Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου του υπουργείου Μεταφορών με τίτλο: «Δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς υποψήφιων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, άλλες διατάξεις για τις άδειες οδήγησης και λοιπές διατάξεις» (για να διαβάστε το σχέδιο νόμου, πατήστε ΕΔΩ).
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η ανάπτυξη ενός σχεδίου αναβάθμισης του συστήματος δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών, καθώς και των θεωρητικών εξετάσεων και η καθιέρωση της διενέργειας δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς των υποψηφίων οδηγών.
Επίσης, ο καθορισμός ειδικά διαμορφωμένων χώρων για τη διενέργεια των ειδικών δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης υποψηφίων οδηγών, καθώς και η διαμόρφωση συστήματος εποπτείας και ελέγχου των εξεταστών και εκπαιδευτών υποψηφίων οδηγών.
Συγκεκριμένα, το υπουργείο Μεταφορών διαπίστωσε συγκεκριμένα προβλήματα στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο των εξετάσεων υποψηφίων οδηγών και οδηγών, τα οποία οδηγούν σε σημαντική αδιαφάνεια, αναξιοκρατία και διαφθορά του συστήματος.
Ως κύριο πρόβλημα θεωρείται η διενέργεια των εξετάσεων από εξεταστές που έχουν και άλλα καθήκοντα στις υπηρεσίες που υπηρετούν, αλλά και η παρουσία του εκπαιδευτή εντός του οχήματος κατά τη διενέργεια της εξέτασης.
Επιπλέον, σημαντικά ζητήματα που έχουν εντοπιστεί αφορούν την έλλειψη ειδικά διαμορφωμένων χώρων για τη διενέργεια των δοκιμασιών, η απουσία ηλεκτρονικής καταγραφής της εξέτασης, αλλά και η έλλειψη ενός κατάλληλου συστήματος εποπτείας της εξέτασης και των εξεταστών.
Έχοντας υπόψη όλα τα παραπάνω κατατέθηκε το παρόν σχέδιο νόμου, για την τροποποίηση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, ως η συνισταμένη των απόψεων ευρείας διαβούλευσης με όλους του εμπλεκόμενους φορείς.
Οι στόχοι του νομοσχεδίου
Η αναβάθμιση και βελτίωση, με κύριο άξονα την προαγωγή της διαφάνειας και της αξιοκρατίας, τη διασφάλιση του αδιάβλητου της όλης διαδικασίας και γενικότερα την προαγωγή του επιπέδου της οδικής ασφάλειας στη χώρα, του συστήματος δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών και οδηγών που επιθυμούν την επέκταση της άδειας οδήγησής του σε άλλη κατηγορία, καθώς και των θεωρητικών εξετάσεων, λαμβανομένων υπόψη των σημερινών συνθηκών και αναγκών, αποσκοπώντας παράλληλα στην προσαρμογή στην τεχνική πρόοδο, την ενίσχυση των κανόνων εποπτείας της άσκησης του ιδίου έργου και την αποκατάσταση στρεβλώσεων και προβλημάτων του υφιστάμενου συστήματος, αποτελούν τους κύριους στόχους του νομοσχεδίου.
Καθιερώνεται το ολοκληρωμένο σύστημα συνοδευόμενης οδήγησης, για ανήλικους υποψήφιους οδηγούς, μετά τη συμπλήρωση του 17ου έτους της ηλικίας τους, λαμβάνοντας υπόψη τα ισχύοντα σε κράτη της ΕΕ, με προηγμένο επίπεδο οδικής ασφάλειας.
Στο πλαίσιο επίτευξης των ανωτέρω στόχων, θεσπίζονται, μεταξύ άλλων:
-Η διενέργεια των δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς ως κύριο και αποκλειστικό έργο, κάτι που θα συντελέσει στην αναβάθμιση του ιδίου έργου, καθώς θα ασκείται απερίσπαστα και αποκλειστικά από τους εξεταστές.
-Η καθιέρωση της καινοτόμου διαδικασίας διενέργειας των δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης χωρίς την παρουσία του εκπαιδευτή εντός του εκπαιδευτικού οχήματος.
-Η δημιουργία ειδικά διαμορφωμένων χώρων ή πιστών για τη διενέργεια των ειδικών δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών (όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης) καθώς και οδηγών που επιθυμούν την επέκταση της άδειας οδήγησής του σε άλλη κατηγορία.
-Η πραγματοποίηση των ειδικών δοκιμασιών από τον υποψήφιο χωρίς την παρουσία του εξεταστή εντός ή επί του εκπαιδευτικού οχήματος.
-Η δυνατότητα διενέργειας των ειδικών δοκιμασιών κάνοντας χρήσης ηλεκτρονικού συστήματος αυτόματης καταγραφής των δεδομένων των διαδικασιών και αυτόματης εξαγωγής του αποτελέσματος.
-Η διαμόρφωση συστήματος εποπτείας και ελέγχου των εκπαιδευτών, των διενεργούντων τις θεωρητικές εξετάσεις και των εξεταστών δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς, πέραν των άλλων, με καταγραφή, μέσω οπτικοακουστικών μέσων, της θεωρητικής εξέτασης και της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς, αλλά και αξιοποίηση του υπόψη καταγραφέντος υλικού στο πλαίσιο της αξιολόγησης των εκπαιδευτών και των εξεταστών.
-Η δυνατότητα για ανάληψη ενεργειών διόρθωσης και βελτίωσης του εξεταστικού έργου, ήτοι, της επανεκπαίδευσης, της επαναδιαπίστευσης και της προσωρινής ή και οριστικής απομάκρυνσης από το υπόψη έργο, των παραβατών ή ακατάλληλων εξεταστών, μέσω της εφαρμογής του εποπτικού μηχανισμού.
-Η συνεχής αξιολόγηση των εκπαιδευτών και εξεταστών, με απώτερο στόχο τη διασφάλιση της διαφάνειας και του αδιάβλητου των υπόψη διαδικασιών και τη συνεπαγόμενη αναβάθμιση αυτών.
-Η διαμόρφωση μηχανισμού επιβολής κυρώσεων στους τελέσαντες αξιόποινες πράξεις κατά τη διενέργεια οποιασδήποτε από τις διαδικασίες εκπαίδευσης, θεωρητικών εξετάσεων και δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών και οδηγών, αποσκοπώντας στην αναβάθμιση των υπόψη διαδικασιών.
Με το εν λόγω σχέδιο νόμου προωθείται η απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών, καθώς μεταξύ άλλων, για τη λειτουργία του συστήματος εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών και οδηγών, καθιερώνεται ηλεκτρονική καρτέλα υποψηφίου οδηγού ή οδηγού, εξεταστή, εκπαιδευτή, Σχολής Οδηγών και των Κέντρων Θεωρητικής Εκπαίδευσης Υποψηφίων Οδηγών, η οποία συγκεντρώνει όλα τα αναγκαία δεδομένα εκπαίδευσης και εξέτασης και δημιουργείται ενιαίο πληροφοριακό σύστημα.
Επίσης, καθιερώνεται το ολοκληρωμένο σύστημα συνοδευόμενης οδήγησης, για ανήλικους υποψήφιους οδηγούς, μετά τη συμπλήρωση του 17ου έτους της ηλικίας τους, λαμβάνοντας υπόψη τα ισχύοντα σε κράτη της ΕΕ, με προηγμένο επίπεδο οδικής ασφάλειας.
Η εν λόγω θέσπιση παρέχει τη δυνατότητα σε ανήλικους υποψήφιους οδηγούς, εφόσον έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 17 ετών, να οδηγούν οχήματα Β’ κατηγορίας, μετά από θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση και ακολούθως μετά από επιτυχή θεωρητική και πρακτική εξέταση.
Προϋπόθεση είναι η συνοδεία ενήλικα – έμπειρου οδηγού, ο οποίος πρέπει να πληροί σωρευτικά συγκεκριμένες προϋποθέσεις.