Μεταξύ των χωρών με το χαμηλότερο μερίδιο πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων της Ευρώπης συγκαταλέγεται η χώρα μας, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Της Βάσως Βεγιάζη
Σύμφωνα με ανάλυση της Ένωσης που συγκρίνει τα δεδομένα κάθε χώρας αναφορικά με την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και το κατά κεφαλήν ΑΕΠ, το μερίδιο αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι κοντά στο 0% στις χώρες με ΑΕΠ κάτω των 18.000 ευρώ και άνω του 1,8% στις χώρες με ΑΕΠ άνω των 35.000 ευρώ.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, η Εσθονία με ποσοστό 0,17%, η Ρουμανία με 0,18% και η Ελλάδα με 0,23% ανήκουν στις τρεις χώρες της ΕΕ με το χαμηλότερο μερίδιο αγοράς πώλησης ηλεκτρικών οχημάτων.
Κατά την ACEA, τα νέα αυτά στοιχεία αποκαλύπτουν όχι μόνο σαφή διαχωρισμό των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων μεταξύ της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης και της δυτικής Ευρώπης, αλλά και έντονο χάσμα μεταξύ ευρωπαϊκού Βορρά και Νότου.
Μάλιστα, εκτιμάται ότι σημαντικό αποτρεπτικό παράγοντα για τους Ευρωπαίους καταναλωτές αποτελεί η οικονομική προσιτότητα των αυτοκινήτων αυτών.
Μη ρεαλιστικές οι προτάσεις της ΕΕ
Λίγες εβδομάδες προτού τα μέλη των επιτροπών του Ευρωκοινοβουλίου να ψηφίσουν την πρόταση της Κομισιόν για τα πρότυπα των εκπομπών CO2 από τα οχήματα μετά το 2020, η ACEA προειδοποιεί ότι οι στόχοι πρέπει σε κάθε περίπτωση να είναι ρεαλιστικοί.
«Το Ευρωκοινοβούλιο δεν πρέπει να ξεχάσει ότι η αγορά καθοδηγείται κυρίως από τους πελάτες της», εξηγεί ο γενικός γραμματέας της Ένωσης, Erik Jonnaert, συμπληρώνοντας ότι «η μεταστροφή στα ηλεκτρικά οχήματα δεν θα συμβεί χωρίς να αντιμετωπιστεί το θέμα της οικονομικής προσιτότητας για τους καταναλωτές».
Υπενθυμίζεται ότι, η Κομισιόν προτείνει ως σημείο αναφοράς για τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων το ποσοστό του 15% ως το 2025 και το 30% ως το 2030.
Σημειωτέον, το 2017, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατέλαβαν μόλις το 0,7% του συνόλου των πωλήσεων οχημάτων στην ΕΕ.
Με βάση τα παραπάνω, ο Jonnaer εκδηλώνει την ανησυχία του, τονίζοντας ότι «οι υπεύθυνοι για τη χάραξη πολιτικής έχουν τελείως ρεαλιστικές προσδοκίες όσον αφορά στο ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς».
«Ήδη με την τρέχουσα πρόταση της Κομισιόν, θα πρέπει να μεταπηδήσουμε από το σημερινό ποσοστό που αγγίζει μόλις το 1% των πωλήσεων ηλεκτρικών, στο 30% σε διάστημα μικρότερο των 12 ετών. Και το Ευρωκοινοβούλιο προτείνει ακόμη πιο επιθετικούς στόχους, που φτάνουν μέχρι το 50%», σημειώνει ο ίδιος.
Καταλήγοντας ο Jonnaert σημειώνει ότι προκειμένου να αντισταθμιστεί ο κατακερματισμός της αγοράς, πάνω από το 50% όλων των νέων αυτοκινήτων που πωλούνται στη Δυτική Ευρώπη θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά, προκειμένου να επιτευχθεί ο Ευρωπαϊκός στόχος του 30% έως το 2030.