Το Συμβούλιο της ΕΕ και το Ευρωκοινοβούλιο κατέληξαν, σε προσωρινή πολιτική συμφωνία, σχετικά με την επικαιροποίηση της οδηγίας για τις άδειες οδήγησης.
Αυτή η επικαιροποίηση της οδηγίας θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην έκδοση αδειών οδήγησης σε ολόκληρη την ΕΕ, καθώς επικαιροποιεί τις ελάχιστες απαιτήσεις σχετικά με την ικανότητα των οδηγών σε ολόκληρη την ΕΕ, εναρμονίζει τους κανόνες σχετικά με τις δοκιμαστικές περιόδους για αρχάριους οδηγούς και καθιερώνει ένα σύστημα οδήγησης με συνοδό, για οδηγούς που αποκτούν άδεια στην ηλικία των 17 ετών.
Η επικαιροποίηση της οδηγίας για τις άδειες οδήγησης θα εισαγάγει αρκετά σημαντικά στοιχεία.
Πρώτον, πριν από το τέλος του 2030, θα είναι διαθέσιμη μια ενιαία φορητή άδεια οδήγησης για όλους τους πολίτες της ΕΕ, ενταγμένη στο μελλοντικό ευρωπαϊκό πορτοφόλι ψηφιακής ταυτότητας.
Η ψηφιακή άδεια οδήγησης θα αναγνωρίζεται σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Ταυτόχρονα, οι χρήστες των δρόμων θα έχουν το δικαίωμα να ζητούν υλική άδεια οδήγησης. Και οι δύο εκδόσεις, υλικές και ψηφιακές, θα ισχύουν για οδήγηση επιβατικών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από αυτό που ισχύει σήμερα, δηλαδή 15 έτη από την ημερομηνία έκδοσης, εκτός εάν η άδεια οδήγησης χρησιμοποιείται ως δελτίο ταυτότητας (10 έτη).
Βελτίωση οδικής ασφάλειας
Δεύτερον, για να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια, θα γίνει ένα βήμα προς την εναρμόνιση των διαδικασιών ιατρικού ελέγχου που εφαρμόζονται στα κράτη-μέλη. Όταν εκδίδουν άδειες οδήγησης, όλα τα κράτη μέλη θα ζητούν είτε ιατρική εξέταση, είτε έλεγχο βάσει αυτοαξιολόγησης.
Θα εναρμονιστούν επίσης οι κανόνες σχετικά με τις δοκιμαστικές περιόδους για αρχάριους οδηγούς. Θα καθιερωθεί δοκιμαστική περίοδος τουλάχιστον δύο ετών. Κατά τη διάρκεια αυτής της δοκιμαστικής περιόδου, θα πρέπει να εφαρμόζονται αυστηρότεροι κανόνες ή κυρώσεις για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, με την επιφύλαξη των αρμοδιοτήτων των κρατών μελών να ρυθμίζουν τη συμπεριφορά των οδηγών.
Σύστημα οδήγησης με συνοδό
Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της έλλειψης οδηγών στις επαγγελματικές κατηγορίες και ταυτόχρονα να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια, θα καθιερωθεί σύστημα συνοδευόμενης οδήγησης με άδεια κατηγορίας C.
Ένα τέτοιο σύστημα παρέχει στους αιτούντες τη δυνατότητα να αποκτούν άδειες οδήγησης των σχετικών κατηγοριών πριν από τη συμπλήρωση του απαιτούμενου κατώτατου ορίου ηλικίας, ενώ ταυτόχρονα συνοδεύονται από έμπειρο οδηγό όταν οδηγούν. Το σύστημα θα προσφέρεται σε όλα τα κράτη-μέλη για τα επιβατικά αυτοκίνητα. Τα κράτη-μέλη μπορούν επίσης να προσφέρουν αυτή τη δυνατότητα για ημιφορτηγά και για φορτηγά.
Τέλος, θα γίνουν επίσης προσαρμογές ώστε να γίνει ευκολότερο για τους πολίτες να αποκτούν άδεια επιβατικού αυτοκινήτου όταν ζουν σε κράτος-μέλος διαφορετικό από αυτό της ιθαγένειάς τους. Θα είναι δυνατό να περάσει κανείς εξετάσεις και να αποκτήσει άδεια στο κράτος-μέλος ιθαγένειας, εάν δεν υπάρχει δυνατότητα να περάσει εξετάσεις σε μία από τις επίσημες γλώσσες του κράτους μέλους ιθαγένειας.
Τα επόμενα βήματα
Η προσωρινή αυτή συμφωνία θα πρέπει τώρα να εγκριθεί από τους αντιπροσώπους των κρατών μελών στο πλαίσιο του Συμβουλίου (ΕΜΑ) και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Στη συνέχεια, η σχετική πράξη θα εκδοθεί και τυπικά από τα δύο θεσμικά όργανα αφού διατυπωθεί οριστικά από τους γλωσσομαθείς νομικούς.