Τις θετικές συνέπειες των παραχωρήσεων στη λειτουργία των αυτοκινητοδρόμων και την οδική ασφάλεια, ανέπτυξε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη δεύτερη συνεδρίαση, σήμερα, της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, με θέμα: Συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης Υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού», όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση.
Αναλύοντας τα οφέλη της σύμβασης, ο κ. Σταϊκούρας τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι διασφαλίζονται τα κεκτημένα των εργαζομένων στον αυτοκινητόδρομο, ενώ προβλέπεται η μη είσπραξη διοδίων από πολίτες με αναπηρία.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ζήτησε την προσοχή και των δύο παραχωρησιούχων τις επόμενες ημέρες, ώστε να υπάρχει μια ομαλή μετάβαση.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα:
Με αφορμή την ακρόαση φορέων, θα μου επιτρέψετε να ευχαριστήσω όλες και όλους για τις τοποθετήσεις τους είτε συμφωνούμε, είτε έχουμε κάποιες αποκλίσεις για το πώς πρέπει να υλοποιούνται τα δημόσια έργα στην Ελλάδα.
Ουσιαστικά, η συζήτηση μπορεί να διαχωριστεί σε τρεις πυλώνες:
- Ο πρώτος πυλώνας έχει να κάνει γενικότερα με την αξία των παραχωρήσεων.
- Ο δεύτερος πυλώνας έχει να κάνει με τη σύμβαση παραχώρησης και την κύρωσή της.
- O τρίτος πυλώνας, που δεν μας απασχόλησε ουσιωδώς, παρά μόνο – και ορθώς – στο πεδίο των εργαζομένων, έχει να κάνει με τη μετάβαση. Καθόλου εύκολη άσκηση διότι, για πρώτη φορά, έχουμε αλλαγή παραχωρησιούχου σε εν λειτουργία αυτοκινητόδρομο.
Πρώτη παρατήρηση: Νομίζω ότι οι περισσότεροι συμφωνούμε για την αξία του έργου. Διαφωνούν κάποιοι για τον τρόπο χρηματοδότησης και αξιοποίησης του έργου, αλλά υπάρχει συμφωνία όλων για την αξία της Αττικής Οδού. Φανταστείτε την Αττική χωρίς την Αττική Οδό.
Πράγματι, υπάρχει η ανάγκη να κάνουμε περισσότερα έργα στην Αττική. Μόνο σήμερα, άκουσα για επεκτάσεις της Αττικής Οδού, για τη Λεωφόρο Κύμης, άλλες επεκτάσεις και επεκτάσεις προς λιμάνια. Άλλοι στο δημόσιο διάλογο θέτουν το θέμα του Κηφισού, άλλοι την υπογειοποίηση στον Πειραιά, άκουσα σήμερα την επέκταση του Μετρό, για Σαλαμίνα, Ελευσίνα, Προαστιακό.
Όλα αυτά είναι εξαιρετικές ιδέες. Χρηματοδότηση; Είναι εύκολο να μιλάμε για έργα χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Πρέπει, συνεπώς, τα έργα να συνοδεύονται από τη χρηματοδότηση αυτών. Και έχω πει δημόσια και το επαναλαμβάνω ότι ναι, πρόθεσή μας είναι να προχωρήσουμε σε μια νέα γενιά έργων στην Αττική, με προτεραιοποίηση και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.
Δεύτερη παρατήρηση: Οι παραχωρήσεις είναι ένα στοιχείο προς αξιολόγηση, γιατί μας έχουν βοηθήσει στο θέμα της ασφάλειας, για το οποίο – όπως πολύ σωστά είπε η κυρία Μυλωνά, δεν μιλάμε καθόλου για το θέμα της ασφάλειας.
Οι παραχωρήσεις, εκτός της χρηματοδότησης και της συντήρησης, έχουν βοηθήσει πάρα πολύ στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας. Τα στοιχεία που είπε η κυρία Μυλωνά είναι απολύτως ακριβή. Με βάση τις ευρωπαϊκές μελέτες έχουμε πετύχει στόχους που δεν έχουν πετύχει άλλες χώρες για τη μείωση των δυστυχημάτων κατά 50% τα προηγούμενα χρόνια και αυτό οφείλεται, εν πολλοίς, στους δρόμους που έχουμε φτιάξει στη χώρα, τους βασικούς οδικούς άξονες.
Αλλά οι βασικοί οδικοί άξονες είναι σε παραχώρηση για να μπορέσουν να υλοποιηθούν ή και να συντηρηθούν. Άρα, υπάρχει ένα ουσιώδες ζήτημα εδώ, το οποίο αφορά και την αξία και τον συνδυασμό των παραχωρήσεων με την οδική ασφάλεια.
Η τρίτη παρατήρηση έχει να κάνει με τους εργαζόμενους. Θέλω να σας πω ότι, από την πρώτη στιγμή, βασικό μέλημα όλων μας και της Κυβέρνησης και του υφιστάμενου παραχωρησιούχου και του νέου παραχωρησιούχου είναι να αντιμετωπίσουμε με σοβαρότητα και υπευθυνότητα το θέμα των εργαζομένων. Την 20η Σεπτεμβρίου έγινε μια συνάντηση στο γραφείο μου, ακριβώς για να αποτυπωθεί αυτή η βούληση. Κατέληξε αυτή η συζήτηση σε αυτό που έγινε ευδιάκριτο σήμερα.
Το Υπουργείο, σε συνεργασία με το νέο παραχωρησιούχο διασφάλισαν τα εργασιακά κεκτημένα των εργαζομένων για την εργασία τους στον αυτοκινητόδρομο και κατάφεραν να μη χαθεί ούτε μια θέση εργασίας.
Έτσι οι εργαζόμενοι θα λάβουν τις νόμιμες αποζημιώσεις τους λόγω της λύσης της εργασιακής σχέσης τους με την Αττική Οδό και τις Αττικές Διαδρομές, το είπε ο κ. Συριανός και, ταυτόχρονα, ο νέος παραχωρησιούχος εξεδήλωσε την πρόθεση, να προχωρήσει στην αποκατάσταση των θέσεων εργασίας τους για το νέο έργο, για όσους το επιθυμούν. Άρα, ουσιαστικά, αυτό ήταν ένα βασικό ζήτημα και θέλω να σας πω ότι αν προσέξετε στον κυρωτικό νόμο υπάρχουν και αναφορές σε αυτό το θέμα, απλά όχι στη σύμβαση, αλλά στις διατάξεις που έρχονται όπως για παράδειγμα, το Άρθρο 6 στις Τελικές Διατάξεις.
Το επόμενο είναι ότι, για εμάς, προτεραιότητα το επόμενο χρονικό διάστημα – και θέλω να ζητήσω ακόμα την πιο μεγάλη προσοχή και των δύο παραχωρησιούχων τις επόμενες ώρες και ημέρες – είναι η απόλυτη ολοκλήρωση των προϋποθέσεων που υπάρχουν ώστε να γίνει μια ομαλή μετάβαση. Η άσκηση είναι εξαιρετικά περίπλοκη. Έχω εδώ κάποιες προαπαιτούμενες ενέργειες, με τις οποίες ξεκινήσαμε.
Η συλλογή διοδίων από κάτω έχει μια σειρά από προϋποθέσεις διαχείρισης κυκλοφορίας, συστήματα, μηχανολογικό εξοπλισμό, συνδρομητές, παραλαβή χώρου εκτέλεσης του έργου, εμπορικές συμβάσεις, υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης. Όλες αυτές είναι ουσιώδεις προϋποθέσεις που απαιτούν την καλή συνεργασία του υφιστάμενου παραχωρησιούχου με τον νέο παραχωρησιούχο.
Τους ευχαρίστησα και χθες δημόσια. Οι συναντήσεις είναι καθημερινές. Εφιστώ, όμως, την προσοχή και στους μεν και στους δε για την ορθή και απόλυτη ολοκλήρωση των προϋποθέσεων μέχρι την Κυριακή. Εμείς ως Ελληνικό Δημόσιο όπου μπορούμε και δια της νομοθετικής οδού, όχι μόνο μέσω της κύρωσης της σύμβασης παραχώρησης, αλλά πρωτίστως με τα έξι άρθρα που ακολουθούν αυτής, να κάνουμε ομαλή αυτήν τη μετάβαση.
Δύο τελευταία ζητήματα.
Δεν αναδείχθηκε καθόλου, ούτε από εισηγητές, και το θεωρώ σημαντικό, το ζήτημα της μη είσπραξης διοδίων από συμπατριώτες μας ΑμεΑ. Θέλω να σας πω ότι έλαβα σήμερα επιστολή από τον Πρόεδρο, τον κ. Βαρδακαστάνη, ο οποίος συγχαίρει την Κυβέρνηση για τη δωρεάν διέλευση των ατόμων με αναπηρία από τα διόδια της Αττικής Οδού. Αυτό δεν υπήρχε στην προηγούμενη σύμβαση.
Βεβαίως, για να είμαστε απολύτως ειλικρινείς, ζητάμε μια σειρά από επιπλέον παρεμβάσεις και θα επιδιώξουμε ως Κυβέρνηση, με αφορμή τη σύμβαση την οποία συζητάμε – και η οποία προφανώς δεν μπορεί να αλλάξει αυτό το χαρακτηριστικό της – να συζητήσουμε με τον παραχωρησιούχο και, στη συνέχεια, με άλλες παραχωρήσεις στην Ελλάδα, έτσι ώστε να δούμε αν είναι εφικτό να κάνουμε ακόμα περισσότερες παρεμβάσεις για περισσότερους συμπατριώτες μας, οι οποίοι είναι ΑμεΑ.
Εδώ έχουμε μια ουσιώδη διαφοροποίηση, που έχει θετικό αποτύπωμα στην κοινωνία και είμαστε διατεθειμένοι, εμείς τουλάχιστον, και εκτιμώ και οι παραχωρησιούχοι, το λέω στον πληθυντικό γιατί έχουμε και άλλες παραχωρήσεις στην Ελλάδα, να κάνουμε ακόμα περισσότερες ενέργειες προς αυτή τη κατεύθυνση.