Παρότι η Κομισιόν ενέκρινε τα νέα μέτρα μείωσης εκπομπών από φορτηγά και λεωφορεία, οι διευθύνοντες σύμβουλοι αυτοκινητοβιομηχανιών της αγοράς επαγγελματικών οχημάτων εντείνουν τις εκκλήσεις τους.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Ευρωπαίοι CEOs της εν λόγω αγοράς κλιμακώνουν την έκκλησή τους προς τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της Ευρώπης με ένα Μανιφέστο για την εισαγωγή φορτηγών και λεωφορείων μηδενικών εκπομπών στους δρόμους της Ευρώπης.
Όπως σημειώνουν, «ενώ οι στόχοι αποτελούν μέρος του παζλ για την απανθρακοποίηση φορτηγών και λεωφορείων, δεν αρκεί να ρυθμιστεί μόνο η πλευρά της προσφοράς χωρίς να αντιμετωπιστεί η ζήτηση».
«Οι κατασκευαστές φορτηγών και λεωφορείων έχουν δεσμευτεί να βοηθήσουν την Ευρώπη να επιτύχει τους κλιματικούς στόχους της, παρέχοντας βιώσιμες λύσεις οδικών μεταφορών. Αναλάβαμε τον ρόλο μας επενδύοντας και ενισχύοντας την παραγωγή μοντέλων με ηλεκτρικές μπαταρίες και υδρογόνο, αλλά απλώς ο καθορισμός φιλόδοξων στόχων για τους κατασκευαστές και η ελπίδα ότι θα ακολουθήσει η ομαλή εφαρμογή δεν είναι στρατηγική», σχολίασε ο Harald Seidel, πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου Επαγγελματικών Οχημάτων της ACEA.
Σύμφωνα με τον ίδιο, «οι φιλόδοξοι στόχοι πρέπει να υποστηρίζονται από εξίσου φιλόδοξους όρους και ένα συνεκτικό ρυθμιστικό πλαίσιο».
Όπως επισημαίνεται, αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει σχεδόν καμία δημόσια υποδομή φόρτισης σήμερα κατάλληλη για φορτηγά και λεωφορεία που να είναι διαθέσιμη. Η Ευρώπη χρειάζεται τουλάχιστον 50.000 προσβάσιμους για το κοινό φορτιστές και τουλάχιστον 700 σταθμούς ανεφοδιασμού υδρογόνου για να επιτύχει τον στόχο μείωσης του CO2 κατά 45% έως το 2030.
Επίσης, η τιμολόγηση άνθρακα και τα προγράμματα κινήτρων που στοχεύουν στη μείωση του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας έναντι των παραδοσιακών οχημάτων ντίζελ και υπολείπονται.
Για τους παραπάνω λόγους, η ACEA κατέθεσε ένα πλάνο για το τι μπορούν να κάνουν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της Ευρώπης, το #FutureDriven Manifesto, προσαρμοσμένο σε συγκεκριμένες ανάγκες και προκλήσεις των φορτηγών και λεωφορείων μηδενικών εκπομπών.
Αναφορικά με τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν -σε επίπεδο πολιτικής- την προσεχή 5ετία (2024- 2029), προτείνονται τα εξής:
- Ώρα για μια «Βιομηχανική Συμφωνία» (Industrial Deal): Επαναφορά της βιομηχανικής στρατηγικής σταθερά στην ημερήσια διάταξη
-Καθιέρωση μιας ολιστικής βιομηχανικής στρατηγικής της ΕΕ σε όλα τα στάδια της ψηφιακής και πράσινης αλυσίδας αξίας: από την Ε&Α, την εξόρυξη, τη διύλιση, τα εξαρτήματα και την κατασκευή ως τη φόρτιση δικτύων, την ενέργεια, τα κίνητρα αγοράς και την ανακύκλωση σε όλο τον κύκλο ζωής.
- Λάβετε μια στρατηγική άποψη: Επανεξετάστε το ρυθμιστικό πλαίσιο
-Δείτε πέρα από μια προσέγγιση που να εστιάζει στη συσσώρευση κανονισμών και, αντί αυτού, αναπτύξτε μια συνεκτική στρατηγική με:
- μακροπρόθεσμο προγραμματισμό και επαρκή χρόνος παράδοσης
- πιο λογικό ρυθμό εφαρμογής της ρύθμισης και
- βιώσιμες εναλλακτικές σε περίπτωση «στρατηγικών εξόδου» για συγκεκριμένες τεχνολογίες/ουσίες.
- Μείνετε στον αγώνα: Βεβαιωθείτε ότι μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί παγκοσμίως
-Διασφαλίστε ίσους όρους ανταγωνισμού για ευρωπαϊκά οχήματα που κατασκευάζονται με βιώσιμο τρόπο, υπερασπιζόμενοι τους κανόνες δίκαιου και ελεύθερου εμπορίου και διασφαλίζοντας την πρόσβαση σε κρίσιμες προμήθειες
-Κάντε την Ευρώπη ελκυστικό τόπο παραγωγής και εργασίας
- Έχετε ανοιχτό μυαλό: Κάντε την τεχνολογική ουδετερότητα κατευθυντήρια αρχή
-Διασφαλίστε ότι το «άνοιγμα» της τεχνολογίας προωθεί τις καινοτομίες και καθοδηγεί όλες τις ρυθμιστικές προτάσεις της ΕΕ
- Κρατήστε την Ευρώπη σε κίνηση: Διατηρήστε την κινητικότητα ανθρώπων και αγαθών
Η κινητικότητα είναι το «κλειδί» για τη δημιουργία πλούτου και δεν πρέπει να τίθεται σε κίνδυνο. Θα πρέπει να είναι προσιτή και προσβάσιμη σε όλους τους ευρωπαίους πολίτες και τις επιχειρήσεις.