Βέβαιος για την κατασκευή του Πάτρα – Πύργος, του ΒΟΑΚ και του Μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά με «ρεαλιστικές παρεμβάσεις» και σε συνεννόηση με την ΕΕ, εμφανίστηκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής στο 2nd Athens Investment Forum 2019.
Ο υπουργός τάχθηκε υπέρ της υλοποίησης ενός ισορροπημένου προγράμματος Υποδομών, ώστε να «ξεπεράσουμε οριστικά την κρίση», υπογραμμίζοντας παράλληλα την σημασία της ολοκλήρωσης των σιδηροδρομικών έργων και των έργων συνδυασμένων μεταφορών.
Τα βασικά σημεία της ομιλίας του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Σε αυτόν ακριβώς το στόχο αποσκοπούν και οι προσπάθειες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Γιατί τα έργα υποδομής – διαχρονικά αλλά και ιδιαίτερα στην εποχή μας- μπορούν να αποτελέσουν έναν βασικό πυλώνα ανάπτυξης.
Άλλωστε, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι, αν το σκεφτείτε, το Υπουργείο που συνδυάζει περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο το άμεσο με το μακροπρόθεσμο.
Την καθημερινότητα με την ανάπτυξη. Το σχεδιασμό για το πώς θέλουμε να είναι η χώρα μας σε βάθος χρόνου, με την καθημερινή ζωή των πολιτών σήμερα. Ο συνδυασμός και των δύο, οδηγεί στη βιώσιμη ανάπτυξη που μεταφράζεται σε ποιότητα ζωής.
Η αλήθεια είναι ότι τα προηγούμενα χρόνια, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παραμέλησε την ανάπτυξη των υποδομών και την παραγωγή έργων στη χώρα μας. Αφενός δεν ξεκίνησε ούτε ένα μεγάλο έργο και αφετέρου σε πολλές περιπτώσεις καθυστέρησε ή κόλλησε στο τέλμα έργα των οποίων οι διαδικασίες είχαν ήδη ξεκινήσει.
Δεν μηδενίζω ποτέ όσα έκαναν οι πολιτικοί μου αντίπαλοι, η αντικειμενική πραγματικότητα είναι όμως ότι η προηγούμενη κυβέρνηση σε αυτόν τον τομέα, με ελάχιστες εξαιρέσεις περιορίστηκε στο επίπεδο της ολοκλήρωσης ορισμένων έργων που βρήκε ήδη σε πολύ προχωρημένο στάδιο.
Η προηγούμενη κυβέρνηση κάθε τόσο εξήγγειλε έργα και δημιουργούσε την εντύπωση ότι προχωρά η υλοποίησή τους. Δημιουργούσε μια εικονική πραγματικότητα, η οποία τελικά διαπιστώσαμε ότι καμία σχέση δεν έχει με όσα ισχύουν στην πράξη.
Δεν πιστεύουμε στην ισοπέδωση όσων έχουν κάνει οι προηγούμενοι, όμως άλλο η εικονική πραγματικότητα κι άλλο η πραγματική εικόνα και τα παραδείγματα πολλά:
-Όπως το Πάτρα-Πύργος, όπου –πέρα από τα γνωστά τεράστια προβλήματα- υποτίθεται ότι παρέδωσαν εργοτάξιο και εμείς παραλάβαμε σκουπιδότοπο.
-Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης για τον οποίον έλεγαν ότι έχει δημοπρατηθεί, αλλά η αλήθεια είναι ότι έχει δημοπρατηθεί απλώς μια ιδέα με κάτι σκίτσα.
-Ή ακόμα πιο χαρακτηριστικό, το Μετρό Θεσσαλονίκης, όπου «εγκαινίασαν» κάτι μουσαμάδες. Έλεγαν ότι δήθεν το έργο θα είναι έτοιμο να ξεκινήσει το 2020, ενώ ήξεραν ότι δεν υπήρχε καμία περίπτωση να συμβεί αυτό.
Η δική μας φιλοσοφία, όμως, είναι εντελώς διαφορετική. Έχουμε παραλάβει μια κατάσταση η οποία οφείλω να σας πω πως είναι δύσκολη. Και με προβλήματα σύνθετα, που ακριβώς επειδή είναι τεχνικής φύσεως και πολύπλοκα, δυστυχώς δεν μπορούν να λυθούν μέσα σε μια νύχτα. Κούφια λόγια από εμάς όμως δεν θα ακούσει κανείς.
Ιδίως τον κρίσιμο στόχο της ανάπτυξης, όμως, είμαστε έτοιμοι να τον υπηρετήσουμε κυρίως μέσα από 4 καίριες στρατηγικές μας επιλογές:
-Πρώτον, τα μεγάλα έργα δεν τα αντιμετωπίζουμε –ούτε προεκλογικά, ούτε τώρα ασφαλώς- ως εργαλεία υφαρπαγής ψήφων, ούτε εντυπωσιασμού και λαϊκισμού, αλλά ως εργαλεία ανάπτυξης.
Γιατί δημιουργούν χιλιάδες θέσεις εργασίας –και μία από τις βασικότερες δεσμεύσεις της κυβέρνησής μας είναι αυτή ακριβώς: να δημιουργήσουμε νέες δουλειές. Αλλά και μακροπρόθεσμα, βοηθούν ολόκληρες περιοχές της χώρας μας να αναπτυχθούν και να αναβαθμιστούν.
Δεν είναι μυστικό ότι κληρονομήσαμε από την προηγούμενη κυβέρνηση μία εξαιρετικά προβληματική κατάσταση σε πολλά κρίσιμα έργα, άλλα εκ των οποίων βρίσκονται βαλτωμένα σε κάποιο στάδιο της υλοποίησης και άλλα σε πιο πρώιμο στάδιο της διαδικασίας.
Σας ανέφερα ενδεικτικά κάποια προηγουμένως. Για να δοθεί η βέλτιστη λύση σε καθεμία από αυτές τις σύνθετες περιπτώσεις, απαιτείται εντατική μελέτη, σφαιρική αντιμετώπιση και τελικά εύστοχες, ρεαλιστικές παρεμβάσεις. Και βέβαια, συνεννόηση με την Ευρώπη που τα στηρίζει με τη χρηματοδότησή της.
Είμαστε εδώ για να διασφαλίσουμε ότι τα κρίσιμα αυτά έργα θα υλοποιηθούν. Και μάλιστα με υψηλή ποιότητα, το συντομότερο δυνατό και με όσο γίνεται χαμηλότερο κόστος.
-Δεύτερον, είναι ώρα να προετοιμαστεί ο στρατηγικός σχεδιασμός και της νέας γενιάς έργων που χρειάζεται η πατρίδα μας, τα οποία θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας τα επόμενα χρόνια. Έργα που θα είναι πλήρως τεκμηριωμένα ως προς τη σχέση κόστους – οφέλους, τη σκοπιμότητα και τη βιωσιμότητά τους.
Δυστυχώς, η προηγούμενη κυβέρνηση δεν έκανε τίποτα ούτε προς αυτή την κατεύθυνση. Όμως, ένα νέο, ισορροπημένο πρόγραμμα Υποδομών, αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για να ξεπεράσουμε οριστικά την κρίση.
Μέσα σε αυτό το πλάνο μας, κεντρική θέση έχουν τα έργα που στοχεύουν στην αντιμετώπιση της μεγαλύτερης απειλής παγκοσμίως αυτήν την στιγμή, αυτήν της κλιματικής αλλαγής.
Και είναι ιδιαίτερη σημαντικό –και στον πυρήνα της ουσίας του συνεδρίου σας- το γεγονός πως πριν από λίγες ημέρες υπογράψαμε με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ένα νέο 25ετές δάνειο, το οποίο θα ενισχύσει την αντιπλημμυρική προστασία για 500.000 κατοίκους της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και της Πελοποννήσου.
Και επιπλέον: στη νέα γενιά έργων τοποθετούμε στο επίκεντρο τα σιδηροδρομικά και την ηλεκτροκίνηση, δείχνοντας εμπράκτως ότι για εμάς το Περιβάλλον τίθεται σε απόλυτη προτεραιότητα. Όχι στα λόγια, στην πράξη.
-Τρίτον, ιδιαίτερο βάρος δίνουμε και σε καίριες θεσμικές παρεμβάσεις. Δεν είναι στη φιλοσοφία μας να ξεριζώνουμε τα πάντα, συνεπώς δεν θέλουμε να καταργήσουμε τους υφιστάμενους Νόμους 4412 και 4413, αλλά να τους κάνουμε καλύτερους.
Και επιπλέον, μας ενδιαφέρουν οι ουσιώδεις καινοτομίες, οι καλές ιδέες που έχουν δοκιμαστεί με επιτυχία στο εξωτερικό, τα νέα, σύγχρονα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως για παράδειγμα η δυνατότητα δημοπράτησης με «καινοτόμες προτάσεις».
-Τέταρτη στρατηγική μας επιλογή, αξιοποιούμε προς όφελος της ανάπτυξης και τις τεράστιες δυνατότητες που προσφέρει ο τομέας των Μεταφορών. Πρωταρχικό ρόλο έχει η επένδυση στα logistics και τις συνδυασμένες μεταφορές. Είναι στρατηγικός μας στόχος να αναγάγουμε τον Πειραιά, τα λιμάνια του Βορρά και κυρίως της Θεσσαλονίκης, σε πύλες εισόδου.
Το σιδηροδρομικό δίκτυο μπορεί να επεκτείνει το θαλάσσιο διάδρομο που ενώνει τις ασιατικές αγορές με τον Πειραιά, σε ένα χερσαίο διάδρομο μεταφοράς προϊόντων στην Κεντρική Ευρώπη. Και η ενίσχυση των λιμένων του Βορρά, μπορεί να αναβαθμίσει ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα!
Ότι οι πολιτικές προτεραιότητες και οι στόχοι στην πολιτική έχουν μικρή σημασία τελικά, αν όλα αυτά τα κάνεις χωρίς να υπηρετείς συγκεκριμένες αρχές.
Και για εμάς, οι αρχές αυτές στον τομέα των έργων είναι ξεκάθαρες:
-Διαφάνεια παντού και ισονομία. Κάθε διαδικασία πρέπει να είναι άψογη, ο υγιής ανταγωνισμός πρέπει να προστατεύεται, ούτε ευρώ δεν πρέπει να πηγαίνει χαμένο.
-Προτεραιότητα στην περιφέρεια και ιδίως στις λιγότερο προνομιούχες περιοχές. Ο υδροκεφαλισμός της χώρας μας με την υπερσυγκέντρωση πληθυσμού και πόρων σε Αθήνα κυρίως και Θεσσαλονίκη, είναι δείγμα υπανάπτυξης.
-Σεβασμός στο περιβάλλον, για αειφόρο ανάπτυξη.
-Ολοκληρωμένος σχεδιασμός, με σαφή και ενιαία κριτήρια. Το θέμα δεν είναι να επιλέγονται και να γίνονται και έργα με πελατειακά κριτήρια, αλλά όπως είπαμε με κριτήριο τις ανάγκες της κοινωνίας και την ανάπτυξη του τόπου και της οικονομίας μας.
-Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος ο πολίτης. Και κυρίως ο μη προνομιούχος.