Προσωρινός ανάδοχος του διαγωνισμού για τα ηλεκτρονικά διόδια αναδείχθηκε το σχήμα «Άκτωρ – Intrakat – Ιntrasoft Inl – Autostrade Tech».
Στις 28 Ιουνίου, η αρμόδια επιτροπή του διαγωνισμού «Εγκατάσταση πλήρους ηλεκτρονικού συστήματος αναλογικής χρέωσης διοδίων τελών, δορυφορικής τεχνολογίας με οπτική αναγνώριση», αποσφράγισε και τις οικονομικές προσφορές των δύο εναπομεινάντων σχημάτων, τα οποία ήταν η κοινοπραξία Άκτωρ – Intrakat – Ιntrasoft Inl – Autostrade Tech (Ιταλία), η οποία προηγούνταν στην τεχνική προσφορά (είχε προηγηθεί το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών) και η κοινοπραξία Μυτιληναίος – Nusz (Ουγγαρία).
Σημειώνεται ότι, παρά την ανακήρυξη του προσωρινού αναδόχου, μένει να αποδειχθεί, στην περίπτωση που υπάρξει αλλαγή κυβέρνησης, εάν αυτή προχωρήσει στην υπογραφή της σχετικής σύμβασης ή ακυρώσει ή και επαναπροκηρύξει τον διαγωνισμό.
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, με τα ηλεκτρονικά διόδια αναβαθμίζεται η χρήση του ελληνικού οδικού δικτύου, με τη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας διαχείρισης, καθώς όλο το σύστημα των αυτοκινητοδρόμων γίνεται, ηλεκτρονικά, μια ενιαία υποδομή.
Όπως επισημαίνεται «Ο χρήστης του οδικού δικτύου δεν θα χρειάζεται να ασχολείται αν η υποδομή που κινείται ανήκει σε διαφορετικές εταιρείες η το δημόσιο, να σταματά και να καθυστερεί. Γίνεται οικονομία κλίμακας, το όφελος της οποίας θα περάσει άμεσα στον χρήστη.
Σκοπός του διαγωνισμού ήταν ο σχεδιασμός, η κατασκευή και η συντήρηση για πέντε χρόνια ενός σύγχρονου συστήματος διαχείρισης οδικού δικτύου.
Το σύστημα λειτουργεί ως ενδιάμεσος μεταξύ όλων όσων λειτουργούν στο δρόμο είτε είναι ιδιώτες είτε δημόσιο».
Μα αφορμή την προσωρινή ανακήρυξη αναδόχου , ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, δήλωσε τα ακόλουθα: «Για να φτάσουμε σήμερα στην ανακήρυξη προσωρινού αναδόχου υπήρξε συστηματική και μεθοδική δουλειά 2,5 χρόνων από την Υπηρεσία Οδικών Τελών του υπουργείου, η οποία συστήθηκε από την παρούσα κυβέρνηση, συνεργασία με τα αρμόδια όργανα της Ε.Ε. αλλά και με το σύνολο των παραχωρήσεων της χώρας.
Η ολοκλήρωση του έργου αυτού θα σημάνει και το τέλος των υφιστάμενων χρεώσεων διοδίων σε πολίτες και επιχειρήσεις και την έναρξη της αναλογικής χρέωσης που θα προκύπτει από τη χρήση που θα κάνει ο κάθε ένας στο οδικό δίκτυο».
Η τεχνική περιγραφή του έργου
Το νέο σύστημα συνδυάζει τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες μέτρησης επί του δρόμου καθώς και υπολογιστικά κέντρα μεγάλης χωρητικότητας και ασφάλειας.
Περιληπτικά αναφέρονται κάποια από τα βασικά τμήματα και συστήματα:
- Δύο κέντρα διαχείρισης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
- Συνδεδεμένα κέντρα τοπικής διαχείρισης σε κάθε αυτοκινητόδρομο.
- Πύλες διαχείρισης επί των αυτοκινητοδρόμων
- Πύλες ελέγχου στις εξόδους των αυτοκινητοδρόμων
- Πύλες ελέγχου στις εισόδους και εξόδους της χώρας, λιμενικές και οδικές.
- Μετατροπή των υφιστάμενων μετωπικών διοδίων σε σταθμούς ελέγχου φορτίων και κυκλοφορίας.
- Προμήθεια και συντήρηση αυτόματων οχημάτων παρακολούθησης του δικτύου αυτοκινητοδρόμων.
Η επικοινωνία του συστήματος θα γίνεται μέσω δικτύου οπτικών ινών αλλά και μέσω κυψελικής επικοινωνίας.
Το κεντρικό υπολογιστικό σύστημα είναι ανοικτό και αποτελείται ξεχωριστά υποσυστήματα κυριότερα των οποίων είναι:
Υποσύστημα διοδίων
Περιλαμβάνει υπολογισμό διοδίων με βάση την απόσταση. Μπορεί επίσης να υποστηρίξει υπολογισμό διοδίων με βάση το χρόνο, ζώνες χρέωσης η τη διαθεσιμότητα. Διαθέτει εξοπλισμό που μπορεί να χρεώσει με βάση τη πινακίδα, τις υφιστάμενες συσκευές των παραχωρησιούχων, τις μελλοντικές ηλεκτρονικές πινακίδες αλλά και δορυφορικά συστήματα χρέωσης. Μπορεί επίσης να ξεχωρίσει διαφορετικές ομάδες χρέωσης.
Για την πληρωμή των διοδίων θα υπάρχουν μόνο ηλεκτρονικοί τρόποι αγοράς χιλιομέτρων. Διαδικτυακές εφαρμογές, αυτόματοι πωλητές επί του δρόμου, γραφεία αγοράς κτλ.
Υποσύστημα Ελέγχου κυκλοφορίας
Περιλαμβάνει τις υπάρχουσες και μελλοντικές συσκευές μέτρησης κυκλοφορίας όλου του οδικού δικτύου. Σκοπός του υποσυστήματος αυτού είναι συγκέντρωση και η διανομή των κυκλοφοριακών συνθηκών και ατυχημάτων ζωντανά από ένα κεντρικό σημείο για όλη τη χώρα.
Υποσύστημα διαχείρισης φορτίων
Με τη χρήση των δορυφορικών πομποδεκτών μπορεί να παρακολουθεί την κίνηση συγκεκριμένων φορτίων. Μπορεί να συνδεθεί με τα μελλοντικά ηλεκτρονικά δελτία αποστολής. Επίσης μπορεί να παρακολουθεί αυτόματα και τους ηλεκτρονικούς ταχογράφους.
Ο ανάδοχος πρέπει να παραμείνει για 5 χρόνια μετά το πέρας της κατασκευής για να συντηρεί το σύστημα, αλλά και να εγγυηθεί την ορθή λειτουργία του. Πρέπει επίσης να περάσει την τεχνογνωσία κατασκευής συντήρησης και διαχείρισης στο ελληνικό προσωπικό.
Αν και το κεντρικό σύστημα υπάγεται στην «Υπηρεσία Οδικών Τελών Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών» του υπουργείου, τα επιμέρους υποσυστήματα διαχειρίζονται από τις αντίστοιχες υπηρεσίες ή ιδιώτες.
Έτσι, για παράδειγμα, το υποσύστημα των διοδίων το διαχειρίζονται οι λειτουργοί των αντίστοιχων αυτοκινητοδρόμων, το υποσύστημα διακίνησης φορτίων καθώς και τις εισόδους τις χώρας η ΑΑΔΕ με την Ελληνική Αστυνομία και το Λιμενικό.
Το σχεδιασμό του συστήματος τον παρακολουθούν εκτός από την Ένωση και οι γειτονικές χώρες με τις οποίες ήδη έχει συμφωνηθεί η επέκταση του συστήματος.
Το σύστημα αυτό αποτελεί τη βάση όλων των μελλοντικών ηλεκτρονικών εφαρμογών διαχείρισης οδικών υποδομών και δίνει στη χώρα το τεχνολογικό πλεονέκτημα στο τομέα. Ο ανοικτός σχεδιασμός επιτρέπει όχι μόνο την επέκταση των υποσυστημάτων από μεριάς του Δημοσίου, αλλά και την παραχώρηση λειτουργιών σε νέες καινοτόμες εφαρμογές και πιλοτικά προγράμματα.