Τη σύσταση διεύθυνσης στρατηγικού σχεδιασμού Υποδομών, αλλά και ενιαίου ηλεκτρονικού συστήματος αδειοδοτήσεων και επιτήρησης των έργων, προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε σχέδιο νόμου, το οποίο θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση την επόμενη εβδομάδα.
Ειδικότερα, βάσει όσων είπε ο υπουργός Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης, στο συνέδριο, με θέμα «Αναπτυξιακές προοπτικές για τη Δυτική Ελλάδα», ιδρύεται η διεύθυνση στρατηγικού σχεδιασμού Υποδομών, «μια από τις μεγαλύτερες τομές για τις υποδομές και το σχεδιασμό τους».
Στο εν λόγω σχέδιο νόμου, που θα αφορά και τις δημόσιες συμβάσεις, θεσμοθετείται – για πρώτη φορά – το ενιαίο ηλεκτρονικό σύστημα αδειοδοτήσεων για όλες τις δημόσιες υπηρεσίες και για όλες τις άδειες. Με βάση σχετική καταγραφή, στις αδειοδοτήσεις των υποδομών, δημόσιων και ιδιωτικών, εμπλέκονται 47 δημόσιες Υπηρεσίες.
Ο υπουργός Υποδομών δήλωσε, επίσης, ότι με το ίδιο νομοθέτημα καθιερώνεται τοηλεκτρονικό σύστημα επιτήρησης των έργων, ώστε «να γνωρίζουμε τι έργα γίνονται στους δήμους, στις περιφέρειες, στα υπουργεία, στους φορείς, σε ποια τιμή, από ποιους πραγματικά γίνονται και όχι εικονικά, τι έχουν πληρωθεί και να γνωρίζουμε ποιο τμήμα του έργου έχει υλοποιηθεί». Ακόμη, προβλέπεται η απαγόρευση της εγκατάστασης των εργοληπτών στα έργα, αν δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις και οι αναγκαίες αρχαιολογικές τομές.
Ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ως παράδειγμα τα μεγάλα οδικά έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη και στα οποία οι αρχικές συμβάσεις προέβλεπαν την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων σε έξι μήνες έως έναν χρόνο, κάτι που φυσικά ήταν αδύνατο να γίνει, με αποτέλεσμα οι κατασκευαστές να διεκδικούν αποζημιώσεις εκατοντάδων ευρώ.
«Δεν υπάρχει κανένας λόγος να πούμε τι έχουμε κάνει για τα έργα μέσα στην κρίση, μέσα στη διαπραγμάτευση και με συμβάσεις που έχουν δέσει χειροπόδαρα το ελληνικό Δημόσιο», συμπλήρωσε ο υπουργός και κατέληξε λέγοντας ότι «τα έργα θα ολοκληρωθούν λειτουργικά τον Μάρτιο του 2017».