Περίπου 25.300 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Ευρώπης το 2017, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία καλεί τις κυβερνήσεις των κρατών-μελών να εντείνουν την προσπάθεια στο μέτωπο της οδικής ασφάλειας, όπως μετέδωσε το ΑΜΠΕ.
Όσον αφορά στο συνολικό οικονομικό κόστος, το οποίο περιλαμβάνει την ιατρική περίθαλψη- αποκάτασταση των τραυματιών ή απώλεια εργασίας, υπολογίζεται σε 120 δισ. ευρώ ετησίως.
«Οι δρόμοι της Ευρώπης είναι από τους ασφαλέστερους στον κόσμο. Ωστόσο, δεν μπορούμε να είμαστε ικανοποιημένοι και πρέπει να αυξήσουμε περαιτέρω τις προσπάθειές μας», τονίζει, σε συνέντευξή της στη Die Welt, η Επίτροπος Μεταφορών της Ε.Ε., Βιολέτα Μπουλτς.
«Η οδική ασφάλεια πρέπει να βρίσκεται στην κορυφή της ευρωπαϊκής πολιτικής ατζέντας και το θέμα χρειάζεται περισσότερη πολιτική προσοχή», συμπλήρωσε, υπενθυμίζοντας ότι το 2017 ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα ανά την Ένωση μειώθηκε κατά 2% σε 25.300, ή 49 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους.
Η μικρή πτώση από το 2016 «είναι μια αχτίδα ελπίδας», σχολίασε η Επίτροπος, συμπληρώνοντας, ωστόσο, ότι οι αριθμοί παραμένουν ανησυχητικοί.
«Αυτό που δεν μπορεί να καταγραφεί στα στατιστικά στοιχεία είναι η θλίψη και ο πόνος της απώλειας συγγενών και φίλων. (…) Ο πολιτικός στόχος της ΕΕ ήταν να μειωθεί κατά το ήμισυ ο αριθμός των θανάτων από τροχαία μεταξύ 2010 και 2020 σε περίπου 16.000. Νομίζω ότι θα είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί αυτός ο στόχος στο πλαίσιο των τελευταίων αριθμών», είπε χαρακτηριστικά.
Στην ερώτηση τι κοστίζουν τα τροχαία ατυχήματα στην κοινωνία η Ευρωπαία επίτροπος τονίζει: «Εκτός από τους θανάτους από τροχαία, είχαμε 135.000 σοβαρά τραυματίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση πέρυσι.
Το συνολικό κοινωνικό κόστος, για παράδειγμα μέσω ιατρικής περίθαλψης, αποκατάστασης ή απώλειας εργασίας, ανέρχεται σε 120 δισ. ευρώ ετησίως.
Σύμφωνα με την Ευρωπαία Επίτροπο, το αρνητικό ρεκόρ των θυμάτων στην ΕΕ κατέχει η Ρουμανία με 98 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους και ακολουθεί η Βουλγαρία με 96.
Η Γερμανία είχε 3.177 θύματα οδικής κυκλοφορίας το 2017, με 38 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους.
Το ποσοστό είναι πολύ χαμηλότερο από τον κοινοτικό μέσο όρο. Τα πράγματα φαίνονται ακόμη καλύτερα στη Σουηδία (25), το Ηνωμένο Βασίλειο (27), τις Κάτω Χώρες (31) και τη Δανία (32).
Περισσότερο από το ήμισυ (55%) όλων των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων συμβαίνουν σε αγροτικούς δρόμους, σε σύγκριση με μόλις 8 %σε αυτοκινητόδρομους.
Το 37% των ανθρώπων πεθαίνουν σε ατυχήματα σε αστικές περιοχές. Σχεδόν οι μισοί από τους θανάτους ήταν επιβάτες οχημάτων, το 21% ήταν πεζοί.
Τι μπορεί να κάνει η ΕΕ για να βελτιώσει την οδική ασφάλεια
«Φυσικά, οι τοπικές και εθνικές αρχές είναι ιδιαίτερα υπεύθυνες για την υπόθεση αυτή . Ωστόσο, ελήφθησαν επίσης σημαντικά μέτρα τα τελευταία χρόνια:
διακρατική επιβολή κανόνων κυκλοφορίας, απαιτήσεις υψηλότερης κατάρτισης για τους επαγγελματίες οδηγούς, χρηματοδότηση ερευνητικών έργων για περισσότερη οδική ασφάλεια, στρατηγικές δικτύωσης και αυτοματοποιημένης κινητικότητας και σύστημα eCall για σοβαρά τροχαία ατυχήματα, το οποίο κάνει αυτόματα την κλήση έκτακτης ανάγκης. Αλλά θέλουμε να κάνουμε περισσότερα.
Τον Μάιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει σειρά μέτρων για να βοηθήσει στην ασφαλέστερη οδική ασφάλεια.
Αυτά περιλαμβάνουν νέους υποχρεωτικούς κανόνες βάσει κανονισμού που αυξάνουν την ασφάλεια των νέων οχημάτων και απαιτούν από αυτούς να ενσωματώσουν νέες τεχνικές.