Την εκπόνηση μελετών για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού σε Ραφήνα και Λαύριο ανέλαβε, μεταξύ άλλων, η εταιρεία διαχείρισης του αυτοκινητοδρόμου.
Επιμέλεια: Μ. Δημητρίου
Στις 12/01/2018 υπογράφτηκε το πλαίσιο συναντίληψης μεταξύ του υπουργείου Μεταφορών και του παραχωρησιούχου της Αττικής Οδού.
Με το πλαίσιο αυτό, ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει, αδαπάνως για το δημόσιο, την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών και ερευνών για τα έργα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Αττικής, όπως:
-Συμπληρώσεις στον Α.Κ. Λεονταρίου.
-Σταθμό μετεπιβίβασης στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Κορωπίου.
-Μελέτες επέκτασης Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς Ραφήνα, τις μελέτες επέκτασης προαστιακού Σιδηρόδρομου προς Ραφήνα και την οδική σύνδεση Αεροδρόμιο – Ραφήνα.
-Μελέτες για τις εργασίες επέκτασης του προαστιακού Σιδηρόδρομου προς Λαύριο και την αναβάθμιση του οδικού άξονα Σταυρού – Λαυρίου.
-Μελέτες για συμπληρωματικά έργα λιμένα Λαυρίου.
Σχετικές δηλώσεις έκανε, σε συνέδριο για την Ανατολική Αττική, ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.
Οι δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών
Έχουμε λοιπόν κάποιες συγκοινωνιακές παρεμβάσεις που έχουν επιρροή στο έργο της σύμβασης της παραχώρησης της Αττικής Οδού. Εδώ βλέπετε την εντολή που έχει δοθεί στην Αττική Οδό, αδαπάνως, ποιες είναι οι μελέτες, ποιο είναι το πλαίσιο συναντίληψης, μεταξύ του Υπουργείου και του παραχωρησιούχου της Αττικής Οδού, που υπογράφηκε στις 12/1/2018, για να ωριμάσουν συγκεκριμένα έργα αδαπάνως και να γίνουν.
Αυτό το σύστημα μας βοηθάει πρώτον, να γλιτώσουμε ένα μεγάλο οικονομικό κόστος μιας και δε θα πληρώσουμε την Αττική Οδό, αρκετά την έχουμε πληρώσει όλοι.
Περιλαμβάνει τις συμπληρώσεις στον ανισόπεδο κόμβο Λεονταρίου, το σταθμό μετεπιβίβασης στο σιδηροδρομικό σταθμό Κορωπίου, τις μελέτες επέκτασης της δυτικής περιφερειακής λεωφόρου Υμηττού προς Ραφήνα, τις μελέτες επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου προς Ραφήνα και την οδική σύνδεση από το αεροδρόμιο μέχρι τη Ραφήνα, τις μελέτες για τις εργασίες επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου προς Λαύριο,την αναβάθμιση του οδικού άξονα Σταυρού – Λαυρίου και τις μελέτες για τα συμπληρωματικά έργα του λιμένα Λαυρίου και τη μετατροπή του σε κόμβο κρουαζιέρας, αν συμφωνήσει ο Δήμος, η Περιφέρεια και προφανώς το αρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας.
Το σχέδιο είναι και αυτό έχουμε προγραμματίσει, να υλοποιηθεί η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου προς Λαύριο, πάρα πολύ γρήγορα, θα ολοκληρωθεί. Έχουμε τη μελέτη από τον κόμβο του Κορωπίου ως τον τερματικό σταθμό του λιμένα Λαυρίου και έχουμε και τον κόμβο της Αττικής Οδού προς Ραφήνα.
Το σχέδιο είναι αυτό που βλέπετε στη διαφάνεια, είναι να ολοκληρωθεί η μελέτη πολύ άμεσα και να προχωρήσουμε στις αρχές του ’19, τέλος του ’18, τη σύμβαση για την επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου προς Λαύριο. Όχι του οδικού, μόνο του σιδηροδρομικού δικτύου.
Προβλέπεται να γίνουν σταθμοί, σε μια σειρά από διερχόμενες περιοχές και συγκεκριμένα στους οικισμούς Μαρκόπουλο, Καλύβια, Κερατέα, Δασκαλιό, Θορικό και βέβαια στο Λαύριο. Αυτό το έργο χρησιμοποιήθηκε 10ετίες από τον παλαιοκομματισμό όπως και η επέκταση για Ραφήνα, ως υπόσχεση αλλά τώρα σε τρεις μήνες ολοκληρώνεται η μελέτη.
Θέλουμε μετά ένα τετράμηνο, πεντάμηνο, έφυγε και ο Σ. Φάμελλος να δεσμευτεί ότι θα κάνουμε λίγο πιο γρήγορα για την έγκριση της ΑΕΠΟ και ταυτόχρονα με την έγκριση της ΑΕΠΟ, ξεκινούν, έχει ετοιμαστεί και ο φάκελος για να κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να πάρουμε την έγκριση ότι δεν είναι κρατικές ενισχύσεις και να ξεκινήσει το έργο. Αυτά όσον αφορά την επέκταση για Λαύριο.
Έχουμε δύο πρόσθετα έργα μ’ αυτά που σας είπα πριν, είναι ο σιδηροδρομικός σταθμός στο Κρυονέρι και ο ανισόπεδος κόμβος στον Άγιο Στέφανο, προβλέπονται μέσα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και ωριμάζουμε τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού πάλι μέσα από την ίδια διαδικασία.
Ποιες είναι οι επεκτάσεις: Η μία είναι προς Ραφήνα που είναι οδική και σιδηροδρομική, η δεύτερη είναι η σύνδεση της Αττικής Οδού προς την εθνική οδό, μέσω της λεωφόρου Κύμης, η τρίτη είναι η σύνδεση της Αττικής Οδού από την Κατεχάκη μέχρι τη Βουλιαγμένης για να εξυπηρετηθεί και το Ελληνικό, αν γίνει ποτέ, επομένως αυτές οι τρεις επεκτάσεις θα βγουν με νέο διαγωνισμό με την ωρίμανση των μελετών.
Από πού θ’ αναζητήσουμε πόρους: Θ’ αναζητήσουμε πόρους για το πρώτο, σας το είπαμε, για το δεύτερο κομμάτι είναι ένα έργο απολύτως βιώσιμο, όποιος κερδίσει το διαγωνισμό θα εκμεταλλευτεί τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και την Αττική Οδό όταν τελειώσει η σύμβασή της. Άρα όπως καταλαβαίνετε, είναι ένα πολύ ελλειπτικό έργο για τον ιδιωτικό τομέα και για τις Τράπεζες και για την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων να το χρηματοδοτήσει και αυτό θα κάνουμε στο προσεχές διάστημα.
Ποιος είναι ο λόγος που θέλουμε τις επεκτάσεις του σιδηροδρόμου προς Λαύριο: Δεν είναι μόνο να εξυπηρετηθεί η τοπική κοινωνία και οι οικισμοί που διέρχεται, είναι ότι πρέπει να σταματήσει, θα το πω πολύ άκομψα, ένα νταβατζηλίκι που υπάρχει για δεκαετίες στην Αττική: Να μη μεταφέρεται μέρος της δραστηριότητας του λιμανιού του Πειραιά στο λιμάνι του Λαυρίου και στο λιμάνι της Ραφήνας. Το ένα είναι αυτό. Να μην έχει κανένα άλλοθι.
Το δεύτερο που πρέπει να δούμε και είναι πολύ σημαντικό, είναι να έχουμε έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό για την περιοχή. Εμείς θέλουμε να έχουμε αειφόρο ανάπτυξη στην περιοχή, να μην έχουμε μια δραστηριότητα να βάλει στο περιθώριο κάποια άλλη, επειδή έχουμε και το διεθνές αεροδρόμιο στην εδώ, είναι προφανές ότι ενδείκνυται να κάνουμε ένα κέντρο έναρξης και ολοκλήρωσης της κρουαζιέρας.
Υπάρχει γη για σοβαρή ανάπτυξη τουριστικών υποδομών, υπάρχει τόσο πλούσια πολιτιστική ιστορία στην περιοχή που καλύπτει όποιον επισκέπτη έρθει, δεν είναι ανάγκη να τα ξαναπούμε, τα είπαμε χτες, άρα υπάρχει ανάγκη τέτοιων υποδομών. Αυτός είναι και ο λόγος που το διεθνές αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» πρέπει να συνδεθεί και οδικά και σιδηροδρομικά και με το Λαύριο και με τη Ραφήνα.
Και προφανώς, αν είναι να κρατήσουν ένα εμπορευματικό κομμάτι αυτά τα λιμάνια, πρέπει να είναι ήπιο εμπορευματικό κομμάτι, να μην επιβαρύνει την περιοχή και να πληροί όλα αυτά που δεν επιβαρύνουν την καθημερινότητά μας σ’ αυτές τις περιοχές. Αν κάποιος πάει στη Ραφήνα Σαββατοκύριακο το xειμώνα ή καθημερινή το καλοκαίρι, μάλλον θα αγανακτήσει.
Αν είναι και μόνιμος κάτοικος εκεί, μάλλον έπρεπε να έχει βάλει φυσεκλίκια και να κάνει επανάσταση. Αυτός είναι και ο λόγος, που προβλέπουμε τον ανισόπεδο κόμβο στη διασταύρωση της λεωφόρου Μαραθώνος με την οδό Φλέμινγκ, πιστεύουμε ότι θα σταματήσει επιτέλους να πήζει ο αστικός ιστός της Ραφήνας, είναι 7 εκατομμύρια ευρώ ο προϋπολογισμός του έργου και δημοπρατείται μέσα στο 2018.