Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε ότι τα πλάνα της Πολωνίας για επενδύσεις σε υποδομές ηλεκτρικής φόρτισης και ανεφοδιασμού υδρογόνου οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων είναι σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Το μέτρο θα συμβάλει στη μείωση των εκπομπών CO2 και άλλων ρύπων χωρίς αδικαιολόγητη στρέβλωση του ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά, σύμφωνα με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.
Η Margrethe Vestager, υπεύθυνη για θέματα ανταγωνισμού της ΕΕ, δήλωσε: «Αυτό το πολωνικό πρόγραμμα 173 εκατ. ευρώ θα προωθήσει τα εναλλακτικά καύσιμα και θα ενθαρρύνει τους καταναλωτές να χρησιμοποιούν πιο οικολογικά οχήματα, χωρίς αδικαιολόγητη στρέβλωση του ανταγωνισμού. Αυτό θα συμβάλει στη μείωση των επιβλαβών εκπομπών, σύμφωνα με τον στόχο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας».
Ο στόχος του προγράμματος είναι η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου υποδομής φόρτισης κατά μήκος τόσο των τοπικών, όσο και των Διευρωπαϊκών Δρόμων (TEN-T).
Το πρόγραμμα θα έχει προϋπολογισμό περίπου 173 εκατ. ευρώ θα καλύπτει την περίοδο 2021 – 2025.
Το πλάνο αποτελείται από δύο μέρη:
(i) 151 εκατ. ευρώ θα διατεθούν σε επενδύσεις σε σταθμούς επαναφόρτισης για ηλεκτροκίνητα οχήματα, με έμφαση σε σταθμούς γρήγορης φόρτισης και υποδομές φόρτισης εκτός πόλεων και
(ii) 22 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την κατασκευή σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου προσβάσιμων από το κοινό, ως μέρος ενός πιλοτικού έργου.
Ο στόχος του πιλοτικού έργου είναι η συλλογή δεδομένων αγοράς και επιχειρήσεων σχετικά με τον τομέα της κινητικότητας με καύσιμα υδρογόνου στην Πολωνία.
Να σημειωθεί ότι, η στήριξη θα λάβει τη μορφή άμεσων επιχορηγήσεων και θα περιορίζεται στο 50% των επιλέξιμων επενδυτικών δαπανών. Το σύστημα είναι ανοιχτό προς όλους τους οικονομικούς φορείς που πληρούν ορισμένα πρότυπα, για παράδειγμα όσον αφορά τη διαλειτουργικότητα της υποδομής.
Επιπλέον, οι αιτούντες θα πρέπει να πληρούν κριτήρια επιλεξιμότητας που σχετίζονται με τις οικονομικές και οργανωτικές απαιτήσεις σκοπιμότητας των έργων, συμπεριλαμβανομένης της κατάλληλης τοποθεσίας για την υποστηριζόμενη υποδομή.
Η Κομισιόν από την πλευρά της θεωρεί ότι το μέτρο θα ενθαρρύνει σημαντικά την υιοθέτηση οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών, συμβάλλοντας έτσι σημαντικά στη μείωση των εκπομπών CO2 και ρύπων, σύμφωνα με τους κλιματικούς και περιβαλλοντικούς στόχους της ΕΕ.