Την οπτική του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στο σχέδιο νόμου για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην ελληνική επικράτεια, ιδίως όσον αφορά στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, κατέθεσε ο κ. Κώστας Καραμανλής στο Υπουργικό Συμβούλιο, που συνεδρίασε μέσω τηλεδιάσκεψης, υπό την προεδρία του Πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε καταρχάς ότι ο τομέας των μεταφορών αντιπροσωπεύει περίπου το 1/3 της τελικής κατανάλωσης ενέργειας και ευθύνεται για το 30% περίπου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Υπενθύμισε ότι η Ελλάδα υποστηρίζει τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και ότι ο ευρύτερος ευρωπαϊκός στόχος είναι, μέχρι το 2050, ο τομέας των μεταφορών να μειώσει τις εκπομπές κατά 60% και η κυκλοφορία στις πόλεις να γίνεται με αποκλειστική χρήση μη συμβατικών οχημάτων.
Ο κ. Καραμανλής σημείωσε επίσης ότι το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα προδιαγράφει έναν φιλόδοξο στόχο και για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών: Ένα στα τρία αυτοκίνητα, που θα τίθενται σε κυκλοφορία το 2030, να είναι ηλεκτρικό.
Τρεις είναι οι άξονες των υποχρεώσεων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ηλεκτροκίνηση:
-Πρώτον, στο διαγωνισμό που ετοιμάζεται για τα νέα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τον οποίο θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων μεγάλο μέρος των οχημάτων προβλέπεται να είναι ηλεκτροκίνητα.
Μάλιστα ανακοίνωσε ότι έχει προγραμματιστεί να τεθούν σε δοκιμαστική κυκλοφορία δύο ηλεκτροκίνητα λεωφορεία τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο στο κέντρο της Αθήνας.
-Δεύτερον, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών ώστε να δοθούν κίνητρα για την ανανέωση του στόλου των ΙΧ αυτοκινήτων.
Σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ανάπτυξης και Επενδύσεων θα διαμορφωθούν επίσης δράσεις και χρηματοδοτικά εργαλεία, ώστε να ενθαρρυνθεί η αντικατάσταση των ΤΑΞΙ με ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Ειδικά για τα ΤΑΞΙ μπορεί να δοθεί επιδότηση, προκειμένου να παρασχεθούν κίνητρα για την αγορά νέου ηλεκτρικού οχήματος και την απόσυρση από την κυκλοφορία του παλαιού.
-Τρίτον, γίνεται προετοιμασία για τη δημιουργία των αναγκαίων υποδομών φόρτισης κατά μήκους των αυτοκινητοδρόμων.
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην ελληνική επικράτεια, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναλαμβάνει την κατάρτιση και τήρηση του Μητρώου Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, ώστε να υπάρχει συνεχής χαρτογράφηση των δυνατοτήτων και των εμπλεκόμενων στα θέματα ηλεκτροκίνησης, αλλά και η δυνατότητα παροχής στοιχείων στα συναρμόδια Υπουργεία για την εποπτεία και τον έλεγχο της αγοράς.
Παράλληλα, μέσω των υπηρεσιών του υπουργείου θα διαμορφωθεί το κατάλληλο πλαίσιο για την ταξινόμηση των ηλεκτρικών οχημάτων κάθε τύπου, καθώς η τεχνολογία θα εξελίσσεται, θα μεταβάλλεται και οι ανάγκες θα αυξάνονται, όπως για παράδειγμα τα σημεία φόρτισης, οι χώροι στάθμευσης κ.λ.π.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα προβεί επίσης σε ενέργειες για την προσαρμογή επαγγελμάτων στις νέες συνθήκες που δημιουργούνται, με χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό των συνεργείων αυτοκινήτων.
Σημειωτέον ότι το άρθρο 13 του νομοσχεδίου προβλέπει ότι εντός περιορισμένου χρονικού διαστήματος από την ψήφιση, οι Δήμοι Μητροπολιτικών Κέντρων, οι Μεγάλοι και Μεσαίοι Ηπειρωτικοί Δήμοι, καθώς και οι Μεγάλοι και Μεσαίοι Νησιωτικοί Δήμοι, εκπονούν υποχρεωτικά αυτοτελή μελέτη χωροθέτησης και δημιουργίας θέσεων στάθμευσης και επαναφόρτισης, εντός των διοικητικών τους ορίων.
Αυτό αποτελεί αναγκαία και ικανή προϋπόθεση για την εύρυθμη και απρόσκοπτη είσοδο της ηλεκτροκίνησης στην καθημερινότητα των αστικών κέντρων.
Η χθεσινή τοποθέτηση του υπουργού Περιβάλλοντος Κωστή Χατζηδάκη
Στο προσεχές υπουργικό Συμβούλιο θα παρουσιαστούν οι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση, όπως έκανε γνωστό ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό Realκαι το δημοσιογράφο, κ. Νίκο Χατζηνικολάου.
Ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στα κίνητρα που θα παρέχει το κράτος μέσω επιδοτήσεων στους αγοραστές ηλεκτρικών Ι.Χ., σκούτερ και ποδηλάτων, προωθώντας ένα νέο τρόπο μετακινήσεων.
Επιπλέον, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας προανήγγειλε την παράταση για τις εκκρεμείς οικοδομικές άδειες έως τα τέλη του 2022, ώστε να συνεχιστεί απρόσκοπτα η κατασκευαστική δραστηριότητα.
Ειδικότερα, αναφερόμενος στην ηλεκτροκίνηση σημείωσε πως «θα γίνει μια πρώτη συζήτηση αύριο στο Υπουργικό Συμβούλιο. Ανακοινώσεις θα γίνουν αργότερα».
Όπως είπε, τα τρία συναρμόδια Υπουργεία (Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών και Οικονομικών) έχουν ήδη συμφωνήσει ως προς την κατεύθυνση που θα ακολουθήσουν.
«Πρέπει να μειώσουμε τις εκπομπές διοξειδίου του αζώτου, τα μικροσωματίδια και γενικότερα να βελτιώσουμε την ποιότητα της ατμόσφαιρας στα αστικά κέντρα και όχι μόνο. Όλες οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν μπει στον δρόμο της ηλεκτροκίνησης. Στα πιο προηγμένα ευρωπαϊκά κράτη –Ολλανδία, Γερμανία κ.λπ.- το 10% του στόλου των αυτοκινήτων είναι ηλεκτρικά. Εδώ έχουμε μόνο μερικές εκατοντάδες».
«Θα υπάρξουν λοιπόν κίνητρα με ένα ειδικό πρόγραμμα», εξήγησε ο κ. Χατζηδάκης, που στόχο θα έχουν «να βοηθήσουμε όλους όσοι θέλουν να πάρουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, να μπορούν να πάρουν με μία έκπτωση σε σχέση με τις τιμές της αγοράς.
Η έκπτωση αυτή θα είναι σταθερή. Είτε πάρεις ένα ακριβό αυτοκίνητο είτε ένα φθηνό, την ίδια έκπτωση θα πάρεις, διότι δεν θέλουμε να βοηθάμε τους πλουσιότερους».
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε πως για τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα ηλεκτρικά ποδήλατα οι επιδοτήσεις θα είναι πιο γενναίες, «γιατί θέλουμε να κάνουμε άνοιγμα στα δίκυκλα, ιδιαίτερα στα ποδήλατα.
Θεωρούμε ότι είναι η κίνηση της νέας εποχής. Μας νοιάζει η νέα γενιά και μας νοιάζει ιδιαίτερα το ποδήλατο.
Γι’ αυτό εκεί θα δώσουμε σημαντικά κίνητρα. Επομένως δεν μιλάμε για απόσυρση των αυτοκινήτων όπως ορισμένοι κατά καιρούς είχαν πει, μιλάμε για ένα νέο τρόπο μετακινήσεων».
Ωστόσο, πέρα από αυτά ο κ. Χατζηδάκης διαβεβαίωσε πως θα προχωρήσει αμέσως η εγκατάσταση φορτιστών, τα «ηλεκτρικά βενζινάδικα», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε. «Δεν μπορεί να τελεσφορήσει το μέτρο αυτό αν δεν έχεις φορτιστές. Έχουμε αντίστοιχες συνεννοήσεις με τον ΔΕΔΔΗΕ, με τους δήμους κ.λπ.
Το άλλο που επίσης σκεφτόμαστε είναι η υιοθέτηση ενός πακέτου κινήτρων έτσι ώστε εδώ στην Ελλάδα να παράγονται φορτιστές και μπαταρίες για τα αυτοκίνητα αυτά, ώστε να δημιουργηθούν και θέσεις εργασίας.
Διότι δεν μας νοιάζει απλά και μόνο να περάσουμε σε μια νέα εποχή ηλεκτροκίνησης, μας ενδιαφέρει να δημιουργηθούν και θέσεις εργασίας στην Ελλάδα. Στόχος είναι να υπάρχει και προστιθέμενη αξία για τη χώρα μας σε αυτή την πολιτική, όχι μόνο στο περιβαλλοντικό, αλλά και στο αναπτυξιακό επίπεδο», είπε ο υπουργός.