Μια ανάσα πριν η Κομισιόν δημοσιεύσει την πρότασή της για τα πρότυπα εκπομπών CO2 στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) «ξαναχτυπά».
Σε νεότερη ανακοίνωσή της, η ACEA προτρέπει τους νομοθέτες να λάβουν υπόψη τους την ιδιαίτερη πολυπλοκότητα της αγοράς φορτηγών προτού να καθορίσουν τα πρότυπα εκπομπών ρύπων.
«Σε αντίθεση με τα επιβατικά αυτοκίνητα, τα φορτηγά δεν είναι καταναλωτικά αγαθά. Είναι εργαλεία εργασίας που χρησιμοποιούνται από μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις» τονίζει ο γενικός γραμματέας της Ένωσης, Erik Jonnaert.
Είναι γεγονός ότι, τα περισσότερα φορτηγά είναι κατασκευασμένα κατά παραγγελία για να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των πελατών, οι οποίοι τα χρησιμοποιούν για μια ευρεία γκάμα διαφορετικών θέσεων εργασίας ή «αποστολών», από τις μακρινές και τις περιφερειακές μεταφορές ως τις αστικές παραδόσεις ή τις δημοτικές υπηρεσίες.
Υπάρχουν, λοιπόν, κυριολεκτικά χιλιάδες διαφορετικά σχήματα και μεγέθη φορτηγών.
Κατά τον Jonnaert είναι απλό «τα φορτηγά δεν είναι μεγάλα αυτοκίνητα. Οπότε, κατά το σχεδιασμό προτύπων CO2 για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, οι υπεύθυνοι για τη χάραξη πολιτικής δεν πρέπει να πέσουν στην παγίδα απλώς να αντικατοπτρίζουν την προσέγγιση που χρησιμοποιείται για τα επιβατικά οχήματα».
Όπως σημειώνει η ACEA, υπάρχουν κάποιοι που υπεραπλουστεύουν το εν λόγω θέμα συγκρίνοντας τις εκπομπές CO2 των φορτηγών με τις εκπομπές των επιβατικών αυτοκινήτων, δηλ. με βάση το όχημα και όχι το φορτίο.
Στην πραγματικότητα, όμως, αν και τα φορτηγά είναι υπεύθυνα για το 1/5 των εκπομπών CO2 που συνδέονται με τις μεταφορές στην ΕΕ, ουσιαστικά είναι υπεύθυνα για τη μεταφορά πάνω από το 70% όλων των χερσαίων φορτίων.
Άλλοι πάλι, έσπευσαν να καταθέσουν τη δική τους πρόταση για τη μείωση των εκπομπών CO2, ωστόσο καθώς αυτές οι προτάσεις χρησιμοποιούν τελείως διαφορετικά πλαίσια και βασικές γραμμές, δεν είναι άμεσα συγκρίσιμες.
Ο Jonnaert καταλήγει «Δεδομένων των διαφορετικών πλαισίων πίσω από αυτούς τους διαφορετικούς αριθμούς, πρέπει να προσέξουμε να μην συγκρίνουμε μήλα με αχλάδια».
Από το 2019 και μετά, όλοι οι κατασκευαστές φορτηγών της ΕΕ θα χρησιμοποιήσουν το ίδιο εργαλείο υπολογισμού (VECTO) για να δηλώσουν και να αναφέρουν τις εκπομπές CO2 από ένα ευρύ φάσμα φορτηγών. Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να υπάρξει απόλυτη συνάφεια με το καθεστώς που επικρατεί με τα επιβατικά αυτοκίνητα, υποστηρίζει η ACEA.
Σε κάθε περίπτωση, η Ένωση εκφράζει την ικανοποίησή της για την εισαγωγή των προτύπων CO2 για τα φορτηγά στην ΕΕ, ζητώντας μια φιλόδοξη αλλά ρεαλιστική προσέγγιση στο θέμα.