Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης αποτελεί τον μεγαλύτερο, νέο αυτοκινητόδρομο της Ελλάδας.
Της Βάσως Βεγιάζη
Αποτελείται από 3 τμήματα. Το πιο σημαντικό τμήμα του, το Χανιά – Ηράκλειο θα κατασκευαστεί μέσω σύμβασης παραχώρησης, το Χερσόνησος – Νεάπολη μέσω ΣΔΙΤ και το Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος ως δημόσιο έργο.
Ο ΒΟΑΚ θα λειτουργήσει με μετωπικά διόδια στην αρχή και στο πέρας του, καθώς και με πλευρικούς σταθμούς διοδίων στους κόμβους του.
Το ύψος των διοδίων έχει υπολογιστεί σε έως 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όπως και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Το ακριβές σύστημα των διοδίων δεν έχει ακόμη προσδιορισθεί, όπως και η ακριβής θέση των σταθμών διοδίων.
Εν τούτοις, στη φάση αυτή προβλέπονται για τον ΒΟΑΚ ηλεκτρονικά διόδια, καθώς στο πλαίσιο της διαλειτουργικότητας, η εφαρμογή των ηλεκτρονικών διοδίων προβλέπεται επίσης σε όλους τους υφιστάμενους αυτοκινητοδρόμους της χώρας.
Επομένως, η εφαρμογή τους θα πρέπει να μπορεί να λειτουργήσει και στους μελλοντικούς αυτοκινητοδρόμους, όπως ο ΒΟΑΚ, με φιλοσοφία συστήματος που να στηρίζεται στην αρχή της χρέωσης αναλόγως της αποστάσεως που θα διανυθεί.
Με τα διόδια, όπως αναφέρεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, επιτυγχάνεται η εξασφάλιση εσόδων, τα οποία θα διατίθενται και για τη λειτουργία και συντήρηση του οδικού έργου, τόσο της αρτηρίας του, όσο και των συνοδών αυτής τεχνικών έργων (γέφυρες, σήραγγες, Α/Κ, διαβάσεις, κ.α.), καθώς και των λοιπών υποστηρικτικών υποδομών της.
Από την άλλη πλευρά, εξετάζεται η δυνατότητα μη επιβολής διοδίων για τις μη διαμπερείς μετακινήσεις που λαμβάνουν χώρα εντός του αμιγώς αστικού τμήματος των παρακάμψεων Ηρακλείου, Χανίων και Ρεθύμνου.
Ποιά είναι η τρέχουσα κατάσταση με το τμήμα Αγιου Νικολάου – Σητείας;