Στην πρώτη του δημόσια ομιλία προχώρησε, στο 7ο Συνέδριο Περιφερειακής Ανάπτυξης, ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Ο κ. Καραγιάννης, αφού πρώτα κατήγγειλε ότι «επί 4,5 χρόνια, εδώ στη Δυτική Ελλάδα χορτάσατε από ωραία λόγια. Όμως στην πράξη, στο επίπεδο των έργων υποδομής, δεν έγινε τίποτα απολύτως», αναφέρθηκε στην συνέχεια στους σχεδιασμούς του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στον τομέα των υποδομών, αλλά και σε επιμέρους έργα, όπως την είσοδο του σιδηροδρόμου στην Πάτρα και τους οδικούς άξονας Πάτρα – Πύργος και Άκτιο – Αμβρακία.
Τρένο στην Πάτρα
Για την χάραξη της γραμμής του σιδηροδρόμου στην πόλη της Πάτρας, ο γ.γ. Υποδομών σημείωσε ότι η υπογειοποίηση της γραμμής, εντός του αστικού ιστού της πόλης, έχει μεγάλες τεχνικές ιδιαιτερότητες και αρκετά υψηλό κόστος, απορρίπτοντας την σχετική πρόταση.
«Θέλω κι εδώ, να είμαι ξεκάθαρος. Αυτές τις μέρες, όπως γνωρίζετε, ορίζονται οι νέες διοικήσεις ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Μέσα σε 4 το πολύ μήνες, οι δύο οργανισμοί θα παρουσιάσουν κοινή μελέτη για το θέμα. Θα ακολουθήσει διαβούλευση με την τοπική κοινωνία.
Ανοιχτή και εποικοδομητική, αλλά και με συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα, γιατί δεν μπορεί να χαθεί κι άλλος χρόνος. Και τελικά, θα προγραμματιστεί η ολοκλήρωση του έργου σε γέφυρα εντός της τρέχουσας και της επόμενης προγραμματικής περιόδου», υπογράμμισε ο κ. Καραγιάννης.
Άκτιο – Αμβρακία
Για την ολοκλήρωση των έργων στο Άκτιο – Αμβρακία, ο γ.γ. Υποδομών σημείωσε ότι «εδώ περιμένουμε την εξέλιξη του διαγωνισμού σκούπα, για να ολοκληρωθεί το έργο.
Μετά τις προσφυγές, έχει πάρει το δικαστικό δρόμο. Δεν υπάρχει κάτι που μπορούμε να κάνουμε αυτή τη στιγμή, πέρα από το να εξετάζουμε όλες τις επιλογές και βέβαια να περιμένουμε να βγει η απόφαση του ΣτΕ.
Μόλις την έχουμε στα χέρια μας, θα τη συνεκτιμήσουμε με όλα τα δεδομένα και θα ανακοινώσουμε τις τελικές μας αποφάσεις. Ο στόχος μας είναι ένας: να έχουμε το συντομότερο δυνατό ανάδοχο, ώστε να ολοκληρωθεί επιτέλους το έργο».
Αντίστοιχα, για την σύνδεση της Λευκάδας με Άκτιο – Δυτικό Άξονα, ανέφερε ότι δημοπρατήθηκε τον Ιούλιο και ότι προχωρούν γρήγορα οι διαδικασίες, ώστε να ανακηρυχθεί άμεσα ο προσωρινός ανάδοχος.
Επίσης, ο γ.γ. Υποδομών αναφέρθηκε στη σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό. «Είναι μια παράλειψη, μια αστοχία του αρχικού σχεδιασμού της Ιονίας, που θέλουμε να διορθώσουμε. Αποτελεί, άλλωστε, και δέσμευση του προγράμματός μας. Το αναφέρω, παρόλο που προφανώς δεν θα μπορούσε να έχει γίνει κάποια πρόοδος μέσα σε δυο μήνες, γιατί θέλω να είναι σαφές ότι δεν έχουμε εγκαταλείψει την προεκλογική μας δέσμευση», επισήμανε ενδεικτικά.
Πάτρα – Πύργος
Για το Πάτρα – Πύργος, ο γ.γ. Υποδομών επανέλαβε ότι το έργο θα γίνει, αφήνοντας ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα για την λύση που θα επιλεγεί.
«Εξετάζουμε, λοιπόν, όλες τις εργολαβίες. Και όλες τις πιθανές λύσεις. Μία προς μία. Όλα τα δεδομένα είναι στο τραπέζι και όλες οι εναλλακτικές εξετάζονται.
Τίποτα δεν έχει αποκλειστεί, το ξεκαθαρίζω αυτό. Και βέβαια, δεν πρόκειται να επιλέξουμε λύση για την οποία να μην έχουμε προηγουμένως συνεννοηθεί με την Ευρώπη. Η πάγια θέση μας είναι ότι το έργο διασφαλίζεται, αν υλοποιηθεί ενιαίο, αλλά ακόμα και σε αυτό, έτσι όπως τα έκαναν, δεν είμαστε δογματικοί. Βλέπουμε και τις εναλλακτικές», επισήμανε.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του γ.γ. Υποδομών
Κυρίες και κύριοι,
Καλησπέρα και από εμένα και συγχαρητήρια για την πραγματικά εξαιρετική διοργάνωση.
Πριν από οτιδήποτε άλλο, θέλω να σας μεταφέρω τους χαιρετισμούς και τις ευχές για επιτυχή ολοκλήρωση του Συνεδρίου σας, του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κυρίου Κώστα Καραμανλή, τον οποίον και εκπροσωπώ. Όπως γνωρίζετε, σήμερα δεν ήταν δυνατόν να είναι εδώ, αφού είχε προγραμματισμένο ταξίδι στις Βρυξέλλες.
Είναι βέβαιο ότι θα το ήθελε πολύ να είναι μαζί μας, γιατί πιστεύει ότι τέτοιου είδους ανοιχτές συζητήσεις προσφέρουν ουσιαστική βοήθεια στην πρόοδο των θεμάτων που απασχολούν τις τοπικές κοινωνίες. Είναι εξίσου βέβαιο όμως και ότι εκεί που βρίσκεται, στις Βρυξέλλες, θα προσφέρει ακόμα πιο ουσιαστική βοήθεια σε θέματα που απασχολούν την Πελοπόννησο. Και σε αυτό και σε επόμενα, πιθανότατα, ταξίδια του στις Βρυξέλλες, αφού η εμπειρία έχει δείξει ότι πολλά ζητήματα χρειάζονται επιμονή στη συνεργασία με την Ευρώπη για να οδηγηθούν σε λύση.
Έτσι, λοιπόν, σήμερα δεν έχετε απέναντί σας τον Υπουργό, αλλά εμένα. Και είναι ειλικρινά μεγάλη η χαρά μου. Γιατί η εφημερίδα Πελοπόννησος είναι ένα φύλλο που τιμά πραγματικά τον περιφερειακό τύπο εδώ και πάνω από 130 χρόνια. Είναι αν δεν κάνω λάθος η αρχαιότερη καθημερινή εφημερίδα στη χώρα και αυτό τα λέει όλα για το κύρος και το ιστορικό βάρος που κουβαλά το όνομά της.
Αλλά και το Συνέδριο Περιφερειακής Ανάπτυξης, μπορεί να είναι ένας σχετικά νέος θεσμός, αλλά ήδη σε αυτά τα 7 χρόνια έχει προλάβει να αφήσει το αποτύπωμά του στα τοπικά πράγματα και να καθιερωθεί ως χώρος σοβαρού πολιτικού διαλόγου.
Έρχομαι, λοιπόν, να εκπροσωπήσω το Υπουργείο, για να κάνω αυτό ακριβώς: σοβαρό πολιτικό διάλογο για ζητήματα που ξέρω ότι σας απασχολούν. Με ειλικρίνεια και με επιχειρήματα.
Όχι με πυροτεχνήματα, όχι με μεγάλα λόγια, όχι με εύκολες υποσχέσεις.
Και να ξέρετε ότι αυτό δεν είναι απλώς μια δική μου πρωτοβουλία και θέση. Αυτή ακριβώς είναι η αντίληψη για την πολιτική και του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του Υπουργού Κώστα Καραμανλή.
Και πάνω σε αυτό, μπορεί να πει κανείς ότι υπάρχουν δυο σχολές πολιτικής… Η μία δίνει προτεραιότητα στο ωραίο περιτύλιγμα χωρίς περιεχόμενο, στην επικοινωνιακή προβολή χωρίς πραγματικό αντίκρισμα και στο λαϊκισμό για την εξυπηρέτηση μικροκομματικών επιδιώξεων. Λυπάμαι που θα το πω αλλά η προηγούμενη κυβέρνηση, εφάρμοσε κατά κόρον τέτοιες πρακτικές.
Υπάρχει, όμως, και μια άλλη σχολή πολιτικής, που επενδύει στους χαμηλούς τόνους και την υπευθυνότητα. Επενδύει στο σχέδιο και τη συστηματική προσπάθεια που καμιά φορά μπορεί να φαίνεται ότι αργεί, αλλά τελικά αποδίδει καρπούς. Αυτή η σχολή πολιτικής βάζει πάνω απ’ όλα το καλό του τόπου και των πολιτών. Σε αυτή την πολιτική πιστεύουμε και μόνο με αυτήν μπορούμε να δημιουργήσουμε ανάπτυξη για τη χώρα και καλύτερη ποιότητα ζωής για τους πολίτες.
Κι όπως έγραψε πρόσφατα και ο κ.Καραμανλής σε ένα άρθρο του στην Πελοπόννησο, ο τομέας μας, ο τομέας των έργων υποδομής, είναι χαρακτηριστικό πεδίο στο οποίο μπορεί κανείς να δει να εφαρμόζονται αυτές οι δύο διαφορετικές φιλοσοφίες.
Η προηγούμενη κυβέρνηση κάθε τόσο εξήγγειλε έργα και δημιουργούσε την εντύπωση ότι προχωρά η υλοποίησή τους. Σε αρκετές περιπτώσεις επιχειρούσε να χρησιμοποιήσει τα έργα για να εξυπηρετήσει επιδιώξεις της, με αποτέλεσμα να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα. Εσείς ειδικά εδώ στην Πελοπόννησο το βιώσατε πολύ έντονα αυτό… Και την ίδια ώρα, δημιουργούσε μια εικονική πραγματικότητα, η οποία διαπιστώσαμε ότι καμία σχέση δεν έχει με όσα ισχύουν στην πράξη…
Για να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους: Επί 4,5 χρόνια, εδώ στη Δυτική Ελλάδα χορτάσατε από ωραία λόγια. Όμως στην πράξη, στο επίπεδο των έργων υποδομής, δεν έγινε τίποτα απολύτως. Δεν πιστεύουμε στην ισοπέδωση όσων έχουν κάνει οι προηγούμενοι, όμως άλλο η εικονική πραγματικότητα κι άλλο η πραγματική εικόνα.
Η δική μας φιλοσοφία είναι εντελώς διαφορετική. Το έχετε ήδη διαπιστώσει άλλωστε. Μερικοί μας κατηγορούν επειδή δεν τάζουμε, δεν λέμε εύκολα λόγια, δεν παίρνουμε στο πόδι αποφάσεις που να ακούγονται ωραίες αλλά στην πράξη να μην ξέρουμε αν πραγματικά μπορούν να υλοποιηθούν.
Μου το λένε κι εμένα κάποιοι ξέρετε… «Έλα μωρέ τώρα, πες του Υπουργού να βγει να κάνει μια εξαγγελία να χαρεί ο κόσμος και μετά βλέπουμε»… Όμως δεν είναι αυτή η νοοτροπία μας
Δεν είναι αυτός ο Καραμανλής!
Η δική μας κυβέρνηση, στον τομέα των υποδομών, προχωρά με προσοχή και με ένα σχέδιο δράσης που διαπνέεται από μια διαφορετική πολιτική αντίληψη:
Πρώτον, τα μεγάλα έργα υποδομής δεν τα βλέπουμε ως πεδίο λαϊκισμού και δημιουργίας εντυπώσεων. Όπως και προεκλογικά δεν τα βλέπαμε ως εργαλεία υφαρπαγής ψήφων. Αντιθέτως, τα αντιμετωπίζουμε ως εργαλεία ανάπτυξης και αναβάθμισης της καθημερινότητας των πολιτών.
Γιατί δημιουργούν χιλιάδες θέσεις εργασίας –και μία από τις βασικότερες δεσμεύσεις της κυβέρνησής μας ήταν αυτή ακριβώς: νέες δουλειές. Αλλά και μακροπρόθεσμα, βοηθούν ολόκληρες περιοχές της χώρας μας να αναβαθμιστούν.
Δεύτερον, επενδύουμε στην τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη, η οποία προσθέτει στο σύνολο της χώρας και όχι μόνο στα μητροπολιτικά κέντρα. Ο υδροκεφαλισμός της χώρας μας είναι μία από τις σημαντικότερες παθογένειές της.
Τρίτον, βασική προτεραιότητά μας είναι η προετοιμασία της νέας γενιάς έργων, που θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας και θα τονώσουν την αγορά. Ένα νέο, καλά μελετημένο, σύγχρονο πρόγραμμα Υποδομών, αποτελεί έναν από τους πλέον κρίσιμους παράγοντες για να ξεπεράσουμε οριστικά την κρίση. Δυστυχώς, η προηγούμενη κυβέρνηση δεν έκανε απολύτως τίποτα προς αυτή την κατεύθυνση.
Τέταρτον, ιδιαίτερο βάρος δίνουμε και σε καίριες θεσμικές παρεμβάσεις. Δεν είναι στη φιλοσοφία μας να ξεριζώνουμε τα πάντα, συνεπώς δεν θέλουμε να καταργήσουμε τους Νόμους 4412 και 4413, αλλά να τους κάνουμε καλύτερους. Με μικρές αλλά σημαντικές αλλαγές, όπως τη δυνατότητα επίβλεψης και από ιδιωτικές εταιρείες. Και επιπλέον, μας ενδιαφέρουν οι ουσιώδεις καινοτομίες, οι καλές ιδέες που έχουν δοκιμαστεί με επιτυχία στο εξωτερικό, τα νέα, σύγχρονα χρηματοδοτικά εργαλεία…
Όπως είναι για παράδειγμα η δυνατότητα δημοπράτησης με «καινοτόμες προτάσεις». Κάπως έτσι, άλλωστε, ξεκίνησαν στην Ελλάδα και οι συμβάσεις παραχώρησης -που η Νέα Δημοκρατία θεσμοθέτησε το 2006 στα μεγάλα οδικά έργα- και στην πράξη αποδείχτηκαν πολύ πιο αποτελεσματικές, με μικρότερο κόστος και πιο γρήγορες από τα «κλασσικά» δημόσια έργα.
Και πέμπτον, προετοιμάζουμε με σίγουρα βήματα τις λύσεις που απαιτούν οι δύσκολες καταστάσεις που παραλάβαμε. Είναι γνωστό ότι σε αρκετές περιπτώσεις κληρονομήσαμε μεγάλα έργα σε εκκρεμότητα, ταλαιπωρημένα και αργοπορημένα. Σύνθετα τεχνικά προβλήματα, που δυστυχώς δεν αντιμετωπίζονται σε μια νύχτα.
Μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, το Πάτρα-Πύργος, στο οποίο θα αναφερθώ αναλυτικά σε λίγο, είναι μία χαρακτηριστική τέτοια περίπτωση. Δυστυχώς όχι η μόνη. Τα έργα αυτά τα εξετάζουμε με περίσκεψη και ρεαλισμό. Και όπου χρειάζεται, σε συνεννόηση με την Ευρώπη.
Κυρίες και κύριοι, το ξεκαθαρίζω: Η δική μας δέσμευση είναι ότι τα έργα πρέπει να γίνουν και θα γίνουν.
Και μάλιστα, ο στόχος μας είναι τα έργα όχι απλώς να γίνουν, αλλά να είναι υψηλής ποιότητας, στο μικρότερο χρονικό διάστημα και με το χαμηλότερο δυνατό κόστος.
Αυτές είναι οι γενικές αρχές της πολιτικής μας. Θέλω, όμως, να κάνω και μια συγκεκριμένη αναφορά στα σημαντικότερα έργα της περιοχής. Και θα κάνω αυτή την αναφορά έχοντας πλήρη συνείδηση ότι, εδώ στην Πελοπόννησο, σας χρωστάμε… Βιώσατε από πρώτο χέρι τον προβληματικό τρόπο με τον οποίον αντιμετώπισε ο ΣΥΡΙΖΑ τα έργα υποδομών. Δεν έρχομαι σήμερα να σας πω μια από τα ίδια… Έχουμε και λέμε λοιπόν:
Φράγμα Πείρου – Παραπείρου. Ένα έργο που ξέρουμε πόσο το περιμένει η Πάτρα για να λύσει τα προβλήματά της με το νερό. Το έργο επί χρόνια καρκινοβατούσε… Στα τέλη του καλοκαιριού, τελικά, έγινε η έμφραξη. Αυτό σημαίνει ότι είμαστε στην τελική ευθεία για να γίνει επιτέλους το έργο λειτουργικό. Είμαστε έτοιμοι για να ιδρυθεί Εταιρεία Διαχείρισης Έργων Πείρου Παραπείρου, αλλά υπάρχουν ορισμένες διαφωνίες με τον Δήμο Πάτρας.
Με απόλυτο σεβασμό σε κάθε άποψη, εξετάζουμε κ κάθε άλλη εναλλακτική που θα διευκόλυνε τη λειτουργία του έργου. θέλω και σήμερα να πω ότι το ζήτημα αυτό πρέπει να λυθεί. Και επειδή η Πάτρα έχει ανάγκη το έργο. Αλλά και επειδή δεν γίνεται να θέσουμε σε κίνδυνο την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση που έχει ήδη δοθεί και φτάνει τα 50 εκατομμύρια.
Μιας και αναφέρθηκα στον Δήμαρχο, πάμε λίγο και στα σιδηροδρομικά έργα που ξέρω ότι τον ενδιαφέρουν ιδιαίτερα, αλλά έχουμε κι εδώ τις διαφωνίες μας. Είναι τομέας στον οποίον αποτελεί πολιτική απόφαση του Υπουργού να δοθεί προτεραιότητα.
Προσοχή όμως: με πράγματα που γίνονται, όχι με πράγματα που δεν γίνονται.
Επί 4,5 χρόνια ακούσατε πάρα πολλά λόγια και πάρα πολλές υποσχέσεις, αλλά είδατε ελάχιστα έργα. Σχεδόν όλες οι εν ενεργεία συμβάσεις που εκτελούνται σήμερα που μιλάμε, ξεκίνησαν επί της προηγούμενης κυβέρνησης της ΝΔ. Από όσες νέες έταζαν τόσα χρόνια, λόγια λόγια λόγια αλλά τελικά δεν έχει δημοπρατηθεί καμία. Και υπάρχει και το γνωστό θέμα με την υπογειοποίηση της γραμμής εντός του αστικού ιστού της πόλης.
Ακούγεται ωραίο αλλά στην πράξη έχει μεγάλες τεχνικές ιδιαιτερότητες και το κόστος του είναι άγνωστο πόσο ψηλά μπορεί να φτάσει. Με λίγα λόγια: για αυτό το έργο έχουν ειπωθεί τα τελευταία χρόνια πολλά βαρύγδουπα και μεγαλόπνοα, αλλά η προηγούμενη κυβέρνηση τελικά άφησε πίσω της ανύπαρκτο προγραμματισμό και κανένα νέο έργο σε εξέλιξη.
Θέλω κι εδώ να είμαι ξεκάθαρος. Αυτές τις μέρες, όπως γνωρίζετε, ορίζονται οι νέες διοικήσεις ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Μέσα σε 4 το πολύ μήνες, οι δύο οργανισμοί θα παρουσιάσουν κοινή μελέτη για το θέμα. Θα ακολουθήσει διαβούλευση με την τοπική κοινωνία. Ανοιχτή και εποικοδομητική, αλλά και με συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα γιατί δεν μπορεί να χαθεί κι άλλος χρόνος. Και τελικά, θα προγραμματιστεί η ολοκλήρωση του έργου σε γέφυρα εντός της τρέχουσας και της επόμενης προγραμματικής περιόδου.
Σας επαναλαμβάνω ότι ο σιδηρόδρομος αποτελεί βασική μας προτεραιότητα. Και μάλιστα ως κομμάτι ενός ολοκληρωμένου πλάνου έργων υποδομής και αναβάθμισης της ευρύτερης περιοχής. Σκεφτείτε, για παράδειγμα, τι αναπτυξιακή ώθηση αλλά και τι διευκόλυνση της καθημερινότητας θα επιτυγχάναμε αν καταφέρναμε μια μέρα να συνδέσουμε το τραίνο με τη ΒΙΠΕ και με το αεροδρόμιο στον Άραξο. Όπως και –πολύ πιο άμεσο αυτό- όταν θα ολοκληρωθούν τα έργα στο νέο εμπορικό λιμάνι της Πάτρας.
Πάμε στα οδικά έργα. Άκτιο – Αμβρακία. Όπως ξέρετε, εδώ περιμένουμε την εξέλιξη του διαγωνισμού σκούπα, για να ολοκληρωθεί το έργο. Μετά τις προσφυγές, έχει πάρει το δικαστικό δρόμο. Δεν υπάρχει κάτι που μπορούμε να κάνουμε αυτή τη στιγμή, πέρα από το να εξετάζουμε όλες τις επιλογές και βέβαια να περιμένουμε να βγει η απόφαση του ΣτΕ. Μόλις την έχουμε στα χέρια μας, θα τη συνεκτιμήσουμε με όλα τα δεδομένα και θα ανακοινώσουμε τις τελικές μας αποφάσεις. Ο στόχος μας είναι ένας: να έχουμε το συντομότερο δυνατό ανάδοχο, ώστε να ολοκληρωθεί επιτέλους το έργο.
Η σύνδεση της Λευκάδας με Άκτιο – Δυτικό Άξονα δημοπρατήθηκε τον Ιούλιο και προχωρούν γρήγορα οι διαδικασίες για να ανακηρυχθεί άμεσα ο προσωρινός ανάδοχος.
Ένα έργο στο οποίο επίσης θέλω να αναφερθώ είναι αυτό της σύνδεσης του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό. Είναι μια παράλειψη, μια αστοχία του αρχικού σχεδιασμού της Ιονίας, που θέλουμε να διορθώσουμε. Αποτελεί, άλλωστε, και δέσμευση του προγράμματός μας. Το αναφέρω, παρόλο που προφανώς δεν θα μπορούσε να έχει γίνει κάποια πρόοδος μέσα σε δυο μήνες, γιατί θέλω να είναι σαφές ότι δεν έχουμε εγκαταλείψει την προεκλογική μας δέσμευση.
Έχουμε πει ότι θα το προχωρήσουμε και θα το προχωρήσουμε.
Θέλω να αναφερθώ επίσης σε ένα έργο που βρίσκεται κοντά στην υλοποίησή του, το τμήμα Αγρίνιο – Άγιος Βλάσης της Εθνικής Οδού Αγρινίου – Καρπενησίου. Είναι από τα ελάχιστα έργα στην περιοχή που είδαν πρόοδο τα προηγούμενα χρόνια, μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί περίπου το 30% του έργου.
Τώρα περιμένουμε, ίσως και μέσα στο μήνα, την απάντηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για μία συμπληρωματική σύμβαση που αφορά στην αποκατάσταση των παρόδιων ιδιοκτησιών. Μόλις λυθεί αυτό, θα προχωρήσουμε γρήγορα και εκτιμάται ότι θα χρειαστεί περίπου ένας χρόνος ακόμα για την ολοκλήρωση του έργου.
Και πάμε, στο πολύ πονεμένο έργο που λέγεται Πάτρα – Πύργος… Δεν είναι υπερβολή να πει κανείς ότι πρόκειται για το πιο αδικημένο έργο, όχι στη Δυτική Ελλάδα αλλά σε ολόκληρη τη χώρα… Δυστυχώς η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ πήρε όλες τις λάθος αποφάσεις.
Κι αυτό δεν το λέμε τώρα, το φωνάζαμε επί 4,5 χρόνια και είχαμε εγκαίρως τονίσει ότι οι κατατμήσεις οδηγούν σε τεράστια προβλήματα. Και μάλιστα, σαν να μην έφταναν αυτά, στην πράξη προστέθηκαν κι άλλα… Φτάσαμε να παραλάβουμε χώρο που αντί για εργοτάξιο είχε 50.000 τόνους σκουπιδιών. Τα ξέρετε.
Για να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους… Το ιστορικό του έργου το γνωρίζετε. Ήταν έτοιμο για δημοπράτηση το 2014, με μία μόνο εργολαβία και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Αν είχαν προχωρήσει όλα ομαλά, σήμερα θα είχαμε –θα είχατε- έτοιμο δρόμο. Το έργο θα ήταν ολοκληρωμένο. Και θα εξασφάλιζε μετακινήσεις με ταχύτητα και ασφάλεια. Αντί για αυτό, η προηγούμενη κυβέρνηση αποφάσισε να σπάσει το έργο σε 8 κομμάτια.
Ο καθένας ας κρίνει το σκεπτικό και τα κίνητρά της. Πάντως, με αυτόν τον τρόπο, 3 από τις 8 εργολαβίες ανατέθηκαν σε συγκεκριμένο εργολάβο με συγκεκριμένα προβλήματα, που έμπλεξε ολόκληρο το έργο σε απίστευτες και ατελείωτες περιπέτειες.
Ακόμα και σήμερα, λυπάμαι που το λέω, ορισμένοι και ιδίως ο ΣΥΡΙΖΑ προσπαθούν να δημιουργήσουν μια εικονική πραγματικότητα… Λένε ότι δήθεν η δική μας πολιτική δημιουργεί ανύπαρκτους κινδύνους καθυστέρησης του έργου. Λένε ότι δήθεν η δική μας πολιτική δημιουργεί ανύπαρκτους κινδύνους οικονομικών υπερβάσεων.
Όμως η πραγματικότητα είναι άλλη… Ότι έτσι όπως τα έκαναν, το πραγματικό διακύβευμα πλέον είναι μόνο ένα και θεμελιώδες: αν το έργο θα γίνει ή όχι. Αυτό έχουμε να αντιμετωπίσουμε.
Θέλω να σας κοιτάξω στα μάτια και να σας πω ότι η δέσμευση του Υπουργού Υποδομών, η δέσμευση του Κώστα Καραμανλή είναι σαφής:
Το έργο θα γίνει. Και μάλιστα θα γίνει όσο πιο σύντομα και όσο πιο οικονομικά είναι δυνατόν, χωρίς να δημιουργηθεί πρόβλημα με τις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις.
Μακάρι να υπήρχε μια απλή, εύκολη λύση. Μακάρι να μπορούσα σήμερα να σας πω ότι «ξέρετε, αυτό θα γίνει». Όμως θα ήταν επιπόλαιο. Κι εμείς επιπόλαια δεν θα κινηθούμε. Εμείς με τα έργα δεν παίζουμε. Προτιμάμε να πάρουμε λιγότερο χειροκρότημα σήμερα, αλλά να παραδώσουμε έργο αύριο. Γιατί η Πελοπόννησος δεν έχει ανάγκη από ευχάριστα λόγια. Έχει ανάγκη από έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.
Εξετάζουμε, λοιπόν, όλες τις εργολαβίες. Και όλες τις πιθανές λύσεις. Μία προς μία. Όλα τα δεδομένα είναι στο τραπέζι και όλες οι εναλλακτικές εξετάζονται. Τίποτα δεν έχει αποκλειστεί, το ξεκαθαρίζω αυτό. Και βέβαια, δεν πρόκειται να επιλέξουμε λύση για την οποία να μην έχουμε προηγουμένως συνεννοηθεί με την Ευρώπη.
Η πάγια θέση μας είναι ότι το έργο διασφαλίζεται αν υλοποιηθεί ενιαίο, αλλά ακόμα και σε αυτό έτσι όπως τα έκαναν δεν είμαστε δογματικοί. Βλέπουμε και τις εναλλακτικές. Αλλά να ξεκαθαρίσω κάτι: δεν αρκεί κάποιος να λέει –και να το πιστεύει- ότι μπορεί να υλοποιήσει ένα έργο. Πρέπει και να μπορεί να το αποδείξει και να πείσει για αυτό. Δεν έχουμε δικαίωμα να φερθούμε επιπόλαια με το δημόσιο χρήμα και με ένα έργο που έχει ανάγκη όλη η Πελοπόννησος.
Τα βήματα λοιπόν είναι συγκεκριμένα: Μελετάμε εξονυχιστικά ένα σύνθετο πρόβλημα. Συζητάμε με την Ευρώπη. Καταλήγουμε στη λύση. Και την εφαρμόζουμε με ταχύτητα. Με στόχο την υλοποίηση του έργου και όχι στη δημιουργία ακόμη ενός «κουφαριού».
Έτσι είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε. Με ένα μελετημένο σχέδιο για τις υποδομές της χώρας και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Με αξιοκρατία, διαφάνεια, σεβασμό στον πολίτη. Χωρίς πυροτεχνήματα, αλλά με σκληρή δουλειά που φέρνει αποτελέσματα.
Είμαστε εδώ, για να διασφαλίσουμε το δημόσιο συμφέρον. Το συμφέρον ΠΟΛΛΩΝ, όχι των λίγων. Να διασφαλίσουμε ότι κρίσιμα έργα θα υλοποιηθούν. Και μάλιστα με ποιότητα, το συντομότερο δυνατό και με όσο γίνεται μικρότερη επιβάρυνση των φορολογούμενων. Σας ευχαριστώ πολύ.