Τα προκαταρκτικά στοιχεία σχετικά με τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα, το 2024, στην Ευρώπη δημοσίευσε η Κομισιόν.
Περίπου 19.800 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα στην ΕΕ πέρυσι, ελαφρά μείωση κατά 3% σε σύγκριση με το 2023. Ισοδυναμεί με 600 λιγότερες ζωές που χάνονται.
Ακόμη και αν οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα μειώθηκαν σημαντικά το 2024 από ό,τι το 2023, ο συνολικός ρυθμός βελτίωσης παραμένει υπερβολικά αργός και τα περισσότερα κράτη-μέλη δεν βρίσκονται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ για μείωση κατά το ήμισυ των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030.
Τον Μάρτιο του 2023, για να ενισχύσει τη δέσμευσή της για την οδική ασφάλεια, η Κομισιόν υπέβαλε δέσμη προτάσεων για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένων των επικαιροποιημένων απαιτήσεων για τις άδειες οδήγησης και της διασυνοριακής επιβολής, και θα εγκρίνει σύντομα νέα νομοθεσία για τον τεχνικό έλεγχο για τη μείωση των μη ασφαλών οχημάτων στους δρόμους της ΕΕ.
Αποκλίνουσες τάσεις μεταξύ των χωρών
Η πρόοδος στον τομέα της οδικής ασφάλειας σε ολόκληρη την ΕΕ παραμένει άνιση, με ορισμένες χώρες να σημειώνουν σημαντικά βήματα, ενώ άλλες αγωνίζονται για τη μείωση των θανάτων.
Τα τελευταία πέντε χρόνια, η Ελλάδα, η Ισπανία, η Γαλλία και η Ιταλία έχουν δει μόνο μέτρια μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, ενώ η Ιρλανδία και η Εσθονία έχουν σημειώσει αύξηση – αν και οι ετήσιες διακυμάνσεις σε μικρότερες χώρες τείνουν να είναι πιο έντονες.
Αντίθετα, η Βουλγαρία, η Δανία, η Λιθουανία, η Πολωνία και η Σλοβενία σημειώνουν σημαντική πρόοδο προς την επίτευξη του στόχου μείωσης κατά 50%.
Η Σουηδία και η Δανία παραμένουν οι ασφαλέστερες χώρες όσον αφορά την οδική ασφάλεια, με χαμηλά ποσοστά θνησιμότητας 20 και 24 θανάτων ανά εκατομμύριο κατοίκων, αντίστοιχα.
Εν τω μεταξύ, η Ρουμανία (77/εκατομμύρια) και η Βουλγαρία (74/εκατομμύρια), οι οποίες εξακολουθούν να έχουν μερικά από τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων από τροχαία ατυχήματα, έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο στη μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, με μείωση άνω του 20% από το 2019.
Ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 44 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων.
Οι πιο επηρεαζόμενες ομάδες και παράγοντες κινδύνου
Οι αγροτικοί δρόμοι εξακολουθούν να αποτελούν τον μεγαλύτερο κίνδυνο, με το 52% των θανάτων να συμβαίνουν σε αυτούς τους δρόμους.
Η πλειονότητα των θανάτων από τροχαία ατυχήματα (77%) αφορά άνδρες, ενώ οι ηλικιωμένοι (65+) και οι νέοι (18-24) είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου.
Όσον αφορά τον τύπο χρήστη του οδικού δικτύου, οι επιβάτες αυτοκινήτων αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό θανάτων, ακολουθούμενοι από τους μοτοσικλετιστές (20%), τους πεζούς (18%) και τους ποδηλάτες (10%).
Οι ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου, συμπεριλαμβανομένων των πεζών, των ποδηλατών και των μοτοσικλετιστών, αποτελούν σχεδόν το 70% των θανάτων στις πόλεις, υπογραμμίζοντας την επείγουσα ανάγκη για βελτιωμένα μέτρα ασφαλείας για την προστασία τους.
Σύμφωνα με τον Απόστολο Τζιτζικώστα, επίτροπο Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, «Ενώ η μείωση κατά 3% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, δεν αρκεί. Πολλές ζωές χάνονται στους δρόμους μας κάθε χρόνο. Πρέπει να επιταχύνουμε τις προσπάθειες για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, ιδίως για τους ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου και σε περιοχές υψηλού κινδύνου, όπως οι αγροτικοί δρόμοι. Κάθε θάνατος είναι ένας πάρα πολύς και παραμένουμε προσηλωμένοι στην επίτευξη του στόχου μας για το Όραμα Μηδέν».
Θάνατοι από τροχαία ατυχήματα – Προκαταρκτικά στοιχεία 2024
Πηγή: Βάση δεδομένων EU CARE σχετικά με τα τροχαία ατυχήματα και τις εθνικές πηγές· Τα στοιχεία για τον πληθυσμό προέρχονται από την Eurostat.