχώρισαν, κατά την ACEA, σημειώνοντας άνοδο 12,6% στις πωλήσεις τον Μάρτιο, παρά τη γενική πτώση της αγοράς. Η Γαλλία και η Ιταλία, δύο από τις τρεις μεγαλύτερες αγορές HEV, κατέγραψαν σημαντικές αυξήσεις 29,6% και 8,3%, αντίστοιχα. Εν τω μεταξύ, η Γερμανία σημείωσε οριακή μείωση 0,3%.
Να σημειωθεί ότι, η συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων έφτασε σε πωλήσεις τις 299.426 μονάδες, καταλαμβάνοντας το 29% της αγοράς, από 24,4% τον Μάρτιο του 2023.
Από την άλλη πλευρά, οι ταξινομήσεις plug-in υβριδικών μειώθηκαν κατά 6,5% τον περασμένο μήνα, με τη Γερμανία και το Βέλγιο να σημειώνουν πτώση 4,5% και 15,3%, αντίστοιχα. Η Γαλλία κατέγραψε μέτρια αύξηση 3,6%.
Τον Μάρτιο, τα plug-in υβριδικά κυκλοφόρησαν 73.029 μονάδες, που αντιστοιχούν στο 7,1% της συνολικής αγοράς αυτοκινήτων.
Αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ
Τον περασμένο Μάρτιο, η βενζίνη και το ντίζελ επηρεάστηκαν σημαντικά από τη συνολική ύφεση της ευρωπαϊκής αγοράς. Οι πωλήσεις οχημάτων βενζίνης μειώθηκαν κατά 10,2%, με αξιοσημείωτες μειώσεις στις περισσότερες αγορές της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας (-17,7%), της Ισπανίας (-10,1%) και της Γερμανίας (-3,4%). Αντίθετα, η Ιταλία σημείωσε άνοδο 5,7%.
Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο αγοράς μειώθηκε από 37,4% σε 35,4% σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2023.
Η ύφεση στην αγορά ντίζελ ήταν ακόμη πιο έντονη, με πτώση 18,5% τον Μάρτιο. Σημαντικές μειώσεις σημειώθηκαν στις μεγαλύτερες αγορές: Γαλλία (-32,1%), Ισπανία (-38%) και Ιταλία (-27,6%), ενώ η Γερμανία σημείωσε μόνο μια μικρή μείωση της τάξης του 0,5%.
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων ντίζελ ανήλθαν σε 128.227 μονάδες, αντιπροσωπεύοντας μερίδιο αγοράς 12,4%, σημειώνοντας μείωση από το περσινό 14,4%.