Στα μέτρα μείωσης του κυκλοφοριακού έως ότου αναβαθμιστούν, στο σύνολό τους και σε επαρκές επίπεδο, τα Μ.Μ.Μ και υλοποιηθούν τα απαραίτητα περιφερειακά οδικά έργα, αναφέρθηκε ο πρόεδρος του ΣΕΣ, Θανάσης Τσιάνος στην ημερίδα του Συλλόγου «Οι συγκοινωνιολόγοι συζητούν και προτείνουν: Υφιστάμενη κατάσταση και προοπτικές».
Όπως είπε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, «η βελτίωση των μετακινήσεων στην Αττική (κυκλοφοριακό και Μ.Μ.Μ.) δεν λύνεται ούτε με πρόχειρες προτάσεις ούτε με ευχολόγια. Αποτελεί μια συνεχή διαδικασία που περιλαμβάνει μελέτες, συντονισμό, αξιολόγηση και σημαντικό οικονομικό κόστος. Η διαδικασία αυτή διακόπηκε κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης».
«Ωστόσο», όπως είπε, «σήμερα υπάρχει σημαντική αύξηση της ζήτησης των μετακινήσεων, όπως ήταν αναμενόμενο, και αναδεικνύει με τον πιο εμφατικό τρόπο τις συνέπειες της αποεπένδυσης στον χώρο των μεταφορών κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης», κάτι το οποίο αλλάζει τα τελευταία χρόνια.
Τα μέτρα μείωσης της κυκλοφοριακής συμφόρησης έως ότου αναβαθμιστούν τα ΜΜΜ και ολοκληρωθούν τα περιφερειακά οδικά έργα
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΣ, τα μέτρα μείωσης της κυκλοφοριακής συμφόρησης έως ότου αναβαθμιστούν τα ΜΜΜ και ολοκληρωθούν τα περιφερειακά οδικά έργα είναι τα ακόλουθα:
1) Ωράριο τροφοδοσίας και τήρηση του.
2) Διερεύνηση απαγόρευσης κυκλοφορίας φορτηγών στις ώρες αιχμής σε συγκεκριμένους άξονες.
3) Αξιοποίηση ελεύθερων / αδόμητων χώρων για την άμεση δημιουργία χώρων στάθμευσης μετεπιβίβασης.
4) Αστυνόμευση της παράνομης στάθμευσης, σε οδικούς άξονες που παρουσιάζουν συμφόρηση (π.χ. Λεωφ. Πεντέλης στα Βριλήσσια).
5) Αστυνόμευση της παράνομης στάθμευσης και μέτρα βελτίωσης της κυκλοφοριακής ικανότητας (π.χ. επικαιροποίηση της φωτεινής σηματοδότησης) σε κύριους οδικούς άξονες (π.χ. η Θηβών) που αποτελούν εναλλακτική διαδρομή της Λεωφ. Κηφισού ή άλλων κρίσιμων αξόνων.
6) Αστυνόμευση της παράνομης στάθμευσης στις λεωφορειολωρίδες.
7) Εξορθολογισμός ορίων ταχύτητας στους μεγάλους οδικούς άξονες με σκοπό τη μείωση των ταχυτήτων και συνεπώς και των συμβάντων που δημιουργούν σημαντικές καθυστερήσεις. Ταυτόχρονα εγκατάσταση καμερών για τήρηση του μέτρου.
8) Κρίσιμοι οδικοί άξονες θα πρέπει να διαθέτουν λειτουργία και διαχείριση αντίστοιχη με αυτή της Αττικής Οδού ( επισημαίνεται χωρίς διόδια). Αν δεν μπορεί να το κάνει το δημόσιο – να το κάνει ιδιώτης. Το μέτρο αυτό θα συνεισφέρει σε ασφαλέστερο οδικό δίκτυο, καλύτερα συντηρημένο, με καλύτερες αποκρίσεις στα καθημερινά συμβάντα, εφαρμογή σύγχρονων συστημάτων ευφυών μεταφορών και αυξημένη λογοδοσία.
9) Επικαιροποίηση προγραμμάτων φωτεινής σηματοδότησης.
10) Αυστηροποίηση των εγκρίσεων προσωρινών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων κατά τη διάρκεια κατασκευής έργων. Κατασκευή έργων και συντήρηση σε κρίσιμους οδικούς άξονες μόνο κατά τις βραδινές ώρες.
11) Ευέλικτο ωράριο εργασίας.
12) Υποκατάσταση της μετακίνησης για εργασία ( τηλεργασία/ τηλεδιασκέψεις).
13) Car-pooling. Ο δείκτης πληρότητας στα ΙΧ είναι 1,1. Αν γίνει 1,35 σημαίνει μείωση φόρτου περίπου 20%. Επικοινωνιακή πολιτική – και αν χρειαστεί περιοριστικά μέτρα.
14) Αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας κρίσιμων κόμβων που δημιουργούν τις καθυστερήσεις:
-Επιμήκυνση της ουράς αναμονής των αριστερών στροφών. Οι κόμβοι έχουν σχεδιαστεί/κατασκευαστεί με πολύ χαμηλότερους φόρτους. Τα οχήματα πολλές φορές στοιβάζονται σε λωρίδα διαμπερούς κυκλοφορίας. Είναι κρίσιμο μέτρο και λόγω της προβλεπόμενης από τον νέο Κ.Ο.Κ. επιπλέον ζώνης αναμονής για τα δίκυκλα πριν την πεζοδιάβαση (σε σηματοδοτούμενους κόμβους) η οποία θα μειώσει ακόμα περισσότερο το μήκος αναμονής των ΙΧ.
-Μείωση των κινήσεων του κόμβου, με κατάργηση π.χ. αριστερών στροφών ή με αναδιαμόρφωση των κόμβων.
15) Ενιαίο συντονιστικό κέντρο επιτήρησης και διαχείρισης έκτακτων καταστάσεων (συμμετοχή Τροχαίας, Πολιτικής προστασίας, Συγκοινωνιολόγων από τα ΚΔΚ, κ.α.). Απαιτεί πρωτόκολλα επικοινωνίας μεταξύ των επιμέρους κέντρων διαχείρισης κυκλοφορίας και των λοιπών συστημάτων εποπτείας ( π.χ. drones αστυνομίας).
16) Μέτρα για την ανανέωση του στόλου και περιορισμό των πάρα πολύ παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων. Αυστηροποίηση των ελέγχων στα ΚΤΕΟ. Η Ελλάδα διαθέτει τον παλαιότερο στόλο οχημάτων στην ΕΕ σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων.