Το ψήφισμα για την οδική ασφάλεια στην ΕΕ, που εγκρίθηκε την Τετάρτη με 615 ψήφους υπέρ, 24 κατά και 48 αποχές, τονίζει ότι περίπου 22.700 άνθρωποι πεθαίνουν στους δρόμους της ΕΕ κάθε χρόνο, ενώ περίπου 120.000 τραυματίζονται σοβαρά.
Δεν έχει σημειωθεί πρόοδος όσον αφορά τη μείωση της συχνότητας των δυστυχημάτων σε ευρωπαϊκό επίπεδο τα τελευταία χρόνια, ενώ δεν έχει επιτευχθεί και ο στόχος για μείωση κατά το ήμισυ του αριθμού των θανάτων από τροχαία μεταξύ 2010 και 2020, καθώς η μείωση ήταν της τάξης του 36%.
Μοναδική εξαίρεση αποτέλεσε η Ελλάδα, με μείωση που ανήλθε στο 54%, ενώ η Κύπρος σημείωσε πρόοδο 20%.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, η Σουηδία παραμένει η χώρα με τους ασφαλέστερους δρόμους (18 θάνατοι ανά εκατομμύριο), ενώ η Ρουμανία (85 θάνατοι ανά εκατομμύριο) κατέγραψε το υψηλότερο ποσοστό θνησιμότητας το 2020. Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 42 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκους.
Στην Ελλάδα και στην Κύπρο ο αριθμός παραμένει πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, με 54 θανάτους ανά εκατομμύριο και στις δύο χώρες.
Ασφαλές όριο ταχύτητας
Η υπέρβαση των ορίων ταχύτητας αποτελεί βασικό παράγοντα στο 30% περίπου των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, σημειώνουν οι ευρωβουλευτές.
Η Επιτροπή θα πρέπει να προτείνει τρόπους για την εφαρμογή ασφαλών ορίων ταχύτητας, όπως η μέγιστη ταχύτητα των 30 χλμ./ώρα σε κατοικημένες περιοχές και σε περιοχές όπου υπάρχει μεγάλος αριθμός ποδηλατών και πεζών.
Για την περαιτέρω προώθηση της ασφαλούς χρήσης του οδικού δικτύου, διακηρύσσουν ότι θα πρέπει επίσης να υπάρχει μηδενική ανοχή σε περιστατικά οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος, τονίζοντας ότι το αλκοόλ αφορά περίπου το 25% του συνόλου των θανάτων από τροχαία ατυχήματα.
Κίνητρα ασφάλειας
Οι ευρωβουλευτές ζητούν από την Επιτροπή να εξετάσει το ενδεχόμενο ενσωμάτωσης λειτουργίας «ασφαλούς τρόπου οδήγησης» στις κινητές και ηλεκτρονικές συσκευές των οδηγών, προκειμένου να περιοριστεί η διάσπαση της προσοχής τους.
Προτείνουν ακόμη φορολογικά κίνητρα και ελκυστικά προγράμματα ασφάλισης για την αγορά και τη χρήση οχημάτων με τα υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας.
Καλύτερη υποδομή και μεγαλύτερος συντονισμός
Οι ευρωβουλευτές ζητούν περισσότερες επενδύσεις σε υποδομές που θα συμβάλλουν στην οδική ασφάλεια, εστιάζοντας σε ζώνες με τον μεγαλύτερο αριθμό ατυχημάτων.
Καλούν τα κράτη μέλη να δημιουργήσουν εθνικά ταμεία οδικής ασφάλειας που θα διοχετεύουν τα ποσά που εισπράττονται από τα πρόστιμα οδικής κυκλοφορίας σε έργα οδικής ασφάλειας.
Για την ορθή εφαρμογή των επόμενων σταδίων της πολιτικής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια, οι ευρωβουλευτές καλούν την Επιτροπή να δημιουργήσει έναν ευρωπαϊκό οργανισμό οδικών μεταφορών για τη στήριξη των βιώσιμων, ασφαλών και έξυπνων οδικών μεταφορών.
Θάνατοι ανά 1 εκατ. κατοίκων – Προσωρινά στοιχεία 2020
| 2010 | 2019 | 2020 | % change 2019-2020 | % change 2010-2020 |
EU-27 | 67 | 51 | 42 | -17% | -36% |
Belgium | 78 | 56 | 44 | -22% | -40% |
Bulgaria | 105 | 90 | 67 | -26% | -40% |
Czechia | 77 | 58 | 48 | -16% | -35% |
Denmark | 46 | 34 | 27 | -22% | -39% |
Germany | 45 | 37 | 33 | -11% | -25% |
Estonia | 59 | 39 | 45 | 15% | -24% |
Ireland | 47 | 29 | 30 | 6% | -30% |
Greece | 113 | 64 | 54 | -16% | -54% |
Spain | 53 | 37 | 29 | -21% | -44% |
France | 64 | 50 | 39 | -21% | -36% |
Croatia | 99 | 73 | 58 | -20% | -44% |
Italy | 70 | 53 | 40 | -25% | -42% |
Cyprus | 73 | 59 | 54 | -8% | -20% |
Latvia | 103 | 69 | 74 | 7% | -35% |
Lithuania | 95 | 67 | 63 | -6% | -41% |
Luxembourg | 64 | 36 | 42 | 18% | -19% |
Hungary | 74 | 62 | 46 | -25% | -39% |
Malta | 31 | 32 | 21 | -31% | -15% |
Netherlands | 32 | 34 | 31 | -8% | 1% |
Austria | 66 | 47 | 38 | -19% | -39% |
Poland | 103 | 77 | 65 | -15% | -37% |
Portugal | 80 | 63 | 52 | -18% | -43% |
Romania | 117 | 96 | 85 | -12% | -31% |
Slovenia | 67 | 49 | 38 | -22% | -42% |
Slovakia | 69 | 50 | 45 | -9% | -33% |
Finland | 51 | 38 | 40 | 4% | -19% |
Sweden | 28 | 22 | 18 | -14% | -29% |
Switzerland | 42 | 22 | 26 | 21% | -31% |
Norway | 43 | 20 | 18 | -11% | -54% |
Iceland | 25 | 17 | 22 | 33% | 0% |
There was one road fatality in Liechtenstein in 2020 and zero in 2010 and 2019.