Η Κομισιόν ενέκρινε ένα τέταρτο Σημαντικό Έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος («IPCEI») για την υποστήριξη της έρευνας, της καινοτομίας και της πρώτης βιομηχανικής ανάπτυξης στην αλυσίδα αξίας του υδρογόνου.
Το έργο συμβάλλει στον στόχο της ΕΕ για μείωση κατά 90% των εκπομπών από τους τομείς κινητικότητας και μεταφορών, προκειμένου η ΕΕ να καταστεί κλιματικά ουδέτερη έως το 2050.
Ενισχύοντας τη χρήση του υδρογόνου ως καυσίμου, θα βοηθήσει επίσης στην επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, της Στρατηγικής της ΕΕ για το Υδρογόνο και της Στρατηγικής για την Αειφόρο και Έξυπνη Κινητικότητα.
Το έργο, που ονομάζεται «IPCEI Hy2Move», προετοιμάστηκε από κοινού και κοινοποιήθηκε από 7 κράτη – μέλη: Εσθονία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ολλανδία, Σλοβακία και Ισπανία.
Οι χώρες θα παράσχουν ως και 1,4 δισ. ευρώ σε δημόσια χρηματοδότηση, η οποία αναμένεται να ξεκλειδώσει επιπλέον 3,3 δισ. ευρώ σε ιδιωτικές επενδύσεις.
Στο πλαίσιο αυτού, 11 εταιρείες με δραστηριότητες σε ένα ή περισσότερα κράτη – μέλη, συμπεριλαμβανομένων ΜμΕ και νεοσύστατων επιχειρήσεων, θα αναλάβουν 13 καινοτόμα έργα.
Το «IPCEI Hy2Move» θα καλύψει ένα ευρύ μέρος της αλυσίδας αξίας της τεχνολογίας υδρογόνου , υποστηρίζοντας την ανάπτυξη ενός συνόλου τεχνολογικών καινοτομιών, συμπεριλαμβανομένων:
- Η ανάπτυξη εφαρμογών κινητικότητας και μεταφορών για την ενσωμάτωση τεχνολογιών υδρογόνου σε μεταφορικά μέσα (οδικά, θαλάσσια και αεροπορικά). Αυτό περιλαμβάνει, για παράδειγμα, πλατφόρμες οχημάτων κυψελών καυσίμου για χρήση σε λεωφορεία και φορτηγά.
- Η ανάπτυξη τεχνολογιών κυψελών καυσίμου υψηλής απόδοσης , οι οποίες χρησιμοποιούν υδρογόνο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με επαρκή ισχύ για τη μετακίνηση πλοίων και μηχανών.
- Η ανάπτυξη επόμενης γενιάς ενσωματωμένων λύσεων αποθήκευσης υδρογόνου. Για χρήση σε αεροσκάφη, απαιτούνται ελαφριές, αλλά στιβαρές δεξαμενές υδρογόνου που διασφαλίζουν ασφάλεια και αποτελεσματικότητα σε συνθήκες πτήσης.
- Η ανάπτυξη τεχνολογιών για την παραγωγή υδρογόνου για εφαρμογές κινητικότητας και μεταφοράς, ιδίως για τον εφοδιασμό των σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου επί τόπου με υδρογόνο υπό πίεση, 99,99% καθαρού βαθμού κυψελών καυσίμου.
Ν σημειωθεί ότι, το «IPCEI Hy2Move» συμπληρώνει τα τρία πρώτα IPCEI στην αλυσίδα αξίας υδρογόνου.
Η Κομισιόν ενέκρινε το IPCEI «Hy2Tech» στις 15 Ιουλίου 2022 , το οποίο επικεντρώνεται στην ανάπτυξη τεχνολογιών υδρογόνου για τελικούς χρήστες.
Το IPCEI «Hy2Use» εγκρίθηκε στις 21 Σεπτεμβρίου 2022 και εστιάζει σε εφαρμογές υδρογόνου στον βιομηχανικό τομέα.
Το IPCEI «Hy2Infra», που εγκρίθηκε από την Επιτροπή στις 15 Φεβρουαρίου 2024, αφορά επενδύσεις υποδομής, οι οποίες δεν καλύπτονται από τους δύο πρώτους IPCEI.
Το «Hy2Move» εστιάζει αποκλειστικά σε συγκεκριμένες προκλήσεις και στόχους που προκύπτουν για την τεχνολογία υδρογόνου σε εφαρμογές κινητικότητας και μεταφοράς.
Η ολοκλήρωση του συνολικού IPCEI αναμένεται έως το 2031, με τα χρονοδιαγράμματα να ποικίλλουν ανάλογα με τα επιμέρους έργα και τις εμπλεκόμενες εταιρείες.
Τέλος, επισημαίνεται ότι, αναμένεται να δημιουργηθούν περίπου 3.600 άμεσες θέσεις εργασίας και πολλές άλλες έμμεσες.