Τις αμέσως επόμενες ημέρες πρόκειται να κατατεθεί, στη Βουλή, το σχέδιο νόμου για το νέο σύστημα εξετάσεων για την απόκτηση ή ανανέωση διπλώματος οδήγησης.
Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η ανάπτυξη ενός σχεδίου αναβάθμισης του συστήματος δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών, καθώς και των θεωρητικών εξετάσεων και η καθιέρωση της διενέργειας δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς των υποψηφίων οδηγών.
Επίσης, ο καθορισμός ειδικά διαμορφωμένων χώρων για τη διενέργεια των ειδικών δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης υποψηφίων οδηγών, καθώς και η διαμόρφωση συστήματος εποπτείας και ελέγχου των εξεταστών και εκπαιδευτών υποψηφίων οδηγών.
Απαντώντας σε σχετική κοινοβουλευτική ερώτηση, ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης σημείωσε ότι «αύριο ή μεθαύριο, θα κατατεθεί στη Βουλή για συζήτηση και ψήφιση», υποστηρίζοντας ότι «όσον αφορά στις κινητοποιήσεις, μετά τις διαβεβαιώσεις και τον συνεχή διάλογο που είχαμε, το ένα σωματείο ανέστειλε τις κινητοποιήσεις, ενώ το άλλο συνεχίζει».
Η απάντηση στη Βουλή
Αξιότιμε κύριε συνάδελφε, δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποια παράλειψη ή κάποια άστοχη ενέργεια από την πλευρά της Κυβέρνησης. Πιστεύω ότι είναι κοινός τόπος και για εμάς και για εσάς, ότι το υπάρχον σύστημα εξέτασης για τις άδειες οδήγησης είναι ένα σύστημα διάτρητο, ένα σύστημα το οποίο στη πρώτη επαφή που έρχονται τα παιδιά μας με το ελληνικό Δημόσιο τα βάζει σε λογικές που θέλουμε σαν κοινωνία να τις βάλουμε στην άκρη.
Θεωρώ, λοιπόν, ότι η προσπάθεια που έχουμε κάνει όλον αυτόν τον καιρό, δηλαδή το να προχωρήσουμε σε ένα νέο Σχέδιο Νόμου για την αλλαγή των αδειών οδήγησης, σας βρίσκει σύμφωνο.
Όσον αφορά τις κινητοποιήσεις, δεν γίνονται γιατί δεν έχουν πληρωθεί τον μισθό τους, γιατί προβλέπεται μηνιαία αποζημίωση ως πάρεργο για τις εξετάσεις. Τον Μάιο κατατέθηκε τροπολογία που τους κάλυψε αναδρομικά και έχει σταλεί γραπτά μία σειρά εγκυκλίων και διαβεβαιώσεων από τον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών, ότι η τροπολογία που καταθέσατε -σας το έχω πει και εγώ- είναι μέσα στο Σχέδιο Νόμου που θα κατατεθεί στη Βουλή.
Τελείωσε η επεξεργασία του Σχεδίου Νόμου στην Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή και άμεσα -και όταν λέω άμεσα εννοώ αύριο ή μεθαύριο- θα κατατεθεί στη Βουλή για συζήτηση και ψήφιση.
Βέβαια, θα ήθελα, τελειώνοντας την πρωτομιλία μου, να πω δύο πράγματα. Όσον αφορά στις κινητοποιήσεις, μετά τις διαβεβαιώσεις και τον συνεχή διάλογο που είχαμε, το ένα σωματείο ανέστειλε τις κινητοποιήσεις, ενώ το άλλο συνεχίζει.
Πιστεύω, όμως, ότι τόσο κάποια σωματεία εκπαιδευτών, όσο και κάποιοι εξεταστές θέλουν να συνεχίζεται το παράλογο, του να είναι μέσα στο ίδιο αυτοκίνητο και ο εκπρόσωπος της σχολής οδηγών και ο εξεταστής, με τα γνωστά φαινόμενα που έχει ζήσει όλη η ελληνική κοινωνία τα τελευταία χρόνια. Ευχαριστώ πολύ.
Δευτερολογία
Κύριε Κεγκέρογλου, ας δούμε ποιος έχει απαξιώσει το σύστημα. Έχω στα χέρια μου μια επίσημη, αν θέλετε, ενημέρωση από την Ελληνική Αστυνομία. Δεν θα την καταθέσω. Είναι στον Εισαγγελέα. Θα τη δείξω σε εσάς, αν θέλετε. Αφορά δύο κυκλώματα διαφθοράς που βρέθηκαν σε όλη την Ελλάδα.
Το ένα αφορά δεκαπέντε άτομα και το άλλο είκοσι πέντε άτομα. Υπήρχε και μια τρίτη υπόθεση, που διερευνάται επίσης, στην Αθήνα.
Επομένως, το σύστημα -το ξέρει ο κάθε πολίτης- είναι όχι απαξιωμένο, αλλά κάτι ακόμη χειρότερο από απαξιωμένο. Μακάρι να ήταν απλά απαξιωμένο. Και τα τραγικά αποτελέσματα τα βιώνουμε κάθε μέρα με τα ατυχήματα που γίνονται στους δρόμους -όχι στις εθνικές οδούς πλέον- των πόλεών μας.
Να δούμε τι έχουμε κάνει. Προφανώς, έχουμε πάει σε άλλη λογική από αυτήν που υπήρχε. Έχουμε φτιάξει εκπαιδευτική ύλη για όλες τις τάξεις του Δημοτικού, προγράμματα για να εκπαιδεύονται οι μαθητές, η νεολαία μας, να εκπαιδεύονται οι εξεταστές. Να μπορούμε, τέλος πάντων, να αποφύγουμε όλη αυτήν την κακή κατάσταση που έχουμε στη χώρα και που έχει πολύ μεγάλο πόνο, πολύ μεγάλο κοινωνικό κόστος.
Ο κ. Κακλαμάνης είναι και γιατρός και μπορεί να καταθέσει τις δικές του εμπειρίες από αυτό που βιώνει η ελληνική κοινωνία από την οδική ασφάλεια.
Το δεύτερο είναι ένα σχέδιο που δεν επιτρέψει πλέον την παραβατική συμπεριφορά για την απόκτηση της άδειας οδήγησης.
Και είναι τρομερό κάποιοι να μας κατηγορούν για κρατιστές και να παρουσιάζεται ξαφνικά, ενώ είναι γνωστό από τη διαβούλευση το Σχέδιο Νόμου, ότι πάμε να ιδιωτικοποιήσουμε το σύστημα. Προφανώς, είναι με δημόσιους λειτουργούς, αλλά οι δημόσιοι λειτουργοί θα έχουν αποκλειστική δραστηριότητα αυτή για τις άδειες. Θα γίνεται με κλήρωση, θα είναι μέσα στις Διευθύνσεις.
Δεν θα είναι ένα πάρεργο όπου θα γνωρίζουν οι σχολές οδηγών ποιοι είναι οι εξεταστές, για να γίνεται όλο αυτό που βιώνουμε. Θα υπάρχουν ηλεκτρονικά συστήματα που θα επιτηρούν κεντρικά το σύστημα των αδειών οδήγησης και μια σειρά από προβλέψεις που θα τις συζητήσουμε στο Σχέδιο Νόμου.
Θεωρώ ότι είναι σε κοινή πολιτική κατεύθυνση και προσπάθεια το Σχέδιο Νόμου. Προφανώς, δεν πάμε σε καμία ιδιωτικοποίηση. Αυτό το ήθελαν κάποιοι από τις σχολές οδηγών, να γίνει η διαδικασία για την απόκτηση άδειας οδήγησης κάτι που θα πιστοποιείται ιδιωτικά. Είναι έξω από τη δική μας λογική.
Να σας δείξω και την έκθεση της Αστυνομίας.
Δεν υπάρχει λόγος να έχουμε πάρεργο τις εξετάσεις για την άδεια οδήγησης. Δεν υπάρχει λόγος να υπάρχει μία αποζημίωση που θα διανέμεται ανεξάρτητα του ποιος κάνει και του ποιος συμμετέχει στις εξετάσεις και ποιος όχι.
Υπάρχει ένα ορθολογικό σύστημα για αυτό που είπατε, για να καλυφθούν οι πρωινές ή απογευματινές εξετάσεις εκτός ωραρίου από ειδικούς, από εξεταστές οι οποίοι στοιχειωδώς θα έχουν προδιαγραφές.
Σήμερα, κύριε Κεγκέρογλου, οι εξεταστές δεν έχουν καν την άδεια οδήγησης που εξετάζουν. Είναι τραγικό αυτό, αλλά έτσι είναι. Στοιχειωδώς δεν έχουν την κατηγορία της άδειας οδήγησης που εξετάζουν .
Θεωρώ, λοιπόν, ότι είναι κοινή προσπάθεια του πολιτικού κόσμου να πάμε σε μια άλλη λογική και σε αυτόν τον τομέα. Ευχαριστώ πολύ.
Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου
Με βάση το σχέδιο νόμου, κάθε υποψήφιος οδηγός θα υποβάλλεται πρώτα σε θεωρητική εξέταση, εφόσον απαιτείται και μετά θα ακολουθεί η δοκιμασία προσόντων.
Η δοκιμασία αυτή, θα διενεργείται σε δύο στάδια τα οποία διεξάγονται σε διαφορετικές ημέρες.
Στο πρώτο στάδιο της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς εξετάζονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες οδήγησης (ΠΟΡΕΙΑ) του υποψηφίου οδηγού και εφόσον ολοκληρώσει με επιτυχία το στάδιο αυτό, εξετάζεται στο δεύτερο στάδιο, προκειμένου να διενεργηθούν οι απαιτούμενες ειδικές δοκιμασίες.
Σε περίπτωση αποτυχίας του υποψηφίου οδηγού στο δεύτερο στάδιο της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς, στην επανεξέταση, ο υποψήφιος επανεξετάζεται και στο πρώτο στάδιο της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς.
Η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης διενεργείται από έναν εξεταστή. Κατά τη διενέργεια δοκιμασίας προσόντων δεν επιτρέπεται να παρίσταται εντός του οχήματος ο εκπαιδευτής.
Oι εξετάσεις
Για τη διενέργεια δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς, οι εκπαιδευτές παραχωρούν προσωρινά τη χρήση των οχημάτων και των μοτοσικλετών στην Περιφερειακή Ενότητα.
Σε περίπτωση που δεν τα παραχωρήσουν, οι υποψήφιοι των σχολών δεν μπορούν να συμμετάσχουν στις εξετάσεις.
Κάθε εκπαιδευτικό όχημα που συμμετέχει στις εξετάσεις πρέπει απαραίτητα να διαθέτει διαδικτυακή σύνδεση με αποδεκτό και αποτελεσματικό τρόπο, ώστε να επιτυγχάνεται αδιάλειπτη σύνδεση αυτού με το Κέντρο Ελέγχου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ως αυτό προσδιορίζεται από τον παρόντα νόμο.
Εντός του οχήματος πρέπει να τοποθετείται κάμερα με μικρόφωνο, που να απεικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα του οχήματος ή τις θέσεις ανάβασης των μοτοσικλετών και να είναι διασυνδεδεμένη αδιάλειπτα με το Κέντρο Ελέγχου του υπουργείου κατά τη διάρκεια της εξέτασης.
Είναι υποχρεωτική η γραπτή ανακοίνωση σε ευδιάκριτο σημείο ότι ο χώρος του οχήματος βιντεοσκοπείται και η διαδικασία εξέτασης μεταδίδεται στο Κέντρο Ελέγχου.
Η θεωρητική εξέταση και η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών και οδηγών μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και αυτοκινήτων, μεταδίδεται σε πραγματικό χρόνο και καταγράφεται με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων.
Το καταγεγραμμένο υλικό περιέχει οπτικοακουστικό υλικό από τον χώρο διενέργειας των θεωρητικών εξετάσεων και από το εσωτερικό του εκπαιδευτικού οχήματος.
Για το έργο δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς:
α) Από την ισχύ του παρόντος έως και ένα μήνα μετά την έκδοση της απόφασης του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το έργο της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών και οδηγών, διενεργείται, ως εξής: α) Από έναν εξεταστή υποχρεωτικά μέσω κλήρωσης από τους υφιστάμενους εξεταστές.
β) Η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς πραγματοποιείται με την παρουσία εκπαιδευτή και εξεταστή εντός του εκπαιδευτικού οχήματος κατά τη διενέργεια του πρώτου σταδίου και με τον υποψήφιο οδηγό μόνο του εντός του εκπαιδευτικού οχήματος κατά τη διενέργεια του δευτέρου σταδίου χωρίς την παρουσία εκπαιδευτή ή εξεταστή.
Ο εκπαιδευτής υποψηφίων οδηγών, ο οποίος παρίσταται στο εκπαιδευτικό όχημα κατά τη διενέργεια του πρώτου σταδίου εξέτασης υποψηφίου οδηγού και οδηγού, δεν επιτρέπεται να ανήκει στη σχολή οδήγησης που παρείχε στον υποψήφιο οδηγό μαθήματα θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης.
γ) Τα δύο στάδια της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς πραγματοποιούνται την ίδια μέρα και από τους ίδιους εξεταστές.
Οι ειδικές δοκιμασίες προσόντων και συμπεριφοράς διενεργούνται μέσα σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους ή Πίστες Εκπαίδευσης και Εξέτασης Υποψηφίων Οδηγών όπου υπάρχουν ή σε οδούς που επιλέγονται κατάλληλα από τις οικείες Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Στις ανωτέρω οδούς επιβάλλονται περιορισμοί ή απαγόρευση κυκλοφορίας των υπολοίπων οχημάτων κατά τη διάρκεια διενέργειας των ειδικών δοκιμασιών.