Με στόχο τη διευκόλυνση της αυτόματης ανταλλαγής γεωχωρικών δεδομένων μεταξύ των αρμόδιων φορέων (αυτοκινητοδρόμων, Υπουργείου Μεταφορών) και των παρόχων ψηφιακών χαρτών και προκειμένου να αναπτυχθούν εφαρμογές Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών που θα ενισχύσουν την ασφάλεια σε μεγάλους αυτοκινητόδρομους ανά την Ευρώπη, ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια το ευρωπαϊκό έργο TN-ITS GO.
Με συντονιστή την ERTICO, το έργο εξασφαλίζει τη συνεργασία μεταξύ των αρχών των αυτοκινητοδρόμων και των παρόχων υπηρεσιών χαρτών για να αναπτύξουν την αυτόματη και αρμονική ανταλλαγή δεδομένων που αφορούν στο οδικό δίκτυο στους ευρωπαϊκούς αυτοκινητόδρομους.
Η εστίαση εδώ αφορά στατικά χαρακτηριστικά του οδικού δικτύου (πχ αλλαγές στα όρια ταχύτητας, υπηρεσίες στάθμευσης, σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, σηματοδότες κλπ.), τα οποία αποτελούν ζωτική πληροφορία που βρίσκεται στη βάση των υπηρεσιών που διαχειρίζονται γεωχωρικά δεδομένα όπως πλοήγησης, εφαρμογές αυτόνομης οδήγησης κτλ.
Η πλατφόρμα ΤΝ-ITS λειτουργεί ως διαχειριστής των τεχνικών προδιαγραφών για τη διακίνηση των δεδομένων με τρόπο που θα διασφαλίζει τη δια-λειτουργικότητα τους σε πανευρωπαϊκό επίπεδο με άλλες περιοχές δεδομένων για την κυκλοφορία, τη δημόσια συγκοινωνία, τα ηλεκτρικά οχήματα κλπ.
Στο έργο συμμετέχουν 21 εταίροι-οργανισμοί από 15 χώρες της Ευρώπης, ανάμεσα τους και ελληνικοί φορείς με πλούσια εμπειρία και τεχνογνωσία στον τομέα των Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών.
Την Ελλάδα εκπροσωπεί η ερευνητική ομάδα I-SENSE, του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του ΕΜΠ, και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Ο Ελληνικός Πιλότος που πραγματοποιείται στο οδικό δίκτυο της Εγνατίας οδού έχει αναδειχθεί σήμερα σε μια παραδειγματική πρακτική που υποστηρίζει με επιτυχία την απρόσκοπτη ανταλλαγή αξιόπιστων και ενημερωμένων γεωχωρικών δεδομένων.
Κατά τη διάρκεια της πιλοτικής εφαρμογής της υπηρεσίας TN-ITS στην Ελλάδα συλλέχθηκαν δεδομένα που αφορούν σε όρια ταχύτητας και σημάνσεις των σταθμών διοδίων, δημιουργώντας βάσεις δεδομένων στο Εθνικό Κέντρο Πρόσβασης και θεμελιώνοντας έτσι την παροχή δεδομένων κυκλοφορίας και μετακίνησης σε πραγματικό χρόνο μέσα από ψηφιακούς χάρτες στους τελικούς χρήστες.
Η παρουσίαση του ελληνικού πιλότου έγινε στο πλαίσιο της διαδικτυακής συζήτησης ‘TNS-ITS Success Stories’ που διοργάνωσε πρόσφατα το έργο. Εκεί, παρακολουθήσαμε τον ερευνητή Γ. Δραϊνάκη να μοιράζεται με τους εταίρους του έργου την εμπειρία υλοποίησης του Ελληνικού Πιλότου.
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, συζητήθηκαν οι τεχνικές, διοικητικές και νομικές προκλήσεις που παρουσιάστηκαν κατά την υλοποίηση του πιλότου, αλλά και οι τρόποι αντιμετώπισης τους σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, την Εγνατία Οδό και το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ).
Έγινε εκτενής αναφορά στην αρχιτεκτονική της υπηρεσίας TN-ITS όπως εφαρμόστηκε στο πλαίσιο του Ελληνικού Πιλότου, καθώς και στην επικείμενη διαδικασία αξιολόγησης της από τις εταιρείες κατασκευής ψηφιακών χαρτών HERE και TomTom.
Η συζήτηση προσέφερε πολύτιμα στοιχεία τόσο σχετικά με τη γεωγραφική κάλυψη της υπηρεσίας και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των οδικών δεδομένων, όσο και για την ανάπτυξη συνεργασιών εγχώρια και πανευρωπαϊκά αλλά και για τα σχέδια επέκτασης της υπηρεσίας σε άλλα οδικά δίκτυα.
Όπως δηλώνει ο Δρ Άγγελος Αμδίτης, -Διευθυντής Έρευνας του ΕΠΙΣΕΥ/ΕΜΠ και Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τα Ευφυή Συστήματα Μεταφορών- «Ο ελληνικός Πιλότος στην Εγνατία Οδό ανοίγει το δρόμο για την ενσωμάτωση συστημάτων ευφυών τεχνολογιών στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους.
Μετά την επιτυχημένη υλοποίησή του, επόμενο βήμα είναι η επέκταση της υπηρεσίας σε άλλους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους, ώστε να υπάρχει μια συνεχής και ολοκληρωμένη ροή πληροφοριών σε θέματα κυκλοφορίας και μετακίνησης σε ψηφιακούς χάρτες».
Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επισκεφθείτε την επίσημη ιστοσελίδα του έργου και να ακολουθήσετε τις εξελίξεις του έργου μέσω του λογαριασμού κοινωνικής δικτύωσης στο LinkedIn: TN-ITS.