Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στη χώρα μας [INFR(2020)4001], καθώς αυτή δεν έχει τροποποιήσει τους κανόνες σχετικά με την ταξινόμηση και τη φορολόγηση αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τη νομολογία του Δικαστηρίου, παραβιάζεται το άρθρο 110 της Συνθήκης όταν οι φόροι που επιβάλλονται σε εισαγόμενα οχήματα υπολογίζονται με διαφορετικό τρόπο από ό,τι οι φόροι που επιβάλλονται σε ομοειδή εγχώρια αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα να επιβάλλονται υψηλότεροι φόροι στο εισαγόμενο προϊόν.
Σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν επί του παρόντος στην Ελλάδα, το τέλος ταξινόμησης, το οποίο επιβάλλεται σε όλα τα οχήματα, είναι υψηλότερο για ορισμένες κατηγορίες εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων απ’ ό, τι για τα ομοειδή εγχώρια μεταχειρισμένα οχήματα.
Επιπλέον, ο ελληνικός περιβαλλοντικός φόρος, ο οποίος επιβάλλεται σε ορισμένες κατηγορίες οχημάτων, εισάγει διακρίσεις μεταξύ εγχώριων μεταχειρισμένων οχημάτων και μεταχειρισμένων οχημάτων που αγοράζονται σε άλλο κράτος-μέλος και στη συνέχεια ταξινομούνται στην Ελλάδα.
Η Επιτροπή θεωρεί ότι η ελληνική νομοθεσία δεν είναι συνάδει με το άρθρο 110 της Συνθήκης, διότι τα οχήματα που εισάγονται από άλλο κράτος-μέλος επιβαρύνονται με υψηλότερη φορολογία σε σύγκριση με τα εγχώρια οχήματα.
Ταυτόχρονα, η Ελλάδα απαγορεύει την ταξινόμηση ορισμένων μεταχειρισμένων οχημάτων που εισάγονται στην Ελλάδα, ενώ δεν επιβάλλεται παρόμοια απαγόρευση στις αντίστοιχες κατηγορίες εγχώριων οχημάτων. Η απαγόρευση αυτή αποτελεί σαφή περιορισμό της ελεύθερης κυκλοφορίας των εμπορευμάτων και αντίκειται στα άρθρα 34 και 36 της ΣΛΕΕ.
Για τον λόγο αυτό, η Κομισιόν αποφάσισε να αποστείλει Αιτιολογημένη Γνώμη στην Ελλάδα, η οποία έχει πλέον προθεσμία 2 μηνών για να απαντήσει και να λάβει τα αναγκαία μέτρα. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.