Η IRU και η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ETF) ζητούν από την Κομισιόν την ανάπτυξη ενός στάνταρ τρόπου υπολογισμού της μισθοδοσίας για αποσπασμένους οδηγούς, αλλά και οδηγούς φορτηγών στην Ευρώπη.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Όπως επισημαίνουν, μπορεί το Πακέτο Κινητικότητας 1 αναφορικά με την απόσπαση οδηγών να εφαρμόζεται εδώ και σχεδόν δύο χρόνια στην ΕΕ, ωστόσο οι εθνικοί κανόνες στο κομμάτι των αμοιβών είναι πολύ συχνά ασαφείς.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του Πακέτο Κινητικότητας 1, κατά κανόνα, οι οδηγοί που εκτελούν μεταφορές σε κράτη-μέλη της ΕΕ εκτός από το κράτος-μέλος όπου έχει την έδρα του ο εργοδότης τους θεωρούνται ως αποσπασμένοι. Υπάρχουν ορισμένες εξαιρέσεις για συγκεκριμένες καταστάσεις, όπως οι διμερείς μεταφορές και οι transit μεταφορές.
Οι αποσπασμένοι οδηγοί πρέπει να αμείβονται στη χώρα υποδοχής για το χρόνο που εργάστηκαν στη χώρα αυτή. Για να γίνει αυτό δυνατό, τα κράτη-μέλη της ΕΕ είναι νομικά υποχρεωμένα να θεσπίσουν εκτελεστικούς κανόνες και να καταστήσουν σαφή την οριζόμενη αμοιβή για τους εργαζόμενους στις οδικές μεταφορές σε περίπτωση απόσπασης.
Ωστόσο, αναφέρεται ότι «Παρά τις νομικές υποχρεώσεις που δεσμεύουν ήδη τους μεταφορείς και τα κράτη- μέλη, οι οδικοί μεταφορείς και οι οδηγοί εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες να κατανοήσουν και να εφαρμόσουν τις περίπλοκες και πολυάριθμες εθνικές διατάξεις για την ελάχιστη αμοιβή που δικαιούνται».
Σε επιστολή προς τους Επιτρόπους της ΕΕ Adina Vălean και Nicolas Schmit, η IRU και η ETF ζήτησαν ως εκ τούτου από την Κομισιόν «να εξοπλίσει τα κράτη-μέλη, τους παρόχους υπηρεσιών μεταφορών και τους οδηγούς με τα κατάλληλα πρότυπα, την καθοδήγηση και έναν αλγόριθμο/τρόπο υπολογισμού που θα επιτρέψουν την εφαρμογή κανόνων για τις αμοιβές των οδηγών».
Σύμφωνα με την EU Director της IRU, Raluca Marian,: «Οι εργοδότες οφείλουν επαρκή αμοιβή στους εργαζομένους τους για το χρόνο που εργάζονται στο εξωτερικό. Η απλή ερώτηση είναι: πόσο; Επί του παρόντος, στις περισσότερες περιπτώσεις, κανείς δεν γνωρίζει με ακρίβεια. Εργοδότες και εργαζόμενοι ζητούν τώρα τους Επιτρόπους Vălean και Schmit, για να ρίξουν φως παρέχοντας τον απαραίτητο υπολογισμό που χρειαζόμαστε όλοι.
Η προηγούμενη Κομισιόν πρότεινε κανόνες για το Πακέτο Κινητικότητας 1. Καλούμε την τρέχουσα Κομισιόν, πριν από το τέλος της θητείας της, να καλύψει το κενό και να επιτρέψει στον κλάδο μας να συμμορφωθεί με τους κανόνες».