Η έλλειψη οδηγών συνεχίζει να πλήττει τους οδικούς μεταφορείς παγκοσμίως. Σύμφωνα με νέα έρευνα της IRU, ανησυχητική εξακολουθεί να είναι η αύξηση κενών θέσεων στον κλάδο, παρά την αυξημένη ζήτηση που προέκυψε λόγω της πανδημίας του Covid.
Της Βάσως Βεγιάζη
Εξετάζοντας 800 επιχειρήσεις οδικών μεταφορών, σε περισσότερες από 20 χώρες, η IRU διαπίστωσε ότι η έλλειψη οδηγών ήταν πιο έντονη στην Ευρασία, όπου το 2020 το 20% των θέσεων δεν είχε καλυφθεί.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι, η Κίνα ήταν η λιγότερο πληγείσα χώρα πέρσι με μόνο το 4% των θέσεων εργασίας κενές.
Σύμφωνα με την IRU, σε άλλες χώρες η έλλειψη οδηγών ήταν μικρότερη το 2020 σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, ως απόρροια των αναγκών που δημιούργησε η πανδημία.
Στην Ευρώπη, οι κενές θέσεις οδηγών μειώθηκαν κατά περίπου 3/4, και από το 20% έφτασαν στο 5% για τους οδηγούς λεωφορείων και πούλμαν και από το 24% στο 7% για τους οδηγούς φορτηγών.
Η έλλειψη οδηγών θα ενταθεί το 2021
Ωστόσο, οι εταιρείες μεταφορών προβλέπουν ότι οι ελλείψεις οδηγών θα ενταθούν ξανά το 2021, καθώς οι οικονομίες ανακάμπτουν και η ζήτηση για υπηρεσίες μεταφορών αυξάνεται.
Οι ευρωπαϊκές εταιρείες αναμένουν έλλειμμα 17% στους οδηγούς εφέτος. Αυτό το έλλειμμα αναμένεται να φτάσει το 18% στο Μεξικό, το 20% στην Τουρκία, το 24% στη Ρωσία και σχεδόν το 1/3 στο Ουζμπεκιστάν.
«Η έλλειψη οδηγών απειλεί τη λειτουργία των οδικών μεταφορών, των εφοδιαστικών αλυσίδων, του εμπορίου, της οικονομίας και, τελικά, της απασχόλησης και της ευημερίας των πολιτών. Αυτό δεν είναι ένα ζήτημα που μπορεί να περιμένει, πρέπει να ληφθούν μέτρα τώρα», δήλωσε ο γενικός γραμματέας της IRU, Umberto de Pretto.
Η έρευνα της IRU διερεύνησε επίσης τους λόγους έλλειψης οδηγού, διαπιστώνοντας ότι η έλλειψη εκπαιδευμένων οδηγών ήταν η κύρια αιτία σε όλες τις περιοχές (38% των ερωτηθέντων).
Μόλις το 2% των οδηγών φορτηγών παγκοσμίως είναι γυναίκες
Οι ήδη προβληματικές συνθήκες εργασίας, που επιδεινώθηκαν περαιτέρω από την πανδημία, και οι δυσκολίες προσέλκυσης γυναικών και νέων στο επάγγελμα αναφέρθηκαν επίσης ως τροχοπέδη.
Η έρευνα δείχνει μικτά αποτελέσματα στην προσπάθεια της βιομηχανίας να προσελκύσει περισσότερες γυναίκες σε όλα τα μέρη του κλάδου.
Μόνο το 2% των οδηγών φορτηγών παγκοσμίως είναι γυναίκες και όλες οι χώρες που ρωτήθηκαν αποκάλυψαν το ποσοστό των γυναικών οδηγών να απομειώνεται.
Ωστόσο, υπήρχαν ενθαρρυντικά σημάδια στην Ευρώπη με το μερίδιο των γυναικών οδηγών λεωφορείων και πούλμαν να αυξάνεται από το 10% στο 16% του συνολικού εργατικού δυναμικού το 2020.
Το ποσοστό των οδηγών φορτηγών κάτω των 25 ετών μειώθηκε σχεδόν παντού το 2020, από ήδη χαμηλά επίπεδα σε 5% στην Ευρώπη και τη Ρωσία, 6% στο Μεξικό και 7% στην Τουρκία.
Με τη μέση ηλικία των επαγγελματιών οδηγών φορτηγών παγκοσμίως να πλησιάζει τώρα τα 50 έτη και να αυξάνεται σταθερά κάθε χρόνο, αυτή η δημογραφική “βόμβα” θα επιδεινωθεί χωρίς δράση για τη μείωση της ελάχιστης ηλικίας οδηγού.
Απαιτούνται δράσεις
Με την ανεργία των νέων να ξεπερνά το 30% σε ορισμένες χώρες, η προσέλκυσή τους στον κλάδο πρέπει να είναι απλή. Ωστόσο, η ελάχιστη ηλικία για τους επαγγελματίες οδηγούς είναι τα 21 έτη ή υψηλότερη σε αρκετές χώρες.
Οι κυβερνήσεις πρέπει να ορίσουν την ελάχιστη ηλικία για τους εκπαιδευμένους οδηγούς στα 18 έτη, με την εκπαίδευση να ξεκινά από τα 17, προκειμένου να ξεκλειδώσουν το πλήρες δυναμικό του επαγγέλματος ως παγκόσμια μηχανή εργασίας.
Περισσότερη επένδυση σε ασφαλείς χώρους στάθμευσης φορτηγών για τη διόρθωση του τρέχοντος τεράστιου παγκόσμιου ελλείμματος θα καθιστούσε τις συνθήκες οδήγησης για μεγάλες αποστάσεις πιο ασφαλείς και θα έφερνε περισσότερους ανθρώπους πίσω από το τιμόνι, ειδικά τις γυναίκες.